Z-19 - tajemniczy helikopter z Państwa Środka

Z-19 - tajemniczy helikopter z Państwa Środka04.02.2012 14:32
China Defense Blog
Adam Maciejewski

Ludowe Chiny starają się niwelować kilkudziesięcioletnie zapóźnienie technologiczne własnych sił zbrojnych, np. brak helikopterów. Właśnie przeciekły nowe zdjęcia nowego i słabo znanego chińskiego śmigłowca Z-19.

Ludowe Chiny starają się niwelować kilkudziesięcioletnie zapóźnienie technologiczne własnych sił zbrojnych, np. brak helikopterów. Właśnie przeciekły nowe zdjęcia nowego i słabo znanego chińskiego śmigłowca Z-19.

Wszelkie informacje z ChRL, kraju totalitarnego, obarczone są nie tyle naturalną dla sprzętu wojskowego dozą tajności, ile oficjalną, państwową propagandą. Ta miesza się z celową dezinformacją i internetowym szumem różnych sieciowych amatorskich entuzjastów. Efektem tego jest bardzo mała ilość pewnych informacji w morzu fikcyjnych wymysłów o chińskim uzbrojeniu. Trzeba pamiętać, że wszystkie prawdziwe zdjęcia (w tym te „przypadkowe”) chińskiego uzbrojenia pojawiające się w Internecie są tak naprawdę dozowane przez chińskie władze.

China Defense Blog
China Defense Blog

Tak też zapewne jest z najnowszymi zdjęciami chińskiego śmigłowca Z-19. ChRL stara się rozwijać wszystkie kategorie helikopterów. Zarówno cywilnych, jak i wojskowych. Wśród tych drugich maszyny transportowe różnej wielkości oraz wyspecjalizowane modele bojowe. Z-19 – uwzględniając jego konstrukcję – ma pełnić zadania rozpoznawczo-szturmowe.

China Defense Blog
China Defense Blog

To (poddane silnej obróbce graficznej) zdjęcie, to chyba dotąd najlepsza fotografia Z-19. Śmigłowiec ma 2-osobową, tandemową kabinę. Według krążących informacji pilot siedzi z przodu, celowniczy-operator systemów optoelektronicznych z tyłu. Napęd to 2 silniki. Układ klasyczny z tzw. fenestronem – otunelowanym wirnikiem ogonowym (vide Eurocoptery EC135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego). Z przodu zamontowana jest głowica optoelektroniczna (dzienna kamera cyfrowa, termowizor, laserowy dalmierz/podświetlasz celów). Stałe podwozie (przednie amortyzujące skutki zderzenia z ziemią), do tego 2 niewielkie wysięgniki na uzbrojenie z 2 węzłami podwieszeń każdy. Brak zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego.

Global Military Review
Global Military Review

A to jest bez wątpienia punkt wyjścia dla konstrukcji Z-19, czyli śmigłowiec wielozadaniowy Z-9, dokładnie jego uzbrojona wersja Z-9WA. Jak widać Z-19 odziedziczył po nim wiele. Główna różnica to kabina. W 2-osobowym Z-19 kadłub wyraźnie zwężono. Zaoszczędzona masa powinna mieć przełożenie na osiągi i masę podwieszeń. Choć z drugiej strony układ napędowy Z-9W jest raczej słaby, jak dla typowo bojowego śmigłowca. Jeżeli Z-9 dla kogoś wygląda znajomo, to nic dziwnego. Powstał w ramach sięgającej lat 1980. współpracy z Francją. Sprzedała ona Chinom dokumentację techniczną helikoptera Aérospatiale AS365N2 Dauphin 2 (poniżej). I pewnie pomogła zmilitaryzować ten oryginalnie cywilny śmigłowiec.

Eurocopter
Eurocopter
Chinese Military Review
Chinese Military Review

Tak wyglądał prawdopodobnie prototyp Z-19, który oblatano w maju 2010. Rozbił się we wrześniu 2010. Mimo, że w 2011 wpuszczono do sieci kolejne zdjęcia Z-19 nie było do końca pewne, czy program nie został w międzyczasie anulowany. Czas pokazał, że jednak nie.

Chinese Military Review
Chinese Military Review

A tak wygląda chyba największa dotąd helikopterowa chluba chińskiego przemysłu lotniczego – WZ-10. Chińska próba zbudowania pełnokrwistego śmigłowca bojowego, którego produkcja (raczej małoseryjna) jakoby trwa od 1-2 lat. Od 2011 zaczęły pojawiać się zdjęcia WZ-10 w liniowych barwach chińskiego lotnictwa, co sugeruje przyjęcie WZ-10 do uzbrojenia. Najwyraźniej WZ-10 i Z-19 mają tę samą głowicę optoelektroniczną. Problemem WZ-10 (i Z-19) jest silnik. USA zablokowały Chinom dostęp do upatrzonego Pratt & Whitney Canada PT6C-76C. Ratunkiem może znów okazać się współpraca z Francuzami.

Wikipedia
Wikipedia

Śmigłowiec powyżej to Kawasaki OH-1, japoński śmigłowiec rozpoznawczy. Łudzące podobieństwo, ale jedynie koncepcyjne. OH-1 i Z-19 nie mają nic wspólnego. Ale przykład OH-1, który Japonia eksploatuje obok typowych maszyn szturmowych, jak AH-1S i AH-64D, może być wskazówką na temat roli Z-19. Być może Z-19 – rozwijany w Harbin Aircraft Industrial Corporation (HAIC) – jest lub był polisą ubezpieczeniową w przypadku fiaska programu WZ-10 (dzieło współpracy kilku chińskich ośrodków badawczych i firm koordynowanych przez AVIC, czyli China Aviation Industry Corporation). Ewentualnie prostszy Z-19 będzie uzupełniał cięższe i droższe WZ-10 oraz wielozadaniowe Z-9W. Biorąc pod uwagę potrzeby chińskiej armii i możliwości chińskiego przemysłu, masowa budowa WZ-10 jest mało prawdopodobna.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.