Efektywne notowanie - czyli jak zapisywać, żeby skorzystać

Efektywne notowanie - czyli jak zapisywać, żeby skorzystać

Efektywne notowanie - czyli jak zapisywać, żeby skorzystać
Kira Czarczyńska
13.03.2010 21:30

Notatki robimy wszędzie: w szkole, na wykładach, podczas rozmaitych prelekcji, na kursach, w pracy, na zebraniach, czy też samodzielnie się czegoś ucząc albo chcąc zapamiętać dane informacje na przyszłość. Niestety, mało kto potrafi notować skutecznie - czyli tak, żeby w minimum treści zawrzeć najważniejsze wiadomości, a całość przedstawić w formie łatwej do zapamiętania i późniejszego "odszyfrowania".

W jaki sposób notować, żeby było to maksymalnie efektywne?

Notatki robimy wszędzie: w szkole, na wykładach, podczas rozmaitych prelekcji, na kursach, w pracy, na zebraniach, czy też samodzielnie się czegoś ucząc albo chcąc zapamiętać dane informacje na przyszłość. Niestety, mało kto potrafi notować skutecznie - czyli tak, żeby w minimum treści zawrzeć najważniejsze wiadomości, a całość przedstawić w formie łatwej do zapamiętania i późniejszego "odszyfrowania".

W jaki sposób notować, żeby było to maksymalnie efektywne?

Jak zazwyczaj notujesz? Prawdopodobnie robisz to tak, jak większość ludzi: starasz się całymi zdaniami lub ich równoważnikami zapisać praktycznie całość materiału, jaki chcesz zapamiętać. Zdanie po zdaniu, linijka po linijce. Tak robimy to zwykle już od początku nauki w szkole podstawowej - i niestety, nie zmieniamy tej techniki.

Jest to sposób chyba najmniej efektywny z możliwych. W efekcie stosowania go na co dzień, nasze kalendarze czy zeszyty pełne są różnorakich tekstów, z których tak w zasadzie niewiele możemy się nauczyć czy wywnioskować. A przecież notatka to nie pełen wykład - musi dawać nam szansę na samodzielne wyciąganie wniosków i rozbudowę tematu.

Jak więc notować, żeby było to bardziej efektywne?

Korzystaj z obu półkul swojego mózgu - używaj obrazów.

Zazwyczaj używamy głównie dominującej, przeważnie lewej. Dlatego notujemy słownie, zdaniami, jednym ciągiem. Niestety jednak dla nas, systematyzowanie to nie wszystko - trzeba jeszcze zaangażować drugą półkulę, która znacznie lepiej radzi sobie... z obrazami. Zauważyliście, że lepiej opanowujecie materiał, jeśli stosowane są różnorodne pomoce dydaktyczne? Globus, mapy, schematy, nawet tabele - angażują w proces nauki także tą mniej logiczną część naszego mózgu. Przyswajamy wtedy wiedzę szybciej, łatwiej, a co najważniejsze: skuteczniej.

Kiedy więc notujesz, postaraj się jednocześnie:

  • używać obrazków i schematów,
  • pisać różnymi kolorami,
  • rozrysowywać najważniejsze informacje, np. w postaci drzewka,
  • rysować strzałki - odnośniki od jednego tematu do innego.

Notuj to, co jest naprawdę ważne

Ile razy przepisywaliście całe akapity podręczników - i niewiele z nich po tym przepisaniu pamiętaliście? Ja wielokrotnie, jeszcze w szkole, tak właśnie robiłam. Nie ma to najmniejszego sensu, bo skoro mamy książkę z tym akapitem, to po co ją przepisywać?... Wynotuj najważniejsze informacje, a obok zostaw sobie kawałek miejsca na ewentualne ich uzupełnienie jeśli zajdzie taka potrzeba.

Funkcją notatki jest stworzenie planu tematu:

  • punktuj najważniejsze informacje,
  • wypisuj je w formie słów, pojęć czy fraz, ale nie całymi zdaniami,
  • używaj nawiasów do dodania krótkiego info na temat powiązań z innymi notatkami,
  • jeśli materiału jest więcej, numeruj kolejne notki i odnoś się do nich w kolejnych,
  • jeżeli chcesz zanotować coś mniej istotnego, lub nie jesteś pewien czy to się okaże istotne, zapisz to na marginesie lub na dole strony.

Pisz wyraźnie i przejrzyście

Najgorzej jest, kiedy próbując czytać notatki, zamiast skupić się na ich zawartości - musimy "deszyfrować" poszczególne słowa i odszukiwać informacje w długaśnym, zbitym tekście. Im zaś szybciej piszemy, tym częściej taki właśnie efekt uzyskujemy, zwłaszcza, jeżeli stosujemy metodę "zdanie po zdaniu".

Dlatego:

  • pisz wyraźnie, możesz np. drukowanymi literami, albo większymi niż zwykle,
  • mniej notuj, skupiaj się na ważnych informacjach, będziesz mógł pisać wolniej a więc i bardziej czytelnie,
  • rozplanuj stronę, formatuj tekst, rozkładaj go tak, aby poszczególne \bloki\ informacji były wyraźnie oddzielone,
  • oddzielaj akapity z różnymi wiadomościami za pomocą schematów, rysunków, grafik, dotyczących któregoś z nich.

Powtarzaj zanotowane informacje

Staraj się przejrzeć swoją notatkę około 10 minut po jej wykonaniu. Masz jeszcze wtedy świeżo w głowie całość wykładu czy spotkania, możesz więc ewentualnie uzupełnić zapiski o dodatkowe informacje. Nie tylko jednak dlatego warto ją przeczytać - dzięki powtórzeniu sobie całości, lepiej utrwalisz podstawowe informacje, do których zamierzasz później wracać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)