Minimalna prędkość łącza gwarantowana w umowie? Trwają prace nad zmianą prawa
09.05.2011 16:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Twój dostawca Internetu świadczy usługi niskiej jakości? Prędkość łącza jest niższa, niż teoretyczne zapisy w umowie? Nowe prawo telekomunikacyjne wymusi zmiany, których przez lata nie udało się przeforsować niezadowolonym klientom.
Twój dostawca Internetu świadczy usługi niskiej jakości? Prędkość łącza jest niższa, niż teoretyczne zapisy w umowie? Nowe prawo telekomunikacyjne wymusi zmiany, których przez lata nie udało się przeforsować niezadowolonym klientom.
Zmiany w prawie zostały zainicjowane przez Komisję Europejską. Nowe, proponowane przez instytucję unijną przepisy oznaczają zastosowanie Dyrektywy 2002/22/WE - niemal dziesięcioletniego zbioru zaleceń dotyczących rynku telekomunikacyjnego.
Neelie Kroes - komisarz europejski ds. agendy cyfrowej nie poprzestaje na deklaracjach zmian. Unijne przepisy, o których pisaliśmy w marcu i kwietniu, są już wdrażane w Polsce. Rozpoczęły się konsultacje, dotyczące nowelizacji prawa telekomunikacyjnego. Co to oznacza dla polskich użytkowników Sieci?
Prawo telekomunikacyjne zostanie uzupełnione o wymogi Komisji Europejskiej. Nowe przepisy mają m.in. zmienić praktykę, w której wysoka, teoretyczna prędkość łącz internetowych jest tylko martwym zapisem w umowie.
Umowy dotyczące usług telekomunikacyjnych mają ponadto zawierać jasne informacje, dotyczące opłat, ponoszonych przez klientów w momencie rozwiązania umowy.
Doprecyzowaniu mają również ulec zapisy, dotyczące zwrotu dzierżawionych lub użyczonych przez operatora urządzeń oraz – co chyba najistotniejsze – w umowach pojawi się zapis określający prędkość minimalną łącza.
Gwarantowana, minimalna prędkość transferu nie będzie mogła być niższa niż 90 proc. wartości podawanej w ofertach i materiałach reklamowych.
Jest to bardzo istotna zmiana w porównaniu z dotychczasowymi umowami, gdy operatorzy poprzedzali oferowaną prędkość istotnym słowem „do” – prędkość połączenia z Siecią mogła być wówczas dowolnie niska, ale nie łamało to zapisów umowy.
Nowe umowy mają również określać możliwe sposoby dokonywania płatności, precyzować warunki skorzystania z promocji oraz opisywać prawa klienta w sytuacji, gdy operator nie zapewni gwarantowanej minimalnej prędkości łącza.
Jest to bardzo istotna zmiana, pozwalająca klientom – w końcu – na skuteczne dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy prędkość połączenia z Siecią odbiega od oferty, przedstawionej przez operatora przed podpisaniem umowy.
Zmiany przepisów to z pewnością krok w dobrym kierunku. Niekorzystne z punktu widzenia klientów zapisy, obecne w dotychczasowych umowach wystawiają polskim dostawcom Sieci fatalne świadectwo .
Jak się okazuje mimo niezmiennie prokonsumenckich komunikatów prasowych, przepełnionych troską o klientów reklam i korporacyjnej nowomowy pełnej frazesów o etycznym biznesie do elementarnej przyzwoitości może zmusić ich dopiero zmiana prawa.
Źródło: Gazeta Prawna