Meteoryty ukryte pod Antarktydą. Naukowcy mówią o około 300 tys. kosmicznych skał

Meteoryty ukryte pod Antarktydą. Naukowcy mówią o około 300 tys. kosmicznych skał

Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Karolina Modzelewska
27.01.2022 19:22

Już niedługo sztuczna inteligencja pomoże w znalezieniu kosmicznych skał, które kryją się pod grubą warstwą lodu polarnego. Naukowcy opracowali rozwiązanie pozwalające ocenić prawdopodobieństwo znalezienia meteorytów w dowolnym miejscu na Antarktydzie.

Meteoryty są niezwykle cennymi zdobyczami z punktu widzenia nauki. Stanowią istotny nośnik informacji na temat formowania się i ewolucji Układu Słonecznego, w tym narodzin naszej planety. Ich pozyskiwanie nie jest jednak łatwym zadaniem. Najpierw należy je zlokalizować i zidentyfikować jako kosmiczne obiekty, a nie zwykłe skały, a następnie przekazać do badań.

Meteoryty mogą kryć się w lodzie Antarktydy

Nowe rozwiązanie, które zostało opisane na łamach czasopisma naukowego Science Advanced, ma ułatwić to zdanie i pomóc naukowcom w poszukiwaniu kosmicznych skał w trudnych, antarktycznych warunkach. Według ekspertów około 62 proc. wszystkich do tej pory znalezionych meteorytów odkryto na Antarktydzie. Sztuczna inteligencja pozwoliła oszacować, że może ich się tutaj kryć znacznie więcej.

W najnowszym badaniu naukowcy zwracają uwagę na około 300 tys. kosmicznych skał, znajdujących się m.in. w tzw. niebieskim lodzie, czyli najstarszym lodzie lodowcowym. Część z nich może być zlokalizowana w pobliżu istniejących stacji badawczych. Opracowana mapa ma ułatwić prowadzenie ekspedycji poszukiwawczych, a przede wszystkim zredukować związane z nimi koszty.

- Do tej pory obszary niebieskiego lodu zawierające meteoryty są identyfikowane głównie przypadkowo i poprzez kosztowne misje rozpoznawcze – przekonują autorzy badania na łamach Science Advanced. Dodają: - tutaj identyfikujemy obszary bogate w meteoryty, łącząc najnowocześniejsze zbiory danych w algorytmie uczenia maszynowego i dostarczamy ogólno-kontynentalne szacunki prawdopodobieństwa znalezienia meteorytów w dowolnym miejscu.

Eksperci ustalili, że na całej Antarktydzie znajduje się prawdopodobnie około 600 stref, w których można znaleźć meteoryty, a do tej pory odzyskano około 15 proc. kosmicznych skał z tego regionu. Większość ze wspomnianych stref nigdy nie była przeszukiwana, a szanse na nowe odkrycia są spore, bo eksperci mówią o 83 proc. dokładności działania stworzonego algorytmu AI.