Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku

Kawa, eliksir zdrowia i niezwykły pies, czyli co i jak reklamowano w XVII i XVIII wieku.

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 1© vintageprintable.com
Olga Drenda

Kawa, eliksir zdrowia i niezwykły pies, czyli co i jak reklamowano w XVII i XVIII wieku.

Źródła podają, że kawa w Europie pojawiła się w XVI wieku. Szlachetny napój reklamowali ówcześni kupcy dóbr zamorskich, zachwalając jego liczne zalety. Według Pasqua Rosée, Sycylijczyka handlującego kawą w Anglii, kawa leczy niemal wszystko. „Zapobiega puchlinom, podagrze i szkorbutowi” - czytamy w reklamie z 1652 roku, udostępnionej przez British Museum. „Ożywia ducha i czyni serce lżejszym”.

Dowiadujemy się, że „napój ten ma właściwości zimne i suche, jednak choć należy do suchych, nie rozgrzewa bardziej niż posset (korzenny napój z mleka i piwa)”. Ten osobliwy opis wynika ze stanu ówczesnej medycyny, która różniła się zdecydowanie od naszej i według nauczania Galena i Hipokratesa opierała właściwości różnych substancji oraz ludzkiego organizmu na czterech żywiołach i tzw. humorach (krew, żółć, flegma).

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 2
Zalety kawy © neatorama.com

Nie wszyscy dali się szybko przekonać do kawy, ba – znalazła ona swoje gorliwe przeciwniczki. W roku 1674 w Londynie ukazał się „Apel białogłów przeciwko kawie”, w którym autorki przekonywały, że ten „pogański napitek” sprawia, iż mężowie „trwonią czas i pieniądz, parząc gęby podłą, gęstą, gorzką i cuchnącą wodą z kałuż”.

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 3
© sciencephoto.com

Przy okazji przekonajmy się, jakie inne dobra reklamowano za dawnych czasów. Brylował przemysł farmaceutyczny i przyprawowy/towarów kolonialnych (które przez wieki były ze sobą bardzo ściśle powiązane, o czym można przeczytać w fascynującej „Historii zdrowia i choroby” Georgesa Vigarello).

Z 1673 roku pochodzi angielska ulotka zachwalająca „Elixir Salutis, albo napój dający zdrowie”, zgodnie z opisem „środek silniejszy niż wszystkie dotychczas znane leki”. Znany jako eliksir Daffy'ego (od nazwiska jego wynalazcy) napój, oparty na brandy i bukiecie przypraw oraz ziół, był popularny w Anglii i Stanach Zjednoczonych jeszcze w XIX wieku.

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 4
© gutenberg.org

Zachowała się również ulotka reklamująca gabinet doktora Russella w Holbourn. Jak wynika z dosyć niepokojących ilustracji, doktor przeprowadzał zabiegi chirurgiczne wszelkich specjalizacji, a przy okazji oferował także proszek na robaki i lekarstwa z warzuchy (roślina bogata w witaminę C, stosowana przeciw szkorbutowi).

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 5
© rcplondon.ac.uk

W XVIII wieku, wieku rozumu, na arenę wkroczyła nauka. W ślad za nią podążyli przedsiębiorcy, którzy uznali, że wiedzę również można dobrze sprzedać – na przykład pod postacią rozrywki. Miłośnicy „osobliwości naturalnych i rozrywek umysłowych” mogli poczuć się zachęceni ulotką zapowiadającą pokaz mikroskopu. Ogłoszenie pochodzi z Anglii, z roku 1760.

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 6
© thinkdesignblog.com

„Zaciekawionych historią naturalną” zapraszano również na prezentację „najpiękniejszego z psów”, znalezionego przez rybaków na Grenlandii. Niezwykły pies, „w całości pokryty najszlachetniejszą wełną”, miał „zachwycać wszystkich zebranych swoją niezwykłością i nadzwyczajną urodą”. Nie podano, jakiej był rasy, jednak ulotka zapewniała, że to jedyny taki pies w całej Europie.

Jak to dawniej bywało? Reklamy z XVII i XVIII wieku 7
© vintageprintable.com

Niektóre sformułowania brzmią całkiem znajomo dla współczesnego ucha. Dziś reklama jest zdecydowanie bardziej zwięzła i oparta na komunikacie wizualnym, ale jak widać, siedemnastowieczny copywriting nie różnił się aż tak bardzo od tego, który znamy dziś.

Źródło: neatorama.com., vintageprintable.com, gutenberg.org, sciencephoto.com, rcplondon.ac.uk

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Fałszywe wiadomości na WhatsAppie. Ostrzeżenie WOC
Fałszywe wiadomości na WhatsAppie. Ostrzeżenie WOC
Samsung Galaxy XR coraz bliżej. Pierwsze gogle z Androidem XR na zdjęciach
Samsung Galaxy XR coraz bliżej. Pierwsze gogle z Androidem XR na zdjęciach
Mikroby z wiecznej zmarzliny. Budzą się po tysiącach lat
Mikroby z wiecznej zmarzliny. Budzą się po tysiącach lat
Powrót Voodoo: Kultowe karty 3Dfx w nowoczesnym wydaniu
Powrót Voodoo: Kultowe karty 3Dfx w nowoczesnym wydaniu
Unikatowe znalezisko w Ekwadorze. To dowód na pradawne życie
Unikatowe znalezisko w Ekwadorze. To dowód na pradawne życie
Nowa era druku: Open Printer daje lekcję gigantonom branży
Nowa era druku: Open Printer daje lekcję gigantonom branży
Odkrycia na Enceladusie. Związki organiczne pod lodową powierzchnią
Odkrycia na Enceladusie. Związki organiczne pod lodową powierzchnią
Uwaga na fałszywe maile. Santander ostrzega przed falą oszustw
Uwaga na fałszywe maile. Santander ostrzega przed falą oszustw
Nvidia: To nie programiści wygrają wyścig AI. Nadchodzi era fachowców
Nvidia: To nie programiści wygrają wyścig AI. Nadchodzi era fachowców
Sekretny przycisk w pralce. Uratował już wielu
Sekretny przycisk w pralce. Uratował już wielu
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe