Kask od Volvo uratuje rowerzystę: zatrzyma samochód, jeśli będzie ryzyko wypadku
Volvo tworzy system, dzięki któremu rowerzyści i kierowcy będą się wzajemnie ostrzegać. Automatycznie.
22.12.2014 17:56
Współpraca Volvo z firmami POC i Ericsson zaowocuje systemem, dzięki któremu na drogach powinno być bezpieczniej. Najważniejszym elementem jest inteligentny kask ze specjalnym nadajnikiem, który wysyła informacje o lokalizacji rowerzysty i jest informowany o położeniu samochodów. Żeby wszystko działało bez zarzutu potrzebny będzie nie tylko kask, ale też smartfonowa aplikacja - ponoć wystarczy zwykła treningowa “apka”, która śledzi lokalizację. .
Volvo zadba o bezpieczeństwo rowerzystów
Tajemniczy system, o którym więcej dowiemy się w styczniu na targach Consumer Electronics Show 2015, będzie informował uczestników ruchu o ewentualnym zagrożeniu. Kierowca zbliżającego się rowerzystę zauważy dzięki powiadomieniu na wyświetlaczu HUD na przedniej szybie, zaś sterujący rowerem będzie ostrzeżony za pomocą mrugających światełek na kasku.
W informacji prasowej czytamy, że “samochód automatycznie zahamuje, jeśli jego system wykryje ryzyko potrącenia rowerzysty”. Cóż, brzmi to bardzo ciekawie i bezpiecznie, choć od razu przypominają się dylematy, które w przyszłości mogą mieć samochody. Łukasz w tekście “Kupisz autonomiczny samochód? Uważaj, twój robot będzie chciał cię zabić!” pisał:
Te problemy mnożą kolejne, jak np. wspólne zasady dla wszystkich producentów autonomicznych aut. Jeśli tego zabraknie, łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której jakikolwiek wypadek z udziałem np. Saaba i Forda będzie kończył się masakrą pasażerów tego drugiego, bo algorytm Saaba będzie chronił swojego kierowcę, a Ford dokonywał obiektywnej oceny i wybierał mniejsze zło, nawet kosztem właściciela. Albo na odwrót.
Hasło “samochód sam się zatrzyma, żeby uniknąć wypadku” ładnie brzmi w informacji prasowej, ale w warunkach drogowych może się nie sprawdzić. Czujny kierowca w każdej chwili może “odbić” w bezpieczne miejsce i ominąć rowerzystę, który na przykład wyjechał na czerwonym świetle.
Jak takie zachowania będzie oceniać system? Automatycznie zahamuje na środku skrzyżowania, ratując rowerzystę, ale narazi na stłuczkę z jadącym z tyłu pojazdem? To bardzo interesujące, jak myśleć będą inteligentne samochody.
Tak czy siak kask od Volvo na pewno może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Byłoby dobrze, gdyby tego typu systemy znajdowały się we wszystkich autach. I we wszystkich kaskach…