Firmy produkujące pojazdy autonomiczne na celowniku NHTSA. Regulator rozpoczął śledztwo

Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) zainicjowała serię śledztw wobec firm testujących pojazdy autonomiczne, takich jak Tesla i Waymo. Wymóg raportowania wypadków oraz nagranie incydentów w mediach społecznościowych zwiększają presję na producentów, zwiastując zmianę w podejściu do regulacji i bezpieczeństwa w zakresie tych technologii.

Firmy produkujące pojazdy autonomiczne na celowniku NHTSA. Regulator rozpoczął śledztwo
Źródło zdjęć: © Unsplash | Roberto Nickson

15.05.2024 | aktual.: 15.05.2024 22:58

W ostatnich latach pojazdy autonomiczne funkcjonowały niemal w ukryciu. Ich niewielka liczba na drogach oraz dość swobodne podejście regulatorów sprawiły, że producenci tych samochodów i wielkie firmy technologiczne mogły testować i wprowadzać na rynek nowe rozwiązania podlegając jedynie minimalnej kontroli. Jednak, jak podaje The Verge, te czasy dobiegły końca. Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) rozpoczęła serię śledztw wobec największych firm testujących pojazdy autonomiczne oraz oferujących zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

NHTSA wszczęła śledztwo związane z dużą liczbą wypadków pojazdów autonomicznych

NHTSA skierowała swoją uwagę na firmy takie jak Tesla, Ford, Waymo, Cruise i Zoox, badając setki wypadków, w tym te śmiertelne. W 2021 roku agencja wprowadziła wymóg, zgodnie z którym firmy muszą raportować wypadki z udziałem autonomicznych pojazdów oraz systemów wspomagających kierowcę. Śledztwa dotyczą między innymi zdarzeń, w których pojazdy zachowywały się w sposób nieprzewidywalny, co zostało udokumentowane przez liczne nagrania wideo rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Interesujące są również incydenty bezkolizyjne, takie jak błędne manewry pojazdów Waymo, które zwróciły na siebie uwagę NHTSA.

Jak presja ze strony opinii publicznej zmieniła podejście NHTSA?

Badanie wypadków z udziałem pojazdów autonomicznych było początkowo trudne, co miało związek z brakiem standaryzacji oraz niedoborem szczegółowych danych. Afery związane z działaniem pojazdów autonomicznych stawały się jednak coraz głośniejsze. Nie bez wpływu na to pozostawało upublicznianie nagrań, na których zobaczyć można było problemy w działaniu autonomicznych taksówek. Sprawiło to, że agencje regulacyjne coraz śmielej starają się wywierać presję na producentów.

Efektem tego jest zwiększenie napięcia między firmami a regulatorem. Komentatorzy branżowi tacy jak Sam Anthony, były dyrektor techniczny w Perceptive Automata, postrzegają to jako oznakę wzrostu zainteresowania NHTSA bezpieczeństwem pojazdów autonomicznych i zwiastun potencjalnych zmian w podejściu agencji do regulacji. Jest to krok naprzód w kwestii bezpieczeństwa na drogach i przyszłości ruchu autonomicznego.

Ile wypadków z udziałem pojazdów autonomicznych odnotowała NHTSA?

Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) odnotowała 392 wypadki z udziałem pojazdów autonomicznych w okresie 10 miesięcy od lipca 2021 do maja 2022 roku. Spośród nich 273 wypadki dotyczyły pojazdów Tesli z technologią Autopilot lub w trybie pełnego samodzielnego prowadzenia, a pięć z tych zdarzeń zakończyło się śmiercią. Inne wypadki dotyczyły m.in. pojazdów Honda (90 wypadków) i Subaru (10 wypadków)​.

W okresie tym doszło do 130 wypadków z udziałem w pełni zautomatyzowanych systemów jazdy, z czego 62 dotyczyły pojazdów Waymo. Transdev Shuttle zgłosił 34 wypadki, a Cruise, oferujący robotaksówki dla General Motors w San Francisco, zgłosił 23 wypadki.

źródło: The Verge

Marcin Wierzchoś, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.