Polacy masowo oglądają filmy i seriale w Sieci. Ale mało kto chce za to płacić

Polacy masowo oglądają filmy i seriale w Sieci. Ale mało kto chce za to płacić07.10.2013 15:00
VoD.TVP.pl
Marta Wawrzyn

Kiedyś wszyscy oglądali ten sam serial w telewizji, teraz przerzucamy się masowo na Internet. Ale choć uwielbiamy VoD, ogromna większość z nas nie chce za nie płacić nawet drobnych sum. Co najwyżej łaskawie godzimy się na reklamy.

Kiedyś wszyscy oglądali ten sam serial w telewizji, teraz przerzucamy się masowo na Internet. Ale choć uwielbiamy VoD, ogromna większość z nas nie chce za nie płacić nawet drobnych sum. Co najwyżej łaskawie godzimy się na reklamy.

Zeszłej jesieni cytowaliśmy badanie, z którego wynikało, że Polacy nie chcą płacić za nic w Internecie, bo uważają, że treści należą się w cenie łącza. Tak mówiło 57% naszych rodaków, 50% przyznawało, że nigdy w życiu nie zapłaciło za nic w Sieci.

Dla polskich serwisów VoD, których wyrasta coraz więcej, nie jest to dobra wiadomość. Ale mamy wiadomość jeszcze gorszą.

Filmy i seriale w Sieci? Wszyscy lubimy!

Serwis Media2 prezentuje wyniki badania "Siła uVoDzenia II" przeprowadzonego przez GfK dla Atmediów. Wynika z niego, że już 48% polskich internautów (i 68% Polaków w wieku 15-19 lat) ogląda filmy i seriale w Sieci. 38% mówi, że korzysta z VoD od dwóch do pięciu razy w tygodniu, 18% - sześć razy w tygodniu.

Zaczyna pojawiać się grupa, która w ogóle nie ogląda telewizji, za to ogląda VoD w Sieci. Na razie to grupa malutka, licząca jakieś 300 tys. osób, ale można się spodziewać, że ten odsetek będzie rósł. Bo niezależnie od tego, czy będziemy musieli wszyscy zacząć się składać na media publiczne czy nie, z polskich domów coraz częściej znikają telewizory.

Płatne? Nie, dziękuję

Problem w tym, że najchętniej chcielibyśmy mieć wszystko za darmo. Media2 pisze, że coraz więcej polskich internautów godzi się na oglądanie reklam w zamian za dostęp do filmu czy serialu. Jeszcze rok temu reklamy uważało za dopuszczalne 56% badanych, teraz ta liczba wzrosła do 73%.

Ale liczba osób, które chcą płacić naprawdę, a nie oglądaniem reklam, wciąż jest bardzo niska. Zaledwie 21% ankietowanych nie ma nic przeciwko temu, by uiszczać "niewielką opłatę" za dostęp do VoD.

Polacy nie lubią wydawać pieniędzy w Sieci (Fot. Flickr/ barsen/Lic. CC by-sa)
Polacy nie lubią wydawać pieniędzy w Sieci (Fot. Flickr/ barsen/Lic. CC by-sa)

Być może problem leży w tym, że nikt w Polsce jeszcze nie zaproponował naprawdę atrakcyjnej oferty – myślę tu o ofercie takiej, jaką mają Netflix czy Hulu w USA: 7,99 dol. za miesięczny dostęp do niezliczonych filmów i seriali. Polskie VoD zazwyczaj jest za drogie dla przeciętnego Polaka, a lista dostępnych filmów nie jest aż tak atrakcyjna.

Ale badanie GfK pokazuje, że i w tym przypadku kij ma dwa końce. Jeśli Polacy tak niechętnie myślą o płaceniu choćby niewielkich sum za oglądanie w Sieci, to znaczy, że inwestowanie w VoD wciąż jeszcze jest obarczone dużym ryzykiem.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.