Naprawiaj, nie wyrzucaj. Wiedeń wspiera takie podejście i daje nawet 100 euro

Naprawiaj, nie wyrzucaj. Wiedeń wspiera takie podejście i daje nawet 100 euro01.10.2020 09:58
Adam Bednarek

Dziś ceny elektronicznych sprzętów, takich jak telewizory, pralki czy lodówki, są na tyle nieduże, że niektórzy wolą kupić nowy model niż naprawić stary. Ma to negatywne konsekwencje dla środowiska. Wiedeń wypowiada wojnę takiemu podejściu.

Program "100 euro+" na naprawę, jak moglibyśmy z przymrużeniem oka nazwać, już działa. I to od dawna. Jak zauważa serwis smoglab.pl, wiedeńska sieć punktów napraw pozwalająca skorzystać z miejskiego vouchera funkcjonuje z powodzeniem od 1999 roku.

Rocznie z takiej formy pomocy korzysta 50 tys. wiedeńczyków. Burmistrz miasta, Michael Ludwig, podkreśla, że w akcji nie chodzi wyłącznie o promowania ruchu zero waste.

Dzięki temu, że mieszkańcy naprawiają, a nie wyrzucają zepsute sprzęty zastępując je nowymi, korzystają lokalni niewielcy przedsiębiorcy. "Złote rączki" są dziś przecież na wyginięciu - mało kto potrzebuje szewca czy osiedlowego specjalisty od pralek.

Niedawno Kraków postanowił wyjść z cienia małym firmom, o istnieniu których mieszkańcy mogą nawet nie wiedzieć. Wydaje się jednak, że kluczem są właśnie finanse. Wiedeń pokrywa nawet 50 proc. kosztów naprawy. a maksymalnie otrzymać można 100 euro.

Biorąc pod uwagę fakt, że często odświeżenie lub wymiana jakiejś części może kosztować nawet ok. tysiąca złotych, nic dziwnego, że większość wybiera nowy sprzęt.

Istnieje teoria, że sprzęty psują się szybko nie przez przypadek.

Teoria planowanego postarzania produktów

Teoria planowanego postarzania produktów głosi, że poza wpływaniem na nasz gust i pragnienia producenci stosują również bardziej bezpośrednie metody: projektują swoje sprzęty w taki sposób, aby zepsuły się po założonym czasie, zmuszając do kolejnego zakupu.

Czy faktycznie mowa o spisku? Jak zauważył Łukasz Michalik, planowane starzenie produktów nie jest mitem. Nie chodzi tu jednak o przebiegłość producentów, a raczej próba zaspokojenia potrzeb rynku.

Dlatego, zanim po raz kolejny zaczniemy krytykować niską jakość współczesnej elektroniki, zastanówmy się, z czego ona wynika. Maksymalizacja zysku producentów — choć oczywista — to tylko jedna składowa. Drugą są nasze oczekiwania — chcemy tanich i dostępnych dla każdego produktów, więc takie dostajemy. Refleksja, że nie zawsze jest to dobry pomysł, przychodzi zazwyczaj za późno - gdy na własnej skórze zaczynamy odczuwać skutki wprowadzonych w procesie produkcyjnym oszczędności.

Pomysł wiedeńczyków wydaje się być ciekawą alternatywą i zachętą, aby jednak tworzyć sprzęty trwalsze, które przede wszystkim da się naprawić. I warto to robić, bo taka renowacja nie zrujnuje domowego budżetu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.