Bąbelki powietrza sprawią, że transport morski będzie mniej uciążliwy dla środowiska

Bąbelki powietrza sprawią, że transport morski będzie mniej uciążliwy dla środowiska24.01.2012 14:00
Kontenerowiec Yamatai z systemem MALS
Kontenerowiec Yamatai z systemem MALS

Jak zmniejszyć opór stawiany przez wodę kadłubowi statku? Gdyby udało się skutecznie rozwiązać ten problem, transport morski nie tylko generowałby mniej zanieczyszczeń, ale również byłby tańszy. Wśród sposobów na osiągnięcie tego celu wyróżnia się pomysł Mitsubishi Heavy Industries. Co wymyślili Japończycy?

Jak zmniejszyć opór stawiany przez wodę kadłubowi statku? Gdyby udało się skutecznie rozwiązać ten problem, transport morski nie tylko generowałby mniej zanieczyszczeń, ale również byłby tańszy. Wśród sposobów na osiągnięcie tego celu wyróżnia się pomysł Mitsubishi Heavy Industries. Co wymyślili Japończycy?

W lutym 2011 roku Mitsubishi Heavy Industries (MHI) we współpracy z Nippon Yusen Kaisha (NYK) ogłosiło plany zbadania sposobów redukcji oporu stawianego przez wodę kadłubowi statku. Celem badań miało być ograniczenie o 35 proc. emisji dwutlenku węgla związanej z transportem morskim. Obok korzyści ekologicznych byłyby również inne, bardziej wymierne – niższe koszty transportu.

Część kadłuba, na której osadzane są bąbelki (Fot. Gizmag.com)
Część kadłuba, na której osadzane są bąbelki (Fot. Gizmag.com)

Sposobem na osiągnięcie tego celu ma być warstwa bąbelków powietrza - pokrywających dno kadłuba - o nazwie MALS (Mitsubishi Air Lubrication System). Mimo konieczności wydatkowania energii potrzebnej urządzeniom wytwarzającym bąbelki energetyczny koszt poruszania się statku z tym systemem ma być niższy od tradycyjnych rozwiązań.

Badania służą opracowaniu kontenerowca przyszłości – statku nazywanego obecnie MALS-14000CS, a testowy system MALS został w celach badawczych zamontowany na statku Yamatai. Choć same bąbelki mają obniżyć emisję dwutlenku węgla o około 10 proc. dodatkowa redukcja będzie możliwa za sprawą nowego kształtu kadłuba, lepszej kontroli pracy silników i odzyskiwania energii z emitowanego przez statek ciepła.

Projektowany kontenerowiec MALS-14000CS (Fot. GCaptain.com)
Projektowany kontenerowiec MALS-14000CS (Fot. GCaptain.com)
Projektowany kontenerowiec MALS-14000CS (Fot. Gizmag.com)
Projektowany kontenerowiec MALS-14000CS (Fot. Gizmag.com)

Źródło: Motor ShipGizmagGCaptain

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)