Komórkowy savoir-vivre
Teoretycznie wszyscy powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób kulturalnie używać telefonu komórkowego. W końcu większość z nas praktycznie się z nim nie rozstaje. W praktyce jednak różnie to bywa, zwłaszcza u młodszego pokolenia - komórki wpisały się już w nasz świat tak, że traktujemy je bardzo swobodnie.
Warto czasami przypomnieć sobie kilka zasad, dzięki którym nasz telefon nie będzie przeszkadzał innym osobom w naszym otoczeniu.
Teoretycznie wszyscy powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób kulturalnie używać telefonu komórkowego. W końcu większość z nas praktycznie się z nim nie rozstaje. W praktyce jednak różnie to bywa, zwłaszcza u młodszego pokolenia - komórki wpisały się już w nasz świat tak, że traktujemy je bardzo swobodnie.
Warto czasami przypomnieć sobie kilka zasad, dzięki którym nasz telefon nie będzie przeszkadzał innym osobom w naszym otoczeniu.
Rodzina i znajomi
Wśród bliskich możemy rzecz jasna zachowywać się najbardziej swobodnie - w końcu znamy się wzajemnie i mniej więcej wiemy, co będzie niemile widziane, a co nam "ujdzie płazem". Zawsze jednak warto wykazać się odrobiną ogólnej kultury.
- Kiedy dzwonisz, lub odbierasz rozmowę, odejdź nieco na bok. Nie rozmawiaj przy stole, przekrzykując zebranych, wyjdź do innego pomieszczenia i tam spokojnie sobie pogadaj.
- Jeżeli ktoś dzwoni do ciebie, nie rozgaduj się zbytnio i jeśli rozmówca zasugeruje koniec rozmowy, po prostu się pożegnaj. Pamiętaj, że to on płaci za połączenie.
- Ustaw taki dzwonek, żeby nie był irytujący dla otoczenia. Dostosowuj jego głośność do sytuacji - nie używaj maksymalnej siedząc wieczorem z rodziną w zaciszu domowym, czy na \herbatce\ u znajomych.
- Jeśli nagrywasz się na pocztę głosową, przedstaw się i jasno powiedz, w jakim celu chcesz się skontaktować.
- Nie dzwoń do rodziny i znajomych \tak sobie pogadać\ w godzinach ich pracy bądź nauki.
- Pomiędzy godziną 22.00 a 8.00 dzwoń tylko wtedy, kiedy jest to konieczne - chyba, że wcześniej tak się umówiliście, albo masz pewność, że nie będziesz przeszkadzać.
Praca i biznes
Tutaj obowiązują dość sztywne reguły, których trzeba przestrzegać jeśli chce się uchodzić za kulturalnego, obeznanego z zasadami biznesu, człowieka.
- Podczas spotkań biznesowych wyłącz telefon, ewentualnie całkowicie wycisz tak, żeby nawet wibracji nie było w razie czego słychać. Jeżeli masz naprawdę ważny powód, dla którego telefon musisz zostawić włączony - uprzedź o tym na początku rozmowy.
- Ustaw jeden z klasycznych dzwonków, lub inny stonowany. Sam telefon też niech wygląda elegancko, co nie znaczy, że musi być czarny i nudny. Telefony biznesowe miewają teraz naprawdę ciekawe stylizacje.
- Pamiętaj o prostej zasadzie: rozmowę kończy ten, kto dzwonił - a w przypadku przerwania połączenia nawiązuje je ponownie ta osoba, która zrobiła to pierwotnie.
- W sprawach służbowych nie dzwonimy przed 7.00 rano ani po godzinie 17.00 - z wyjątkiem sytuacji awaryjnych, Wyjątkiem jest rzecz jasna wcześniejsze umówienie się na telefon w innej porze.
Koniecznie wyłącz komórkę!
- Są sytuacje, kiedy nawet dźwięk wydawany przy sygnale wibracyjnym nie powinien zakłócać spokoju. Kategorycznie wyłączamy lub całkowicie wyciszamy komórkę w teatrze, kinie, na wykładach, ale także jeśli jesteśmy na ślubie, pogrzebie, chrzcinach, czy innej podobnej uroczystości.
- Oczywiście, komórka nie powinna nam przeszkadzać także w tak zwanych chwilach we dwoje. Wyjątkiem są tu jedynie sytuacje, kiedy masz dyżur domowy i pracodawca oczekuje, że będziesz pod telefonem. To jednak też nie znaczy, że musisz mieć ustawiony głośny dzwonek - niech to będzie subtelny sygnał, w końcu jeżeli oddzwonisz za kilka minut też nic się zwykle nie stanie.
Korzystaj z telefonu z wyczuciem
- Jeśli jesteś w towarzystwie i dzwoni telefon, odejdź na pewną odległość zanim zaczniesz rozmowę.
- Musisz koniecznie zadzwonić? Nie tłumacz się, po prostu przeproś i pójdź w spokojniejsze miejsce.
- Trzymaj telefon w takim miejscu, żeby odebranie rozmowy zajęło ci jak najmniej czasu.
- Staraj się nie rozmawiać w środkach komunikacji miejskiej, przeszkadzasz pasażerom. W pociągu wyjdź po prostu na korytarz.
- Nie prowadź rozmów w kolejce do kasy!
- W szpitalu, niezależnie od tego, czy jesteś pacjentem czy odwiedzającym, przed rozmową znajdź jakieś bardziej zaciszne miejsce niż sala chorych.
A co z SMS-ami?
- Pisz zrozumiale! Język polski naprawdę nie jest trudny.
- Absolutnie nie korzystaj z SMS-ów w kontaktach stricte biznesowych.
- Na przychodzącą wiadomość wypada odpisać, choćby krótkim \OK. Nie musisz tego robić od razu, ale też niech to nie będzie następny dzień.
Telefon może uratować życie!
- Pamiętaj, że nawet z zablokowaną kartą SIM, bez środków na koncie, a nawet bez karty - możesz połączyć się na numer alarmowy 112 i poinformować o zagrożeniu. Warto więc mieć komórkę przy sobie niezależnie od tego, czy da się z niej korzystać do normalnych rozmów.
- Dzwoń pod numer alarmowy tylko w uzasadnionych sytuacjach!