Polscy gracze nie lubią polskich gier. Ale jest ich BAAAAARDZO wielu

Polscy gracze nie lubią polskich gier. Ale jest ich BAAAAARDZO wielu

Polscy gracze nie lubią polskich gier. Ale jest ich BAAAAARDZO wielu
Redakcja Gadżetomanii
06.11.2012 14:05, aktualizacja: 13.01.2022 13:23

"W gry komputerowe gra aż 85 procent Polaków" - krzyczały wczoraj nagłówki portali, po opublikowaniu raportu SW Research i Monday PR. Czy ktoś tu przypadkiem nie przesadza?

"W gry komputerowe gra aż 85 procent Polaków" - krzyczały wczoraj nagłówki portali, po opublikowaniu raportu SW Research i Monday PR. Czy ktoś tu przypadkiem nie przesadza?

"Grają wszyscy i wszędzie – tak można podsumować badania przeprowadzone przez agencję badań rynku SW Research i Monday PR" - pisał wczoraj na swojej stronie internetowej poważny dziennik ekonomiczny Puls Biznesu w artykule, który szokuje już tytułem. Wynika z niego bowiem, że tylko 15 procent Polaków nie gra w gry.

Są nas dziesiątki milionów

Aż 85 procent Polaków gra w gry? Sporo. Jestem entuzjastą gier i nie lubię, gdy umniejsza się ich wartość, ale nawet ja nigdy nie byłem aż takim optymistą. Zajrzałem więc do wspomnianego raportu i czytam:

  • \85 proc. polskich internautów gra w gry wideo\
  • \85 proc. badanych gra w gry wideo\

Te cytaty nieco rozjaśniają sytuację. A więc nie Polaków, tylko polskich internautów. To już bardziej prawdopodobne. Taki szczegół, jak fakt, że mnóstwo rodaków wciąż nie jest usieciowionych, ma tu jednak pewne znaczenie.

No i pamiętajmy, że brane były pod uwagę wszystkie gry - do jednego worka wrzucono więc kupujących trzy nowości w miesiącu konsolowców i ich młodsze siostry, grające w sieciowe Scrabble na portalach. Wprawdzie przyjęło się, że określenie "gry wideo" raczej używane jest w przypadku tych pierwszych, a te drugie dorobiły się własnych, pasujących do nich terminów (gry przeglądarkowe, gry społecznościowe), ale nie czepiajmy się szczegółów. W pełnej wersji raportu jest to dość szczegółowo rozbite, a gracze podzieleni na zabawne kategorie (heavy gamerzy, fani rywalizacji, wszechstronni, okazjonalni, rodzinne edukatorki).

[solr id="gadzetomania-pl-315428" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4526,polska-krajem-wybitnych-e-sportowcow-znowu-wygralismy-tym-razem-w-starcrafta-ii" _mphoto="001-esport-scr-315428-25-3947ea1.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4602[/block]

Mnie bardzo zaskoczyła jedna informacja.  "Gracze w wieku 26-35 najchętniej grają w gry logiczne i strategiczne" - czytamy w raporcie. Jak na moje oko, chodzi więc o pecetowców, przeglądarkowców i, że tak sobie pozwolę ich żartobliwie nazwać, mobilkowców. A niewykluczone, że w dużej części po prostu farmvillowców.

No i pamiętajmy, że nie chodzi oczywiście o wszystkich internautów, tylko o tych badanych. Jak badanych? "Badanie zostało zrealizowane w dniach 12-23 września 2012 roku, metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI)" - czytamy w pełnej wersji raportu. "W badaniu zebrano łącznie 895 w pełni wypełnionych kwestionariuszy"- informują autorzy.

Polska niekoniecznie górą

Jak można nie lubić polskich gier, jeśli nawet ktoś nie zdaje sobie sprawy, że pochodzą z Polski? Oddajmy głos Piotrowi Zimolzakowi, wiceprezesowi i głównemu analitykowi SW Research. "Polacy generalnie nie znają marek producentów gier, a w przypadku firm z Polski ta nieznajomość jest wręcz zaskakująca. Spontaniczna znajomość marek producentów gier komputerowych wśród ankietowanych stoi na niskim poziomie" - twierdzi Zimolzak.

"Rodzime produkcje uważamy za gorsze. Zagraniczne gry są wyżej oceniane w prawie wszystkich badanych kategoriach" - czytamy dalej. A więc jednak część badanych rozróżnia gry polskie i pozostałe. Wtedy je krytykują.

Wśród tych polskich firm, które zapadły jednak w pamięci graczy, najlepiej w badaniu wypadł CD Projekt, któremu zawdzięczamy Wiedźmina.

W pułapce statystyk

Dobrze, że są robione tego rodzaju badania. Ogólne wnioski tego konkretnie raportu, mówiące że graczy jest coraz więcej i że gramy coraz częściej, są pewnie słuszne.

[solr id="gadzetomania-pl-315336" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4533,rosyjski-recenzent-miazdzy-polskie-painkiller-hell-damnation-padaja-bardzo-ostre-slowa" _mphoto="pk-315336-270x151-38dd752ace809a.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4603[/block]

Szkoda jednak, że media, jak Puls Biznesu, podchodzą do tych wyników bezrefleksyjnie, a nawet je przeinaczają. Szkoda, że grupa badanych była tak mała. I wreszcie - jeśli wyniki mają pokrycie w rzeczywistości, szkoda że nie doceniamy jakości takich polskich hitów jak Wiedźmin, Bulletstorm, Anomaly: Warzone Earth i innych. Zasługują na to, by mówić o nich jak najlepiej.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)