Bąbelki powietrza sprawią, że transport morski będzie mniej uciążliwy dla środowiska
Jak zmniejszyć opór stawiany przez wodę kadłubowi statku? Gdyby udało się skutecznie rozwiązać ten problem, transport morski nie tylko generowałby mniej zanieczyszczeń, ale również byłby tańszy. Wśród sposobów na osiągnięcie tego celu wyróżnia się pomysł Mitsubishi Heavy Industries. Co wymyślili Japończycy?
24.01.2012 | aktual.: 11.03.2022 08:48
Jak zmniejszyć opór stawiany przez wodę kadłubowi statku? Gdyby udało się skutecznie rozwiązać ten problem, transport morski nie tylko generowałby mniej zanieczyszczeń, ale również byłby tańszy. Wśród sposobów na osiągnięcie tego celu wyróżnia się pomysł Mitsubishi Heavy Industries. Co wymyślili Japończycy?
W lutym 2011 roku Mitsubishi Heavy Industries (MHI) we współpracy z Nippon Yusen Kaisha (NYK) ogłosiło plany zbadania sposobów redukcji oporu stawianego przez wodę kadłubowi statku. Celem badań miało być ograniczenie o 35 proc. emisji dwutlenku węgla związanej z transportem morskim. Obok korzyści ekologicznych byłyby również inne, bardziej wymierne – niższe koszty transportu.
Sposobem na osiągnięcie tego celu ma być warstwa bąbelków powietrza - pokrywających dno kadłuba - o nazwie MALS (Mitsubishi Air Lubrication System). Mimo konieczności wydatkowania energii potrzebnej urządzeniom wytwarzającym bąbelki energetyczny koszt poruszania się statku z tym systemem ma być niższy od tradycyjnych rozwiązań.
Badania służą opracowaniu kontenerowca przyszłości – statku nazywanego obecnie MALS-14000CS, a testowy system MALS został w celach badawczych zamontowany na statku Yamatai. Choć same bąbelki mają obniżyć emisję dwutlenku węgla o około 10 proc. dodatkowa redukcja będzie możliwa za sprawą nowego kształtu kadłuba, lepszej kontroli pracy silników i odzyskiwania energii z emitowanego przez statek ciepła.
Źródło: Motor Ship • Gizmag • GCaptain