Polscy gracze nie lubią polskich gier. Ale jest ich BAAAAARDZO wielu

"W gry komputerowe gra aż 85 procent Polaków" - krzyczały wczoraj nagłówki portali, po opublikowaniu raportu SW Research i Monday PR. Czy ktoś tu przypadkiem nie przesadza?

Polscy gracze nie lubią polskich gier. Ale jest ich BAAAAARDZO wielu
Redakcja Gadżetomanii

"W gry komputerowe gra aż 85 procent Polaków" - krzyczały wczoraj nagłówki portali, po opublikowaniu raportu SW Research i Monday PR. Czy ktoś tu przypadkiem nie przesadza?

"Grają wszyscy i wszędzie – tak można podsumować badania przeprowadzone przez agencję badań rynku SW Research i Monday PR" - pisał wczoraj na swojej stronie internetowej poważny dziennik ekonomiczny Puls Biznesu w artykule, który szokuje już tytułem. Wynika z niego bowiem, że tylko 15 procent Polaków nie gra w gry.

Są nas dziesiątki milionów

Aż 85 procent Polaków gra w gry? Sporo. Jestem entuzjastą gier i nie lubię, gdy umniejsza się ich wartość, ale nawet ja nigdy nie byłem aż takim optymistą. Zajrzałem więc do wspomnianego raportu i czytam:

  • \85 proc. polskich internautów gra w gry wideo\
  • \85 proc. badanych gra w gry wideo\

Te cytaty nieco rozjaśniają sytuację. A więc nie Polaków, tylko polskich internautów. To już bardziej prawdopodobne. Taki szczegół, jak fakt, że mnóstwo rodaków wciąż nie jest usieciowionych, ma tu jednak pewne znaczenie.

No i pamiętajmy, że brane były pod uwagę wszystkie gry - do jednego worka wrzucono więc kupujących trzy nowości w miesiącu konsolowców i ich młodsze siostry, grające w sieciowe Scrabble na portalach. Wprawdzie przyjęło się, że określenie "gry wideo" raczej używane jest w przypadku tych pierwszych, a te drugie dorobiły się własnych, pasujących do nich terminów (gry przeglądarkowe, gry społecznościowe), ale nie czepiajmy się szczegółów. W pełnej wersji raportu jest to dość szczegółowo rozbite, a gracze podzieleni na zabawne kategorie (heavy gamerzy, fani rywalizacji, wszechstronni, okazjonalni, rodzinne edukatorki).

[solr id="gadzetomania-pl-315428" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4526,polska-krajem-wybitnych-e-sportowcow-znowu-wygralismy-tym-razem-w-starcrafta-ii" _mphoto="001-esport-scr-315428-25-3947ea1.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4602[/block]

Mnie bardzo zaskoczyła jedna informacja.  "Gracze w wieku 26-35 najchętniej grają w gry logiczne i strategiczne" - czytamy w raporcie. Jak na moje oko, chodzi więc o pecetowców, przeglądarkowców i, że tak sobie pozwolę ich żartobliwie nazwać, mobilkowców. A niewykluczone, że w dużej części po prostu farmvillowców.

No i pamiętajmy, że nie chodzi oczywiście o wszystkich internautów, tylko o tych badanych. Jak badanych? "Badanie zostało zrealizowane w dniach 12-23 września 2012 roku, metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI)" - czytamy w pełnej wersji raportu. "W badaniu zebrano łącznie 895 w pełni wypełnionych kwestionariuszy"- informują autorzy.

Polska niekoniecznie górą

Jak można nie lubić polskich gier, jeśli nawet ktoś nie zdaje sobie sprawy, że pochodzą z Polski? Oddajmy głos Piotrowi Zimolzakowi, wiceprezesowi i głównemu analitykowi SW Research. "Polacy generalnie nie znają marek producentów gier, a w przypadku firm z Polski ta nieznajomość jest wręcz zaskakująca. Spontaniczna znajomość marek producentów gier komputerowych wśród ankietowanych stoi na niskim poziomie" - twierdzi Zimolzak.

"Rodzime produkcje uważamy za gorsze. Zagraniczne gry są wyżej oceniane w prawie wszystkich badanych kategoriach" - czytamy dalej. A więc jednak część badanych rozróżnia gry polskie i pozostałe. Wtedy je krytykują.

Wśród tych polskich firm, które zapadły jednak w pamięci graczy, najlepiej w badaniu wypadł CD Projekt, któremu zawdzięczamy Wiedźmina.

W pułapce statystyk

Dobrze, że są robione tego rodzaju badania. Ogólne wnioski tego konkretnie raportu, mówiące że graczy jest coraz więcej i że gramy coraz częściej, są pewnie słuszne.

[solr id="gadzetomania-pl-315336" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4533,rosyjski-recenzent-miazdzy-polskie-painkiller-hell-damnation-padaja-bardzo-ostre-slowa" _mphoto="pk-315336-270x151-38dd752ace809a.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4603[/block]

Szkoda jednak, że media, jak Puls Biznesu, podchodzą do tych wyników bezrefleksyjnie, a nawet je przeinaczają. Szkoda, że grupa badanych była tak mała. I wreszcie - jeśli wyniki mają pokrycie w rzeczywistości, szkoda że nie doceniamy jakości takich polskich hitów jak Wiedźmin, Bulletstorm, Anomaly: Warzone Earth i innych. Zasługują na to, by mówić o nich jak najlepiej.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.