Nowe urządzenie Hondy pozwoli uniknąć korków!

Nowe urządzenie Hondy pozwoli uniknąć korków!30.04.2012 17:10
Efekt akordeonu sprawia, że nawet kilka samochodów może wywołać ogromny korek na drodze (Fot. Shutterstock)
Katarzyna Orzechowska

W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.

W czasie kiedy nowe systemy nawigacji satelitarnej umożliwiają prezentację natężenia ruchu w czasie rzeczywistym i pokazują alternatywne trasy wolne od korków na drodze, specjaliści Hondy wybrali inną metodę, by je zminimalizować.

Honda opracowała pierwszą (według jej własnych badań w kwietniu tego roku) technologię, która pozwala uniknąć korków dzięki wykrywaniu potencjalnego przeciążenia ruchu. Technologia sprawdza, czy osoby prowadzące pojazd mogą przyczynić się do utrudnień ruchu, i sugeruje, aby wybrały sposób, by temu zapobiec. Model jazdy w formie tzw. start-stop jest frustrujący dla każdego zmotoryzowanego. Wydłuża czas dotarcia do celu, podnosi ryzyko kolizji oraz zwiększa spalanie paliwa i wzrost emisji CO2.

W 2007 roku badanie Uniwersytetu w Exeter pokazało, że korki wynikają z fali pojazdów zwalniających ruch na drogach, które tworzą tzw. efekt akordeonu (zachowanie na drodze jednego kierowcy może powodować opóźnienie średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu i więcej pojazdów aż do całkowitego zastoju w ruchu).

System zaprojektowany przez Hondę monitoruje zachowanie kierowcy pod kątem nawyków zwalniania i przyspieszenia pojazdu. Jeśli potencjalnie może on spowodować przeciążenie ruchu, motywuje go do zmiany stylu jazdy na płynną. System ukazuje pożądane działanie w formie tzw. kolor kodów.

Przeciążenie ruchu i jak go unikać dzięki systemowi Hondy (Fot. Honda.com)
Przeciążenie ruchu i jak go unikać dzięki systemowi Hondy (Fot. Honda.com)

Badania naukowe wykazały to zjawisko jakiś czas temu, a w Japonii już w 2008 roku przeprowadzono eksperyment, aranżując tzw. shockwave traffic. Jednak analiza i przygotowanie rozwiązania sprawiły problemy głównie ze względu na konieczność zmiany nawyków jazdy u kierowców. W nawiązaniu do badań Center for Advanced Science and Technology Uniwersytetu w Tokio Honda przeprowadziła eksperyment. Zademonstrowała pracę systemu, który pomógł wpłynąć na wzrost średniej prędkości o około 23% i poprawił wydajność paliwa o około 8% w przypadku pojazdów stojących w korku.

Shockwave traffic jams recreated for first time

Aby wprowadzić produkt na rynek, Honda rozpocznie w maju test systemu na drogach publicznych we Włoszech i w Indonezji. Na początku system będzie przeznaczony do pojedynczych pojazdów, jednak Honda planuje w przyszłości wprowadzić możliwość komunikacji między kierowcami.

Czekamy na gotowy produkt. System zadziała, pod warunkiem że kierowca skorzysta ze wskazówek. Wymaga to zmiany nawyków i dla niektórych może być trudne.

Źródło: ExeterUtokyoGizmaggeeknewcentralHondaNewsscientist

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.