Opony Hankook i-Flex. Nigdy nie będziesz musiał ich pompować

Koreański koncern Hankook podczas targów CES 2022 zaprezentował nietypową oponę. I-Flex nie przypomina typowego ogumienia, a do tego została zaprojektowana z myślą o przyszłościowych pojazdach, które będą mogły skręcać w miejscu.

Autonomiczny pojazd z oponami Hankook i-FlexAutonomiczny pojazd z oponami Hankook i-Flex
Źródło zdjęć: © Hankook
Łukasz Michalik

Opona Hankook iFlex wyróżnia się wypełniającą ją, ażurową strukturą. Jak twierdzi producent, jest to rozwiązanie inspirowane naturą i układem komórek w ciałach żywych organizmów, a tworzące ją "plastry miodu" różnią się między sobą właściwościami. Dzięki temu rozwiązaniu nowatorska opona jest zarówno sztywna, jak i elastyczna, godząc tak przeciwstawne kwestie jak wysoka jakość amortyzacji i możliwość pracy pod znacznym obciążeniem.

Koncern Hankook zaprezentował kolejną, nową odsłonę innowacyjnego pomysłu w połączeniu z zaprojektowaną przez Hyundaia kołową platformą L7, mającą w przyszłości stanowić bazę do budowy różnego rodzaju pojazdów i robotów. Z tego względu zastosowane koła mają nietypową właściwość – mogą obracać się nawet do kąta 90 stopni względem podłużnej osi pojazdu.

W praktyce oznacza to, że – również dzięki specjalnej warstwie bieżnika – opona zapewnia odpowiednie właściwości trakcyjne niezależnie od kierunku obrotu i kąta, pod jakim jest ustawiona.

Opona Hankook i-Flex
Opona Hankook i-Flex © Hankook

Opona dla pojazdów autonomicznych

Dzięki temu pojazdy takie, jak L7, mogą manewrować niemal w miejscu, zmieniając kierunek jazdy bez potrzeby zmiany orientacji całego podwozia, co pozwala m.in. na wjechanie czy parkowanie w bardzo ciasnych miejscach.

Hankook podkreśla, że niewrażliwość na przebicia to tylko jedna z zalet pokazanej opony. Kolejną, bardzo istotną cechą mają być niskie koszty eksploatacji, wynikające z braku potrzeby pompowania czy monitorowania ciśnienia w oponach, przez co i-Flex wydaje się idealnym rozwiązaniem dla pojazdów autonomicznych.

Zaprezentowana wersja niepneumatycznej opony nie jest jeszcze gotowym produktem – Hankook zapewnił, że "kontynuuje badania w celu prowadzenia dalszych ulepszeń".

Wybrane dla Ciebie
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności
Microsoft kieruje przekaz do użytkowników AI. Oferuje alternatywę
Microsoft kieruje przekaz do użytkowników AI. Oferuje alternatywę
Tajemnica posągów z Wyspy Wielkanocnej. Jak naprawdę się przemieszczały?
Tajemnica posągów z Wyspy Wielkanocnej. Jak naprawdę się przemieszczały?
Jak uratować spuchnięte panele podłogowe? Wystarczy parę sekund
Jak uratować spuchnięte panele podłogowe? Wystarczy parę sekund