Oto opona przyszłości: wytwarza prąd i zmienia przyczepność przed zakrętem
Rozpoczynające się targi motoryzacyjne w Genewie to świetna okazja, by poznać technologie, jakie w niedalekiej przyszłości mogą zagościć w naszych samochodach. Firma Goodyear zaprezentowała w tym roku niezwykłe opony, które są w stanie podczas jazdy produkować prąd, a przed wejściem w zakręt zmieniają swoją przyczepność.
05.03.2015 18:09
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Więcej prądu!
Producenci samochodów nie ustają w poszukiwaniu dodatkowych sposobów na produkcję energii. Wiele lat temu taką innowacją było odzyskiwanie jej podczas hamowania. Dzisiaj to standard, a rozwiązania tego typu znajdziemy nie tylko w samochodach elektrycznych i hybrydowych, ale również w tych z tradycyjnym, spalinowym silnikiem.
Nic dziwnego, że zapotrzebowanie na prąd stale rośnie – w samochodach pojawia się coraz więcej różnych, elektronicznych dodatków, które wpływają nie tylko na bezpieczeństwo, ale i na naszą wygodę. Świetnym przykładem zmian może być choćby ewolucja deski rozdzielczej, gdzie dawne, analogowe zegary podświetlone kilkoma diodami coraz częściej ustępują wielofunkcyjnym, dotykowym wyświetlaczom.
Energia z opony BH03
Na interesujący pomysł wpadła firma Goodyear, która postanowiła wykorzystać marnowaną do tej pory energię. Chodzi i odkształcenia, jakim ulega opona w czasie jazdy, które są już wykorzystywane przez prototypową oponę o nazwie BH03. Dzięki zamontowaniu w oponie przetworników piezoelektrycznych zmiany ciśnienia, występujące podczas jazdy są przekształcane na energię, która doładuje samochodowy akumulator i zasili pokładową elektronikę.
Goodyear BH03
Producent wspomina również o zasilaniu w ten sposób w przyszłości samochodów elektrycznych, w tym pojazdów autonomicznych. Co więcej, BH03 czerpie również energię z innego źródła – konstruktorzy opony postanowili bowiem wykorzystać ciepło, powstające podczas jazdy i tarcia o drogę, a także to, dostarczane przez Słońce nagrzewające czarną powierzchnię opony. Ciepło to jest z opony odprowadzane i również przekształcane na prąd.
Triple Tube – opona zmieniająca właściwości
Druga z pokazanych w Genewie opon Goodyeara nosi nazwę Triple Tube. Została wyposażona we wbudowany kompresor i kilka komór powietrznych. Dzięki temu – w połączeniu ze sterującą całością elektroniką – opona może dopasować swoją charakterystykę do sytuacji na drodze i np. poprawić przyczepność przed wejściem w zakręt.
Concept Triple Tube de Goodyear
Producent wyposażył ją w trzy fabryczne tryby pracy – ekonomiczny, w którym celem jest maksymalne zmniejszenie oporów toczenia, sportowy, gdzie kluczowa jest jak najlepsza przyczepność oraz tryb dla mokrych nawierzchni, w którym środkowa część bieżnika unosi się, aby zwiększyć odporność opony na akwaplanację. Jest to zjawisko, powstające podczas jazdy po mokrej nawierzchni, gdy pomiędzy oponą a podłożem pozostaje warstwa wody, skutkująca utratą przyczepności.
Zaprezentowane w Genewie opony to na razie modele koncepcyjne. Pokazują działanie technologii, ale nie wiadomo czy, kiedy i w jakiej formie pojawią się na rynku. Dają jednak przedsmak tego, co w najbliższych latach może pojawić się w seryjnie dostępnych samochodach.