Industrial Light & Magic - sprzęt i oprogramowanie skrywające się za magią obrazu

Lato obfituje w superprodukcje. W pogoni za astronomicznymi zyskami kręci się je szybciej, sprawniej i możliwie widowiskowo. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek stojących za niesamowitymi efektami specjalnymi, które są gwoździem programu w takich filmach, to Industrial Light & Magic. Ciekawi Was, jakich narzędzi używają ci magicy?

Industrial Light & Magic - sprzęt i oprogramowanie skrywające się za magią obrazu
Mariusz Kamiński

Lato obfituje w superprodukcje. W pogoni za astronomicznymi zyskami kręci się je szybciej, sprawniej i możliwie widowiskowo. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek stojących za niesamowitymi efektami specjalnymi, które są gwoździem programu w takich filmach, to Industrial Light & Magic. Ciekawi Was, jakich narzędzi używają ci magicy?

ILM to firma na tyle bogata, że "hardware upgrade" ma tam charakter ciągły. Są jednak pewne elementy stałe (część sprzętu oraz całość oprogramowania) i etapy w historii tej marki, o których warto wspomnieć, bo ukazują skalę przedsięwzięcia i moc potrzebną do produkcji magii na ekranie.

SGI + ILM

Przez wiele lat wyobraźnię wielbicieli komputerów desktopowych rozpalała jedna firma - Silicon Graphics. Jej stacje robocze uchodziły za najsilniejsze komputery do obróbki grafiki i były szeroko wykorzystywane podczas tworzenia zaawansowanych animacji oraz produkcji VFX. ILM współpracowało z SGI prawie od samego początku powstania tej firmy, czyli od 1981 r.

Obraz

Arsenał ILM szybko zapełnił się produktami SGI. Począwszy od kolejnych inkarnacji stacji roboczych typu Indigo, Octane, Visual Workstation (procesory MIPS) oraz modele wyposażone w jednostki Intela (dual Pentium III, Xeon, Itanium). Wszystkie te urządzenia były dostarczane z monitorami o legendarnej wręcz jakości. Najsłynniejszy z nich, czyli SGI 1600SW, to płaski LCD wprowadzony na rynek w 1998 r. Jego cena wynosiła aż 2500 dol.! Monitor miał niespotykane złącze OpenLDI, co sprawiało, że nie można go było podłączyć do standardowych kart graficznych.

Obraz

Renderfarmy (zespoły komputerów zajmujące się renderingiem scen) składały się z superkomputerów Onyx i Onyx2 oraz Origin (widoczny na zdjęciu poniżej). Były to 8-procesorowe racki bazujące na procesorach RISC firmy MIPS. Bardzo egzotyczny sprzęt, niedostępny dla śmiertelników.

Obraz

Większość sprzętu pracuje pod kontrolą kilku odmian Linuxa (najczęściej Red Hat). Od czasów Star Wars Episode II wszystkie komputery pracowały na "pingwinie".

ILM + Intel + AMD

Po rozwodzie ILM z SGI i upadku tej ostatniej ILM rozszerzył swoje sprzętowe portfolio i korzysta z usług wielu znanych marek. Dell efektywnie przejął schedę po SGI i dostarcza stacje robocze bazujące na procesorach Intela (początkowo Pentium 4, obecnie Xeon). Są to przede wszystkim komputery z serii Dell Precision, co oznacza częściowy powrót na platformę Windows.

Obraz

Renderfarma (Titan64) została wyposażona przez firmę Angstrom Microsystems, która także upadła, ale jej wyposażenie nadal funkcjonuje i jest systematycznie ulepszane. Początkowo były to procesory AMD Opteron/Athlon, teraz są one wymieniane na jednostki Intela. Poniżej możecie obejrzeć krótką wyprawę po farmie ILM, jaką odbył serwis CNET. Obecnie ILM posiada kilka renderfarm, między innymi dla studia Pixar.

Warto pamiętać, że renderfarmy są wykorzystywane w postprodukcji efektów specjalnych. W renderingu produkcyjnym pomocą służą produkty NVIDIA, w szczególności karty graficzne Quadro. Są one montowane w stacjach roboczych.

ilm_data.flv

Oprogramowanie ILM

Poza taką oczywistością jak Adobe Photoshop, Industrial Light & Magic mocno polega na produktach firmy Autodesk. Na pierwszej linii frontu wykorzystuje się 3 aplikacje. 3ds Max służy do modelowania 3D i wstępnego animowania tak opracowanych obiektów. Drugą, prawdopodobnie ulubioną aplikacją pracowników ILM jest Maya, czyli program do zaawansowanej animacji 3D (zdjęcie poniżej). Trzecim narzędziem i elementem wspomagającym jest Softimage, którego moduł CrowdFX służy do generowania tłumów.

Obraz

Coraz popularniejszym narzędziem w ILM staje się ZBrush firmy Pixologic. Aplikacja ta służy do cyfrowego rzeźbienia (nieco inne podejście do modelowania 3D) i użyto jej do stworzenia postaci Davy'ego Jonesa z sagi o piratach z Karaibów.

Warto także wspomnieć o aplikacji do tworzenia środowisk 3D, czyli przepięknych naturalnych krajobrazów oraz wielkich metropolii wypełnionych betonem i stalą. Vue 11 to całościowe rozwiązanie do tego typu zastosowań. Wszystkie krajobrazy w Indiana Jones 4 zostały wygenerowane właśnie za pomocą Vue. Miałem przyjemność bawić się tym programem przez jakiś czas i była to fantastyczna przygoda nawet dla takiego laika jak ja. Vue jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze. Niestety, wymaga naprawdę mocnego sprzętu.

Obraz
Obraz

Niezmiernie ważnym elementem postprodukcji efektów specjalnych jest compositing, czyli łączenie kilku animacji (warstw) z kilku aplikacji w całość. Do tego celu ILM wykorzystuje się NUKE oraz NUKEX, czyli wyjątkowo zaawansowane aplikacje firmy The Foundry, będące obecnie standardowym rozwiązaniem nie tylko w ILM, ale także Weta Workshop oraz Digital Domain.

Obraz
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.