Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"

W tramwajach użyty zostanie system, który sprawdził się w lotnictwie. Zdaniem naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązanie może doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków.

Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"
Adam Bednarek

Nad innowacyjnym systemem wykorzystującym światło widzialne jako nośnik informacji pracowali badacze z Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa WAT. System przetestowano na jednej z łódzkich linii tramwajowych, a prototyp jest gotowy do wdrożenia.

Co ważne, opracowane przez naukowców rozwiązanie nie ingeruje w konstrukcję wagonu i nie jest konieczna homologacja, aby zamontować światła.

W tramwaju taki system sprawdza się idealnie, ponieważ pojazd i tak przez całą dobę korzysta z oświetlenia.

Może zatem przekazywać informacje poprzez "miganie" światłami z taką częstotliwością, której ludzkie oko nie jest w stanie zaobserwować, natomiast jest ona zrozumiała dla czujnika kamery. System VLC (Visible Light Communication) do przekazywania informacji używa lampy LED. Nadajnik systemu jest lampą wyposażoną w sterownik, który moduluje proces świecenia. Sygnał jest odpowiednio zakodowany – tak, żeby można go było odczytać przez kamerę drugiego tramwaju. Zakres takiej komunikacji osiąga 80 metrów.

Jak wyjaśniają naukowcy z WAT, system komunikacji świetlnej podaje informację o prędkości tramwaju i jego pozycji w stosunku do ostatniego przystanku. Motorniczy jest ostrzegany sygnałem, jeśli zbliża się zagrożenie. Komunikat wyświetlany w trzech kolorach - zielony, żółty i czerwony - informuje o stopniu zagrożenia.

Kolejny element systemu to kamera rozpoznająca znaczniki na trasie. Wszystkie te sygnały łączy i analizuje system ekspercki, który bezpośrednio informuje motorniczego, czy ma on wolną drogę i może jechać, czy też pojawia się stan zagrożenia. Cyfrowy układ identyfikowania kolizji został wyposażony w system operacyjny czasu rzeczywistego i technologię zobrazowania informacji na wyświetlaczach przeziernych typu HUD, który pełni funkcje interfejsu pomiędzy systemem i motorniczym.

Obraz

Badacze z WAT podkreślają, że obecnie wykorzystywane systemy antykolizyjne bazujące na radiowej komunikacji między tramwajami nie radzą sobie w wąskich ulicach lub w tunelach. Dlatego z pomocą przychodzi znacznie skuteczniejsza technologia znana choćby z lotnictwa.

"Takiego systemu potrzebują miasta" - zapewnia WAT. W tramwajach jeżdżących po polskich miastach nie ma systemu antykolizyjnego zdolnego do autonomicznej pracy, przy jednoczesnej komunikacji z innymi pojazdami lub znacznikami na trasie - czytamy w opisie projektu na stronie uczelni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.