Jak rozliczyć PIT przez Internet?
Zbliża się termin rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Zamiast stać w kolejkach i narzekać na urzędników, możemy załatwić to w prosty i wygodny sposób – przez Internet. Jak to zrobić?
17.02.2015 17:15
Co przygotować?
Aby złożyć PIT przez Internet, będziemy potrzebowali kilku danych. Są to: identyfikator podatkowy (w zależności od podatnika NIP albo PESEL), imię i nazwisko, data urodzenia i kwota przychodu z ubiegłorocznej deklaracji (jeśli składamy po raz pierwszy, będzie to 0).
Jeśli zdecydujemy się skorzystać z oficjalnych narzędzi, udostępnionych przez Ministerstwo Finansów (w Sieci znajdziemy mnóstwo różnych aplikacji innych firm, redakcji czy serwisów), znajdziemy je na stronie Finanse.MF.Gov.pl.
Bez Adobe ani rusz!
Na początku musimy przebrnąć przez konieczną instalację środowiska Adobe Air i Adobe Readera (uważajcie, wystarczy chwila nieuwagi, by zainstalował w pakiecie Chrome’a!), które są niezbędne do działania desktopowego programu e-Deklaracje (alternatywnie możemy zainstalować wtyczkę do Readera).
Sama instalacja przebiega bezproblemowo, podobnie jak pierwsze uruchomienie programu. Nie ukrywam – chciałem w tym artykule trochę ponarzekać na Urzędy Skarbowe, ale akurat w tym przypadku zwyczajnie nie ma do czego się przyczepić.
Formularz i weryfikacja danych
Otwierając formularz PIT (w przypadku większości użytkowników będzie to PIT-37) zobaczymy w nim zaznaczone na czerwono pola, które – jak nietrudno zgadnąć – są tymi, które koniecznie musimy wypełnić.
Na pierwszej stronie uzupełniamy w zaznaczonych polach nasze dane identyfikacyjne - na górze NIP lub PESEL, a w dolnej części dane teleadresowe. Trochę szkoda, że można w tym miejscu wpisać cokolwiek - sądzę, że lepsza byłaby możliwość wyboru kodów, miejscowości czy ulic z listy.
Drugą i trzecią stronę uzupełniamy danymi z PIT-ów, otrzymanych od pracodawców. Pamiętajcie o polu I - nie trzeba go wypełniać, ale to właśnie tam możecie przekazać 1 proc. podatku na jakąś organizację pozarządową lub inny, ważny cel (lista instytucji pożytku publicznego jest dostępna na stronie Ministerstwa Finansów).
Program e-Deklaracje stara się prowadzić użytkownika i nie należy do trudnych w obsłudze. Do tego sam formularz podatkowy pomaga, jak może, informując o błędnie wypełnionych lub pustych polach albo o oczywistych błędach. Niestety, nie weryfikuje w żaden sposób poprawności innych danych (te są sprawdzane dopiero po przesłaniu).
Wysłanie zeznania podatkowego z poziomu aplikacji kończy się wystawieniem potwierdzenia, które po wydrukowaniu stanowi dowód, że rozliczyliśmy się drogą elektroniczną.