Waży 220 ton. To część maszyny, która trafi na Podkarpacie

Tarcza do maszyny TBM. Karpatka montowana na placu budowy S19
Tarcza do maszyny TBM. Karpatka montowana na placu budowy S19
Źródło zdjęć: © GDDKiA

14.03.2023 19:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Budowa drogi ekspresowej S19 trwa. Na Podkarpacie trafiły części Karpatki, czyli specjalistycznej maszyny do drążenia tuneli. GDDKiA zaprezentowała film, na którym widać prace nad spawaniem jej tarczy. Spawacze mają pełne ręce roboty.

Trwa realizacja budowy drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Obecnie prace toczą się na 10-kilometrowym odcinku Rzeszów Południe - Babica. Największym wyzwaniem dla wykonawców będzie wydrążenie ponad dwukilometrowego tunelu, który będzie wymagał wykorzystania specjalistycznego sprzętu, który jest już w Polsce.

Maszynę TBM, która służy do drążenia tuneli, ochrzczono imieniem "Karpatka". GDDKiA ściągnęła ją do kraju z Hiszpanii. Transport największych elementów Karpatki rozpoczął się 11 listopada 2022 r., natomiast ostatnie z wielkogabarytowych elementów dotarły na plac budowy wraz z końcem stycznia 2023 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Obecnie trwa montaż maszyny. Na profilu twitterowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano film z trwających prac spawaczy. Jak czytamy, tarcza Karpatki jest spawana w cyklu 24-godzinnym.

Karpatka to ogromna maszyna, która ma długość 112 m. Średnica spawanej tarczy jest imponująca - wynosi 15,2 m. Duże wrażenie robi też jej masa - tarcza waży 220 ton, czyli więcej niż wynosi masa własna samolotu Boeing 747.

Zgodnie z udostępnionymi przez GDDKiA informacjami drążenie tunelu rozpocznie się w lipcu 2023 r. Jego długość wyniesie 2255 m i będzie składał się z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i przejazdem awaryjnym. Każda z naw ma mieć 12,4 m średnicy. Obudowa tuneli będzie zbudowana z pierścieni, na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Na tunel w Babicy potrzebnych będzie ponad 2230 pierścieni, wyprodukowanie których pochłonie ok. 118 tys. metrów sześciennych betonu.

Budowa odcinka drogi S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie projektuj i buduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł, a zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także