Facebook: profil, grupa, fanpage - czym się różnią?
Od kiedy Facebook zaczął zyskiwać u nas na popularności, wiele osób zakłada konta - i potem nie bardzo wie, jak się po tym "dziwnym" serwisie poruszać. FB nie jest bowiem podobny do społecznościówek, które dotychczas były standardem w "naszym" internecie. Dzisiaj więc będzie kilka słów wyjaśnienia zupełnych podstaw...
28.02.2011 | aktual.: 14.01.2022 13:47
Co to jest Facebook?
Facebook to popularny na całym świecie serwis społecznościowy, dzięki któremu zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć grupy i sieci, wysyłać do siebie wiadomości, a także dzielić się zdjęciami i filmikami. Średni wiek użytkownika serwisu wynosi 22 lata, przeciętny internauta spędza zaś na portalu 21 minut dziennie. Łączna liczba jego użytkowników na świecie wynosi prawie 2 miliardy (dane z czerwca 2017 roku).
Od kiedy Facebook zaczął zyskiwać u nas na popularności, wiele osób zakłada konta - i potem nie bardzo wie, jak się po tym "dziwnym" serwisie poruszać. FB nie jest bowiem podobny do społecznościówek, które dotychczas były standardem w "naszym" internecie. Dzisiaj więc będzie kilka słów wyjaśnienia zupełnych podstaw...
Facebook daje nam trzy główne sposoby nawiązywania relacji ze znajomymi profil prywatny, grupa dyskusyjna oraz fan page. W zależności od tego, jakie mamy plany dotyczące rozmów i kontaktów z innymi, warto używać wszystkich tych narzędzi. Każde powstało w końcu do innego celu - i tam sprawdza się najlepiej.
Profil prywatny
Założenie swojego profilu to w zasadzie pierwsza rzecz, jaką robimy zaczynając korzystać z Facebooka. Zasada, zapisana zresztą w regulaminie (naprawdę, warto tam czasami zerknąć), jest banalnie prosta:
jeden człowiek - jeden profil
Oznacza to tyle, że każda logująca się w serwisie osoba powinna mieć swój imienny, pojedynczy profil. Mając go, możemy między innymi:
- dodawać różne osoby do swoich znajomych i komunikować się z nimi;
- tworzyć swoje galerie zdjęć;
- korzystać z bardzo wielu dostępnych na Facebooku aplikacji, rozrywkowych lub użytkowych;
- tworzyć \wydarzenia\ - informacje z konkretną datą i opisem,co będzie się działo;
- tworzyć wiele grup dyskusyjnych - na różne tematy;
- tworzyć wiele fan page.
Ważne: Profil nie może być "firmowy" czy "tematyczny" - bo takie dość często są po prostu usuwane jako niezgodne z regulaminem. Nie warto więc takich zakładać - szkoda stracić zdobytych w tym czasie znajomych i wszystkie ciekawe rozmowy.
Grupa dyskusyjna
Kiedy mamy już profil prywatny, a chcemy rozmawiać z większą liczbą użytkowników na konkretny temat - możemy założyć grupę dyskusyjną. To forma stworzona właśnie do tego rodzaju aktywności, więc ma kilka udogodnień:
- grupa może być otwarta dla wszystkich albo zamknięta, przeznaczona tylko dla konkretnych osób;
- możemy dodawać \dokumenty\
- czyli notatki tekstowe z najważniejszymi informacjami;
- da się skonfigurować \mail grupowy\
- czyli adres, pod który można wysłać maila - i dotrze on do wszystkich uczestników;
- rozmawiać na czacie z grupą;
- dodawać wydarzenia związane bezpośrednio z grupą.
Komunikacja w ramach grup dyskusyjnych jest prosta. Co więcej - każdy użytkownik może stworzyć wiele różnych grup, każdą z inną tematyką, i (w przeciwieństwie do wielu profili) nie jest to sprzeczne z regulaminem.
Fan page
To także forma komunikacji skupiona wokół konkretnego tematu, od grupy dyskusyjnej różni się jednak tym, że ten "temat" może zostać w dużo pełniejszej formie zaprezentowany. Fan page, tłumaczona często jako "strona fanowska" (wiem, nie do końca po polsku) umożliwia przedstawienie swojej firmy, strony internetowej czy bloga, albo jakiegoś konkretnego społecznego działania czy planu.
Osoby skupione wokół takiej strony mogą oczywiście dodawać informacje i linki oraz komentować wpisy innych - a im chętniej i częściej to robią, tym większe masz szanse na zdobywanie nowych fanów. Kiedy będzie ich co najmniej 25., dostaniesz "bonus": możliwość ustawienia prostego do zapamiętania adresu strony.
A o tym, jak tworzyć i zarządzać grupami oraz stronami - następnym razem.