Polacy nie chcą płacić za treści w Internecie. Uważają, że należą im się w cenie łącza

Polacy nie chcą płacić za treści w Internecie. Uważają, że należą im się w cenie łącza11.11.2012 14:03
Polacy nie chcą płacić za treści w Sieci (Fot. Flickr/ Fosforix/Lic. CC by-nd)
Marta Wawrzyn

Płacenie za Internet to dla Polaków płacenie za łącze. Z najnowszych badań wynika, że ponad połowa z nas nie wyobraża sobie, żeby miała jeszcze za coś płacić dodatkowo. A dokładnie połowa z nas nigdy za nic w Sieci nie zapłaciła – ani za żadną aplikację, ani za ebooka, ani za dostęp do artykułu czy usługę VoD.

Płacenie za Internet to dla Polaków płacenie za łącze. Z najnowszych badań wynika, że ponad połowa z nas nie wyobraża sobie, żeby miała jeszcze za coś płacić dodatkowo. A dokładnie połowa z nas nigdy za nic w Sieci nie zapłaciła – ani za żadną aplikację, ani za ebooka, ani za dostęp do artykułu czy usługę VoD.

O płaceniu za treści w Internecie wiele już powiedziano i nie zamierzam tutaj tego wszystkiego powtarzać. O to, czy "lepiej" wygra z "więcej" spierały się już różne mądre głowy, artykuł na ten temat popełnił też Łukasz. Niezależnie od tego, jaką rzeczywistość chcielibyśmy zobaczyć, droga do płacenia za treści w Sieci jest daleka.

A jest ona daleka, ponieważ za paywallem musiałby zostać zamknięty cały Internet, żeby to działało. Inaczej zawsze znajdzie się ktoś, kto "przeszmugluje" płatny artykuł do darmowej Sieci, znajdą się też wydawcy, którzy będą do modelu płatnego podchodzić sceptycznie i nabijać się z tych, których opuszczają czytelnicy po uruchomieniu paywalla.

Zmusić ludzi do płacenia za treści w Sieci łatwo nie jest, bo ludzie do płacenia przyzwyczajeni nie są. Jak bardzo nie są przyzwyczajeni, pokazuje bardzo ciekawy sondaż Polskich Badań Internetu. Więcej na jego temat przeczytacie choćby tutaj, ja chciałabym zwrócić uwagę na dwie sprawy.

Po pierwsze, Polacy nie lubią płacić za Sieć "dodatkowo". Aż 57% badanych (a do nich należy dodać 13%, którzy wybrali odpowiedź "raczej się zgadzam" – czyli razem 70%!) uważa, że skoro płaci za łącze, wszystko, co znajdzie w Internecie, należy się już za darmo. 50% jest zdania, że wszystkie treści w Internecie powinny być darmowe. Znacznie mniej osób (34%) natomiast jest przekonanych, że treści darmowe są równie dobre co płatne.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/11/sondaz01316781.png)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/11/sondaz01316781.png)

Po drugie, aż 50% respondentów odpowiedziało, że nigdy nie zapłaciło za nic w Sieci. Za żadną aplikacją, żaden film czy serial, żaden artykuł. Jeśli już za coś płacimy, to za aplikacje albo dzwonki czy tapety na komórkę. Ebooka albo audiobooka kupiło zaledwie 5% badanych. Jeszcze mniej cenimy materiały edukacyjne czy porady prawne.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/11/sondaz02316781.png)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2012/11/sondaz02316781.png)

To naprawdę – z góry przepraszam za użycie tabloidowego słowa, ale nie widzę lepszego – szokujące liczby. Ja uważam się za osobę kupującą w Sieci bardzo rzadko, a jednak zdarza mi się zapłacić za aplikację, dostęp do pojedynczego artykułu, który mnie interesuje, czy dostęp do filmu. Zdarzało mi się czytać elektroniczne wersje tygodników, powoli też przyzwyczajam się do ebooków. Gdybyśmy w Polsce mieli Netfliksa, pewnie też bym za niego płaciła. Tymczasem 50% moich rodaków nigdy nie zapłaciło za nic w Sieci!

I nawet gdybym chciała na te zastępy rodaków się oburzać, to nie mogę. Nasza gospodarka w jakim stanie jest, każdy widzi. Niektóre duże serwisy ukryły się za Piano, bo nie były w stanie wyżyć z reklam. Ale z abonamentu też nie wyżyją. Z innego ważnego sondażu z mijającego tygodnia – przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych – wynika, że zaledwie 1,4% internautów wyraża zainteresowanie zakupem abonamentu Piano. A droga od wyrażenia zainteresowania do zakupu jest długa.

Wydawcy, którzy myślą, że paywall jest prostym sposobem na wzbogacenie się, powinni pomyśleć jeszcze raz. Nawet na Zachodzie, gdzie ludzie chętniej płacą, niektórzy już z płatnych treści rezygnują (np. Variety). W Polsce tym bardziej to nie zadziała. W każdym razie nie teraz. Teraz stać nas na płacenie co najwyżej za łącze.

Źródło: Wirtualne MediaMediarun

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.