niezłe filmy w TV (16‑22 maja), przegląd NiezłegoKina.pl

FILM TYGODNIA: Werdykt

Krzysiek Czapiga

15.05.2008 14:00

Werdykt podpisał Sidney Lumet - wybitny amerykański reżyser takich arcydzieł jak Morderstwo w Orient Ekspresie, Pieskie popołudnie, Serpico czy Sieć. Tym razem twórca wraca do problematyki podjętej w debiucie kinowym, będącym równocześnie jego najlepszym filmem, czyli do dramatu sądowego.

FILM TYGODNIA: Werdykt

[swf]http://patrz.pl/player.partner.24.swf?id=336270&r=5&o=336270&w=24&color1=000000&color2=ffffff&color3=990000,425,349,8,ffffff[/swf]

Werdykt podpisał Sidney Lumet - wybitny amerykański reżyser takich arcydzieł jak Morderstwo w Orient Ekspresie, Pieskie popołudnie, Serpico czy Sieć. Tym razem twórca wraca do problematyki podjętej w debiucie kinowym, będącym równocześnie jego najlepszym filmem, czyli do dramatu sądowego.

Podobnie jak we wspomnianych Dwunastu gniewnych ludziach interesują go problemy moralne, z którymi muszą zmierzyć się uczestnicy rozprawy. W zgodzie z literą prawa można wybronić niemal każdego oskarżonego, liczy się bowiem tylko sprawność i biegłość adwokatów. To od nich i ich pracowników zależy najwięcej, muszą oczarować ławę przysięgłych i zdobyć przychylność sędziego. W filmie pada nawet dosłownie wyrażona wątpliwość w to, czy przysięgli, będący przeciętnymi obywatelami, połapią się we wszystkich wątkach sprawy, i czy ogarną całą jej złożoność. Kolejnym społecznym problemem poruszanym przez Lumeta jest kwestia alkoholizmu. Przedstawiony zostaje on bardzo dosłownie i brutalnie jako poważny problem prowadzący w prostej linii do upadku, zapomnienia i śmierci. Zarysowana zostaje również kwestia samotności i wyobcowania jednostki - dochodzi tu do głosu społeczna wrażliwość i uważna obserwacja Lumeta. Twórca Taśm prawdy najwięcej uwagi poświęca swemu, walczącemu o resztki godności, bohaterowi. Z subtelnością zarysowuje jego moralne dylematy i trudną drogę ku odzyskaniu szacunku wobec samego siebie.

Werdykt jest arcydziełem w gatunku dramatu sądowego. W mistrzowski sposób reżyser gra znanymi schematami, które w nowatorski sposób rozwija i bawi się nimi. Sam film jest jednak bardzo na serio - tym większe wywiera wrażenie. Zapadają w pamięć bardzo wyraziście przedstawione stany alkoholowego uzależnienia, proces prowadzenia sądowej rozprawy oraz bezbłędna realizacja. Werdykt: niezłe kino.

Rok produkcji: 1982

Kraj produkcji: USA

W rolach głównych: Paul Newman, Charlotte Rampling, Jack Warden

Reżyseria: Sidney Lumet

W telewizji: piątek, 20:00, AleKino!

Pozostałe propozycje:

PIĄTEK

Pulp Fiction (23:25, TVP1)

Kultowy klasyk, nagrodzony Złotą Palmą genialny popis Quentina Tarantino. Świadoma zabawa kiczem i zgranymi motywami podrzędnego kina, które w rękach Mistrza nabierają życia. Najlepsze role w karierach na koncie Umy Thurman, Johna Travolty i Samuela L. Jacksona. Ponadto przezabawny Tarantnino w roli pantoflarza oraz niezapomniany dialog o masowaniu stóp.

60 sekund (20:20, TVP1)

Efektownie o złodziejach drogich samochodów. Niestety, kradną także cenny czas, choć drugi aktorski szereg gra całkiem nieźle. No i piękna Angelina Jolie w nowej fryzurze.

Wyspa (20:00, TVN)

Michaela Bay'a przepis na kino - widowiskowo, spektakularnie i dynamicznie, ale powierzchownie. Sprawdza się jako kino sensacyjne, jako s-fi - zawodzi.

SOBOTA

Indiana Jones i ostatnia krucjata (20:15, TVP1)

Po nieudanej "dwójce" Jonesa powrót do prezentowanej "jedynką" wysokiej formy. Kapitalna scena pojedynku z potężnym czołgiem, mnóstwo humoru i multum inteligentnej rozrywki. Plus Sean Connery jako ojciec Indy'ego.

Dark Water: Fatum (22:05, TVP2)

Remake fantastycznego japońskiego horroru. Zmienione zakończenie, więcej dosłowności, ale i tak całkiem wysoki poziom - można się przestraszyć. Chlubny wyjątek od fatum, ciążącego nad amerykańskimi przeróbkami.

Od zmierzchu do świtu (0:20, TVP2)

Rodrigueza radosna zabawa w kino. Najpierw serwuje nam całkiem niezłe kino gangsterskie, następnie pastisz filmów z żywymi trupami i zombie. Wszystko z dystansem i humorem. Wybuchowa mieszanka.

NIEDZIELA

*Chinatown *(21:45, Cinemax)

Ukłon Polańskiego w stronę czarnego kryminału. Popisowa rola Jacka Nicholsona jako podrzędnego detektywa, który musi rozwikłać sprawę, niemal niemożliwą do streszczenia. Ale m. in. z tego słynęło kino noir. Arcydzieło.

Palimpsest (23:15, TVP1)

Udane formalne ćwiczenie Konrada Niewolskiego. Niepokojący klimat i jedno wielkie zaskoczenie, choć treściowo raczej pustawe. Robi wrażenie.

Good Bye, Lenin! (0:45, TVP1)

Jeden z wielu przykładów na wielkość współczesnego kina niemieckiego. Wierząca w socjalizm matka Alexa zapada w śpiączkę przed upadkiem muru berlińskiego, odzyskuję ją po. Opiekuńczy syn, w trosce o zdrowie matki - buduje wokół niej miniony system. Zabawne, ujmujące, wielkie kino. Możemy pozazdrościć.

PONIEDZIAŁEK

Szósty zmysł (21:00, Polsat)

Głośny debiut M. Nighta Shyamalana. Mały chłopiec widzi duchy, doświadczony psychiatra pomaga. Shyamalan straszy inteligentnie, przez cały czas buduje sugestywny klimat, by w finale przewrotnie zaskoczyć.

Ćma barowa (21:40, AleKino!)

Aktorski popis Mickey'ego Rourke'a. Jako uzależniony alkoholik jest niebywale przekonujący. Dla niego warto.

Nieustraszeni pogromcy wampirów (21:00, TCM)

Zabawny utwór Polańskiego, który nawet w mniej poważnej tonacji potwierdza swój geniusz.

WTOREK

Człowiek roku (21:15, Canal+ Film)

Film roku to nie jest. Robin Williams jako prezydent z przypadku nie zawodzi, lecz zmierzająca w stronę thrillera końcówka trochę tak. Kilka autentycznie zabawnych momentów się znajdzie.

Nieśmiertelny (21:50, Zone Europa)

Wielki przebój z lat 80. o nieśmiertelnych, którzy toczą ze sobą odwieczną walkę, ponieważ przy życiu może zostać tylko jeden z nich. Ogląda się wyśmienicie, głównie za sprawą charyzmatycznego Seana Connery'ego.

ŚRODA

Amelia (14:50, AleKino!)

Kultowy mały-wielki film z Francji, w którym nieśmiała Amelia uszczęśliwia innych ludzi. Urocze, ciepłe, ujmujące i zabawne. Pozycja obowiązkowa.

Świt żywych trupów (23:00, TVP1)

Remake klasycznej pozycji w dorobku Romero. Wyparowała gdzieś niezwykle błyskotliwa krytyka konsumpcjonizmu (snujące się po hipermarkecie trupy), ale ciągle jest się czego bać. W obsadzie zdolna Sarah Polley.

Annie Hall (19:00, TCM)

Jeden z najlepszych filmów w bogatym dorobku Allena. Autoportret nowojorskiego intelektualisy i kronika jego związków miłosnych. Świetna, nagrodzona Oscarem rola Diane Keaton i mnóstwo mniej (Allen w starciu z pająkiem czy krabami) lub bardziej (dialogi!) wyrafinowanego śmiechu.

CZWARTEK

Przyjaciel gangstera (20:20, TVP1)

Rozbrajająco zabawna opowieść o groźnym gangsterze (Reno) i kompletnym kretynie (Depardieu). Zbudowany na zasadzie przeciwieństw duet (jeden milczący, drugi gadatliwy itp.) fantastycznie zabawny popis niebanalnego humoru. Na zły nastrój pozycja idealna.

Apollo 13 (20:05, TVN7)

Oparta na faktach historia nieudanego lotu na Księżyc. Reżyser po premierze z pewnością nie musiał mówić: "Huston, mamy problem".

Wall Street (17:55, Canal+ Film)

Oliver Stone prześwietla świat rekinów finansjery. Dynamiczne, świetnie zmontowane kino z nagrodzoną Oscarem rolą Michaela Douglasa, do której będzie sią odwoływał co drugi aktor, wcielający się w podobną postać. Dobra robota.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
newsrtvpremium
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.