Randkują czy blogują? Jak Polacy korzystają ze społecznościówek?
W Polsce już 20 mln osób korzysta z internetu. Początkowo komunikacja w internecie sprowadzała się przede wszystkim do wysyłania mejli oraz uczestniczenia w grupach dyskusyjnych. Co teraz Polacy „porabiają” w sieci?
W Polsce już 20 mln osób korzysta z internetu. Początkowo komunikacja w internecie sprowadzała się przede wszystkim do wysyłania mejli oraz uczestniczenia w grupach dyskusyjnych. Co teraz Polacy „porabiają” w sieci?
Obecnie jedną z najszybciej rozwijających się form korzystania z internetu jest tworzenie wirtualnych społeczności. Aktywność w serwisach społecznościowych przejawia zdecydowana większość badanych od 18 do 24 roku życia. Zdecydowanie najczęściej w portalach społecznościowych rejestrują się uczniowie i studenci. No tak, te fakty są dosyć oczywiste, teraz trochę szczegółów.
Gdzie loguje się „Kowalski”
Niemal wszyscy zarejestrowani w co najmniej jednym portalu społecznościowym
(95%) są użytkownikami powstałego w drugiej połowie 2006 roku serwisu Nasza-klasa. Drugim pod względem popularności (14% użytkowników) jest międzynarodowy portal Facebook. Wprawdzie w Polsce nie należy on do najpopularniejszych, ale jest to najbardziej znany i dający najwięcej możliwości portal społecznościowy na świecie. Na trzecim miejscu (3% wskazań) znalazł się polski serwis GoldenLine.
Respondenci wymieniali również takie serwisy społecznościowe, jak: Grono, MySpace, Twitter, Epuls, Fotka czy Sympatia. Niektórzy za portale społecznościowe uznawali różne tematyczne serwisy i fora internetowe, m.in.: YouTube, Filmweb, Wielkie żarcie, Babyboom czy Astropolis. Badani wymieniali także serwisy informacyjne (Interia, Onet), a ponadto Allegro, Gadu-Gadu, Blog.
Społecznościówka – na co to komu?
Zdecydowanie najważniejsze dla polskiego internauty jest utrzymywanie i podtrzymywanie kontaktów. Cel taki podaje ponad połowa internautów (53%), tj. 85% użytkowników portali i 27% ogółu dorosłych Polaków. Praktycznie ta sama grupa uczestnicząc w społecznościach wirtualnych próbuje zaspokoić własną ciekawość, a niewiele mniejsza grupa ma nadzieję na odnowienie dawnych znajomości. Więcej osób deklaruje bierne uczestnictwo w działaniach artystycznych (słuchanie muzyki, oglądanie filmów lub zdjęć, czytanie) niż aktywnie bierze w nich udział.
Respondenci korzystają ze społecznościówek również po to, żeby porozmawiać na interesujące tematy, a także nawiązywać nowe kontakty towarzyskie. Z kolei ten fakt bardzo mnie zaskoczył – według badania zdecydowanie najrzadziej wymieniano cele zawodowe, takie jak szukanie pracy, zaprezentowanie się potencjalnym pracodawcom czy nawiązanie znajomości biznesowych. Hm, ja i moi znajomi zawsze wykorzystujemy serwisy społecznościowe do prześwietlenia pracodawców, firm, do nawiązywania kontaktów biznesowych… Dlatego ten wynik mnie zaskoczył.
Opinie Polaków na temat serwisów społecznościowych
Całe 94% internautów solidarnie zgadza się z tym, że portale społecznościowe
sprzyjają nawiązywaniu nowych znajomości. Niewiele mniejsza grupa internautów wierzy, że społeczności wirtualne sprzyjają również utrwalaniu kontaktów
międzyludzkich. Kolejna zgodność tych dwóch grup jest w przypadku stwierdzenia, jakoby portale ułatwiały pokazywanie siebie w lepszym świetle – zgadza się
z tym 86% ogółu internautów, tyle samo użytkowników portali (86%) i niewiele mniej osób z nich niekorzystających (84%).
Z takimi negatywnymi aspektami funkcjonowania społeczności wirtualnych, jak:
tworzenie fałszywego obrazu rzeczywistości, ograniczanie prywatności oraz utrudnianie
budowania trwałych więzi między ludźmi, zgadza się istotnie mniej osób zarówno
zarejestrowanych w serwisach, jak i niezarejestrowanych. Wciąż jednak krytyka portali nie jest aż tak wyraźna jak ich aprobata. Można zatem przypuszczać, że ogromna popularność społeczności wirtualnych i ich szybki rozwój nie mają zbyt wielu przeciwników i nie podlegają powszechnej krytyce, przynajmniej jeśli chodzi
o osoby stale korzystające z internetu.
W badaniu „Ameryki nie odkryto”, te tendencje, które zostały opisane widoczne są gołym okiem i widzi je każdy, kto spędza trochę czasu w sieci. Zdziwiła mnie trochę aż tak wysoka frekwencja logujących się do Naszej-Klasy, z badania wynika, że praktycznie każdy Polak korzystający ze społecznościówek ma konto na Naszej Klasie (która obecnie ma około 13 mln użytkowników, nie wiem ile z nich stanowią konta fikcyjne). Zdziwiła mnie też tak niska ilość internautów, które wykorzystują serwisy społecznościowe w celach zawodowych. Moim zdaniem wcale nie jest ich tak mało!. Cały raport można przeczytać na stronie CBOS.
Źródło: cbos.pl