Wsiąść do pociągu byle jakiego...

Historia kolei przypomina torowisko. Czasami się rozgałęzia, czasami schodzi, ale z reguły podąża w jednym kierunku. Od czasu do czasu zdarzają się jednak ślepo zakończone bocznice. Jedną z takich bocznic jest pociąg śmigłowy.

Fot. WikiCommons
Fot. WikiCommons
Mariusz Kamiński

05.06.2012 | aktual.: 14.01.2022 09:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Historia kolei przypomina torowisko. Czasami się rozgałęzia, czasami schodzi, ale z reguły podąża w jednym kierunku. Od czasu do czasu zdarzają się jednak ślepo zakończone bocznice. Jedną z takich bocznic jest pociąg śmigłowy.

Dringos

Historia jednoczesnej fascynacji śmigłem i tendrem zaczyna się w 1919 r. za sprawą Luftfahrt Company. Ta niemiecka firma jako pierwsza skonstruowała pojazd szynowy napędzany śmigłem. Historia miała miejsce na przedmieściach Berlina, w okolicy Grunewald. Tam, przy wydatnej pomocy wspomnianej wcześniej firmy, Otto Steinitz skonstruował pociąg napędzany dwoma silnikami śmigłowcowymi (na obu końcach). Pierwszą podróż wynalazek odbył 11 maja 1919 r. "Dringos" wyruszył z Grunewald do Beelitz i pokonał dystans 48 km, osiągając z łatwością prędkość 90 km/h. W dziewiczą podróż zabrało się około 40 osób; wśród nich znaleźli się dygnitarze i posłowie. Głównym zmartwieniem konstruktorów było dość niepewne podwozie i mało wydajny system hamulcowy. Gdyby nie te wady, pojazd mógłby osiągnąć znacznie większe prędkości.

Dringo (Fot. Douglas-Self)
Dringo (Fot. Douglas-Self)

Silniki miały po 6 cylindrów i były niebywale głośne, gdyż system wydechowy był pozbawiony tłumienia. Jak się pewnie domyślacie, całość była bardziej zbieraniną części lotniczych i kolejowych niż pełnoprawnym prototypem. Sam pomysł narodził się, gdy wprowadzone powojenne restrykcje nie pozwalały na militarne wykorzystanie już gotowych silników.

Railplane

Railplane (Fot. Douglas-Self)
Railplane (Fot. Douglas-Self)

W 1930 r. oddano do użytku krótką linię testową, która prezentowała możliwości pojazdu. Jej fragment widzicie na zdjęciu powyżej. Projekt był przyjęty bardzo pozytywnie, a testy wytrzymałościowe przeszły bez najmniejszych potknięć. Niestety, potencjalni inwestorzy nie byli za grosz zainteresowani tym innowacyjnym sposobem na podróż. Trasę testową rozebrano w 1941 r., a jej części przeznaczono na złom. Wynalazca George Bennie zmarł w ubóstwie i zapomnieniu.

Szynowy Zeppelin

Rail Zeppelin (Fot. Douglas-Self)
Rail Zeppelin (Fot. Douglas-Self)

Źródło: Douglas-Self

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.