Opony Hankook i-Flex. Nigdy nie będziesz musiał ich pompować

Koreański koncern Hankook podczas targów CES 2022 zaprezentował nietypową oponę. I-Flex nie przypomina typowego ogumienia, a do tego została zaprojektowana z myślą o przyszłościowych pojazdach, które będą mogły skręcać w miejscu.

Autonomiczny pojazd z oponami Hankook i-FlexAutonomiczny pojazd z oponami Hankook i-Flex
Źródło zdjęć: © Hankook
Łukasz Michalik

Opona Hankook iFlex wyróżnia się wypełniającą ją, ażurową strukturą. Jak twierdzi producent, jest to rozwiązanie inspirowane naturą i układem komórek w ciałach żywych organizmów, a tworzące ją "plastry miodu" różnią się między sobą właściwościami. Dzięki temu rozwiązaniu nowatorska opona jest zarówno sztywna, jak i elastyczna, godząc tak przeciwstawne kwestie jak wysoka jakość amortyzacji i możliwość pracy pod znacznym obciążeniem.

Koncern Hankook zaprezentował kolejną, nową odsłonę innowacyjnego pomysłu w połączeniu z zaprojektowaną przez Hyundaia kołową platformą L7, mającą w przyszłości stanowić bazę do budowy różnego rodzaju pojazdów i robotów. Z tego względu zastosowane koła mają nietypową właściwość – mogą obracać się nawet do kąta 90 stopni względem podłużnej osi pojazdu.

W praktyce oznacza to, że – również dzięki specjalnej warstwie bieżnika – opona zapewnia odpowiednie właściwości trakcyjne niezależnie od kierunku obrotu i kąta, pod jakim jest ustawiona.

Opona Hankook i-Flex
Opona Hankook i-Flex © Hankook

Opona dla pojazdów autonomicznych

Dzięki temu pojazdy takie, jak L7, mogą manewrować niemal w miejscu, zmieniając kierunek jazdy bez potrzeby zmiany orientacji całego podwozia, co pozwala m.in. na wjechanie czy parkowanie w bardzo ciasnych miejscach.

Hankook podkreśla, że niewrażliwość na przebicia to tylko jedna z zalet pokazanej opony. Kolejną, bardzo istotną cechą mają być niskie koszty eksploatacji, wynikające z braku potrzeby pompowania czy monitorowania ciśnienia w oponach, przez co i-Flex wydaje się idealnym rozwiązaniem dla pojazdów autonomicznych.

Zaprezentowana wersja niepneumatycznej opony nie jest jeszcze gotowym produktem – Hankook zapewnił, że "kontynuuje badania w celu prowadzenia dalszych ulepszeń".

Wybrane dla Ciebie

Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia