Ministerstwo Kultury chce niższego VAT-u na książki. A co z e-bookami?

Ministerstwo Kultury chce niższego VAT-u na książki. A co z e-bookami?24.04.2020 12:46
Adam Bednarek

Zerowa stawka VAT na książki na pewno ucieszy branżę i być może także czytelników, bo wpłynie na ceny książek. Są jednak tacy, którzy siedzą w kącie i nieśmiało pytają: "a co z nami?". Chodzi o użytkowników czytników.

Propozycję obniżenia stawki VAT-owskiej na książki drukowane do stawki zerowej złożył Minister Kultury Piotr Gliński. To reakcja na prośby księgarzy i wydawców. Sama dobra wola rządu nie wystarczy. Zgodzić musi się Unia Europejska, bo 0 proc. VAT to ewenement. Najniższą możliwą stawką dopuszczoną przez unijne przepisy jest 5 proc. Tyle że sytuacja jest wyjątkowa.

To jest oczywiście spowodowane tym, że chcemy, żeby książka była bardziej dostępna, żeby instytucje i ludzie kultury, którzy także muszą żyć w sensie finansowym, biznesowym mogli ten trudny czas, w lepszej kondycji, przeżyć. Chcielibyśmy, aby ta stawka była utrzymana także i po pandemii.

Co jednak niepokojące, w propozycji nie wspomniano o e-bookach. Wprawdzie niższy VAT na elektroniczne wydania, wprowadzony w ubiegłym roku, nie doprowadził do znaczącej obniżki cen, ale zachęcił niektórych wydawców do wypuszczania książek w tym formacie.

Robert Drózd, autor bloga Świat Czytników, słusznie obawia się, że potrzebny ruch ministerstwa może ponownie dyskryminować e-booki jako ten gorszy, nieliczący się format. Niby z e-booków korzysta tylko 6 proc. czytających książki (a 2 proc. całej populacji), ale w trakcie pandemii odnotowano wzrost zainteresowania e-bookami.

Pominięcie e-booków w dyskusji o VAT na książki ponownie spycha cyfrowe wydania na margines. Znowu uznane są jako te gorsze, będące dodatkiem do papierowej książki. Wydaje się, że to niesprawiedliwe podejście.

Oczywiście e-booki potrzebują papierowych wydań. Jeżeli wydawcy tradycyjnych książek upadną, to nie będą z oczywistych względów wypuszczać cyfrowych wydań. Dlatego warto trzymać kciuki, by zerowa stawka przeszła, ale jednocześnie domagać się, aby e-booki również były ją objęte. Niekoniecznie z powodów finansowych - cyfrowe wydania już dziś są tanie - ale "wizerunkowych". Tradycyjny format nie powinien być premiowany, a zatem uznany za ważniejszy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.