W obronie "polskiej sprężyny". Naprawdę wszędzie chcielibyście widzieć polskie godło?

W obronie "polskiej sprężyny". Naprawdę wszędzie chcielibyście widzieć polskie godło?16.10.2014 17:39
Adam Bednarek

Afera o sprężynę to dobry przykład na to, jak działa Internet. Nie zastanowi się tylko od razu drze szaty i doszukuje się afery.

Kontrowersyjne Logo dla Polski

Najpierw problemem była cena. 220 tysięcy euro (!) za kilka kreseczek? Internauci się śmieją, bo przecież coś takiego może zrobić siedmioletnie dziecko na lekcji. Albo Jacek Gmoch, analizując taktykę przeciwnika, jak zauważył Faktoid.

A mnie cena nie rusza ani trochę. Po pierwsze, to pieniądze prywatnych inwestorów, więc oni mogą wydać nawet milion euro. Zarobili? Nie mają co z nimi robić? Ich sprawa.

A po drugie i kto wie nawet czy nie najważniejsze - jak na logo to i tak są śmieszne pieniądze. Pamiętacie aferę, gdy Kraków zaprezentował swoje własne? Wówczas Łukasz Stanek słusznie zauważył - inni “bulą” mniej więcej tyle samo, a często nawet dużo więcej.

Źródło zdjęć: © Faktoid
Źródło zdjęć: © Faktoid

Logo Belfastu kosztowało 280 tysięcy dolarów, a to przecież zwykłe serce. BBC? Dajcie spokój, kwadraty i litery za prawie 2 mln dolarów? Ktoś oszalał!

A przecież na tym polega sukces logo, nazwy czy reklamy. Ma być nieskomplikowane, a jednocześnie sprytne, wpadające w pamięć. Za to się płaci. Jeśli uważacie, że to takie proste, to idźcie do BBC i dajcie im równie prostą, a skuteczną grafikę. BBC zapłaci mniej, będzie zadowolone, a wy zarobicie.

Jak myślicie, dlaczego mało kto tak robi?

Oczywiście sprzeczać się, czy “sprężyna” spełnia funkcje, o których wcześniej mówiliśmy, ale tak naprawdę to kwestia estetyki. Można nad tym dyskutować, ale tak naprawdę - co nas to obchodzi? Może się komuś podoba i przyda, a jak nie, to przecież żył bez logo do teraz, więc i kolejne lata przetrwa. Zwykłego obywatela to nie dotyczy.

Ale przecież my już mamy logo, po co nam jakaś sprężyna, to orzeł zły? - grzmią przeciwnicy “logo dla Polski”.

Źródło zdjęć: © Niezależna.pl
Źródło zdjęć: © Niezależna.pl

Tak, zły. Bo to symbol. Coś więcej niż logo zamieszczane na produktach. Nie chciałbym, żeby na opakowaniu polskich okien, polskich gier czy polskich samochodów był Orzeł Biały. Nawet na tych najlepszych. To nie miejsce dla polskiego godła.

Zobaczcie, dla kogo to logo powstało. To wszystko dostępne jest na stronie internetowej akcji:

*Intencja nasza jest by Wszyscy użytkownicy mogli korzystać ze Znaku:

• na papierze firmowym, korespondencji firmowej, w stopkach e-mailowych;

• na opakowaniach produktów obok innych oznaczeń należących do Użytkownika;

• na stronach internetowych;

• w reklamie i promocji własnych produktów i usług, szczególnie za granicą*

Naprawdę chcielibyście, żeby każda firma, nawet ta najgorsza, wciskała na swoje produkty godło Polski? Dla mnie to zbyt ważny symbol, żeby pojawiał się byle gdzie. I u byle kogo.

Polskie Godło nie dla każdego!

Źródło zdjęć: © http://aszdziennik.pl/113981,logopolskiplagiatem7latkazadamilionazlzaskopiowanierysunkuzprzedszkola
Źródło zdjęć: © http://aszdziennik.pl/113981,logopolskiplagiatem7latkazadamilionazlzaskopiowanierysunkuzprzedszkola

Tak samo wkurzam się, gdy widzę nazwę piwa na polskiej fladze. Brzydzi mnie to. Według mnie to jest szarganie narodowych symboli. Godło na paskudnej fladze, gniecione, wysmarowane napisem. Wstrętna rzecz.

I wyobrażam sobie polską firmę, która odniosła komercyjny sukces, ale ma brzydkie opakowanie. Albo po prostu że to głupi produkt. A na nim - polskie godło. Bo czemu nie - firma jest dumna ze swoich korzeni (co się chwali), a że znana na świecie, więc promuje w ten sposób własny kraj.

To byłby straszny widok.

Bardzo się cieszę, że powstało polskie logo, które przed tym chroni. Naturalne, komercyjne, dla każdego. Nie wszyscy muszą korzystać z narodowej symboliki. Niech ta będzie wyjątkowa, darzona odpowiednim szacunkiem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.