Samolot z klocków. Tak powstaje Airbus 380, największy samolot pasażerski świata
Airbus A380 to wyjątkowa konstrukcja - elementy samolotu powstają w aż czterech krajach, skąd trafiają do Francji, gdzie następuje ostateczny montaż. Kilkuminutowy film pokazuje, jak wielkim wyzwaniem logistycznym jest budowa tej maszyny i jak powstaje najpojemniejszy samolot pasażerski świata.
27.08.2014 16:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Początki A380 sięgają wczesnych lat 90., gdy konsorcjum Airbus pracowało – wspólnie z Boeingiem – nad samolotem nowej generacji, określanym wówczas skrótem VLCT (Very Large Commercial Transport).
W połowie lat 90. drogi obu konkurentów ostatecznie się rozeszły. Boeing postanowił udoskonalić sprawdzonego Jumbo Jeta, tworząc model Boeing 747-8, a Airbus skupił się na dwupokładowym samolocie, który miał pomieścić rekordową, znacznie większą niż konkurent, liczbę pasażerów.
Maszynę tę nazwano numerem 380, gdzie ósemka stanowi nawiązanie do poprzecznego przekroju kadłuba, który – z powodu dwóch pokładów – wyraźnie zwęża się w połowie wysokości. Airbus 380 wyróżnia się nie tylko wyglądem, ale i pojemnością. W konfiguracji ekonomicznej jest w stanie pomieścić 853 pasażerów!
Dość nietypowy jest również sposób budowy tego samolotu. Ponieważ konsorcjum Airbus tworzy wiele firm lotniczych z różnych krajów Europy, elementy modelu A380 powstają na terenie Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Poszczególne moduły są następnie transportowane do zakładów lotniczych w Tuluzie we Francji, gdzie następuje ostateczny montaż. Poniższy film pokazuje, jak wygląda składanie tak wielkiego samolotu.