Opony Hankook i‑Flex. Nigdy nie będziesz musiał ich pompować

Koreański koncern Hankook podczas targów CES 2022 zaprezentował nietypową oponę. I-Flex nie przypomina typowego ogumienia, a do tego została zaprojektowana z myślą o przyszłościowych pojazdach, które będą mogły skręcać w miejscu.

Autonomiczny pojazd z oponami Hankook i-Flex
Autonomiczny pojazd z oponami Hankook i-Flex
Źródło zdjęć: © Hankook
Łukasz Michalik

12.01.2022 21:26

Opona Hankook iFlex wyróżnia się wypełniającą ją, ażurową strukturą. Jak twierdzi producent, jest to rozwiązanie inspirowane naturą i układem komórek w ciałach żywych organizmów, a tworzące ją "plastry miodu" różnią się między sobą właściwościami. Dzięki temu rozwiązaniu nowatorska opona jest zarówno sztywna, jak i elastyczna, godząc tak przeciwstawne kwestie jak wysoka jakość amortyzacji i możliwość pracy pod znacznym obciążeniem.

Koncern Hankook zaprezentował kolejną, nową odsłonę innowacyjnego pomysłu w połączeniu z zaprojektowaną przez Hyundaia kołową platformą L7, mającą w przyszłości stanowić bazę do budowy różnego rodzaju pojazdów i robotów. Z tego względu zastosowane koła mają nietypową właściwość – mogą obracać się nawet do kąta 90 stopni względem podłużnej osi pojazdu.

W praktyce oznacza to, że – również dzięki specjalnej warstwie bieżnika – opona zapewnia odpowiednie właściwości trakcyjne niezależnie od kierunku obrotu i kąta, pod jakim jest ustawiona.

Opona Hankook i-Flex
Opona Hankook i-Flex© Hankook

Opona dla pojazdów autonomicznych

Dzięki temu pojazdy takie, jak L7, mogą manewrować niemal w miejscu, zmieniając kierunek jazdy bez potrzeby zmiany orientacji całego podwozia, co pozwala m.in. na wjechanie czy parkowanie w bardzo ciasnych miejscach.

Hankook podkreśla, że niewrażliwość na przebicia to tylko jedna z zalet pokazanej opony. Kolejną, bardzo istotną cechą mają być niskie koszty eksploatacji, wynikające z braku potrzeby pompowania czy monitorowania ciśnienia w oponach, przez co i-Flex wydaje się idealnym rozwiązaniem dla pojazdów autonomicznych.

Zaprezentowana wersja niepneumatycznej opony nie jest jeszcze gotowym produktem – Hankook zapewnił, że "kontynuuje badania w celu prowadzenia dalszych ulepszeń".

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (58)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.