Czy Nasza Klasa się kończy? [Waszym zdaniem]

Czy Nasza Klasa się kończy? [Waszym zdaniem]13.11.2010 16:32
Koniec (Fot. articlesandtexticles.co.uk)
Koniec (Fot. articlesandtexticles.co.uk)
Paweł „FrostBite” Iwaniuk

„Wszystko co ma swój początek, ma również swój koniec” - ten cytat, choć pochodzi z ostatniej części filmu „Matrix”, świetnie pasuje również do realiów branży internetowej. Wiele osób zadaje sobie ostatnio pytanie: czy NK osiągnęła już masę krytyczną?

„Wszystko co ma swój początek, ma również swój koniec” - ten cytat, choć pochodzi z ostatniej części filmu „Matrix”, świetnie pasuje również do realiów branży internetowej. Wiele osób zadaje sobie ostatnio pytanie: czy NK osiągnęła już masę krytyczną?

Jeśli odpowiedź na powyższe pytanie brzmi tak, to co dalej? Właściciele serwisu zadają sobie również to samo pytanie. Zastanawiają się, czy z NK można jeszcze wyciągnąć coś więcej ponad aktualne 12 mln użytkowników?

A może lepiej sprzedać serwis, dopóki jego szacunkowa wartość wynosi 130 mln euro? Nie jest to mała kwota. Ale nawet jeśli zapadnie decyzja o sprzedaży, to kto miałby kupić Naszą Klasę? W końcu nie tylko właściciele serwisu wiedzą o istnieniu Facebooka ;)

Takich oraz innych problemów NK ma całą masę:

Nierównomierny rozwój serwisu i użytkowników

Prostota, która jeszcze niedawno była atutem Naszej Klasy, dzisiaj jest jedną z kluczowych wad tego serwisu. Dlaczego? Stare powiedzenie mówi: apetyt rośnie w miarę jedzenia. Problem w tym, że NK "głodziła" swoich użytkowników przez długi czas, dopiero ostatnio przypominając sobie o potrzebie nakarmienia ich.

Twórcom zabrakło chyba strategii rozwoju. NK nie rozwijała się wraz z użytkownikami, co spowodowało, że część osób zaczęła szukać czegoś nowego w innych miejscach, a wśród nich na Facebooku. Natomiast ci, którzy zostali, powoli zaczęli tracić zainteresowanie serwisami społecznościowymi.

Gdy twórcy NK zorientowali się w sytuacji, było już trochę za późno. Co prawda podjęto próbę wdrożenia nowych funkcji, ale metoda i tempo okazały się dyskusyjne dla wielu osób. Przykładem jest akcja „usunąć Śledzika”.

12 mln użytkowników i ani jednego więcej

We wstępie tego wpisu zadałem następujące pytanie: czy z NK można jeszcze wyciągnąć coś więcej ponad aktualne 12 mln użytkowników? W różnych, branżowych dyskusjach pojawiają się stwierdzenia, że Nasza Klasa z odpowiednią strategią mogłaby dotrzeć do poziomu 18-20 mln użytkowników.

Jednak z powodów, które opisałem powyżej, nic takiego nie nastąpi. Owa „odpowiednia strategia” musiałaby być realizowana już od około 2 lat. Poza tym z przyczyn naturalnych, tempo przyrostu i tak z czasem uległoby zwolnieniu.

Lokalny charakter Naszej Klasy

Wielką przewagą Facebooka nad NK oraz ogólnie nad innymi serwisami społecznościowymi jest globalny charakter. W dzisiejszych czasach coraz częściej podróżujemy po świecie. Robimy to nie tylko w poszukiwaniu pracy, ale również w celach edukacyjnych oraz turystycznych.

Facebook pozwala nam podtrzymać zawarte w trakcie podróży znajomości. Z kolei NK przez długi czas była serwisem, którego celem miało być odnawianie znajomości. Tak czy inaczej to właśnie ten regionalny charakter jest jednym z głównych powodów, dla których serwisy społecznościowe przestają się rozwijać.

Brak API

Dość często słyszy się, że w Polsce mieszkają najzdolniejsi programiści na świecie. NK nigdy nie wykorzystała tego potencjału. Serwis nigdy nie udostępnił otwartej platformy deweloperskiej, za pomocą której programiści mogliby tworzyć nowe funkcje i aplikacje dla Naszej Klasy.

Bo Śledzik był za słony

Na chwilę przyjrzymy się bliżej Śledzikowi. Był to pomysł stworzenia za jednym zamachem mikroblogu i tablicy z wiadomościami w profilach użytkowników. Z technicznego punktu widzenia Śledzik był jednak tylko funkcją dodaną do NK. Żaden nowy serwis nie powstał.

Użytkownicy Naszej Klasy nie byli przygotowani (patrz punkt 1.) na pojawienie się Śledzika. Dlatego też zareagowali z takim oporem.

Tyle ode mnie. Jakie Waszym zdaniem są przyczyny stagnacji Naszej Klasy? ;)

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Komentarze (0)