Wsiąść do pociągu byle jakiego...

Historia kolei przypomina torowisko. Czasami się rozgałęzia, czasami schodzi, ale z reguły podąża w jednym kierunku. Od czasu do czasu zdarzają się jednak ślepo zakończone bocznice. Jedną z takich bocznic jest pociąg śmigłowy.

Wsiąść do pociągu byle jakiego... 1Fot. WikiCommons
Mariusz Kamiński

Historia kolei przypomina torowisko. Czasami się rozgałęzia, czasami schodzi, ale z reguły podąża w jednym kierunku. Od czasu do czasu zdarzają się jednak ślepo zakończone bocznice. Jedną z takich bocznic jest pociąg śmigłowy.

Dringos

Historia jednoczesnej fascynacji śmigłem i tendrem zaczyna się w 1919 r. za sprawą Luftfahrt Company. Ta niemiecka firma jako pierwsza skonstruowała pojazd szynowy napędzany śmigłem. Historia miała miejsce na przedmieściach Berlina, w okolicy Grunewald. Tam, przy wydatnej pomocy wspomnianej wcześniej firmy, Otto Steinitz skonstruował pociąg napędzany dwoma silnikami śmigłowcowymi (na obu końcach). Pierwszą podróż wynalazek odbył 11 maja 1919 r. "Dringos" wyruszył z Grunewald do Beelitz i pokonał dystans 48 km, osiągając z łatwością prędkość 90 km/h. W dziewiczą podróż zabrało się około 40 osób; wśród nich znaleźli się dygnitarze i posłowie. Głównym zmartwieniem konstruktorów było dość niepewne podwozie i mało wydajny system hamulcowy. Gdyby nie te wady, pojazd mógłby osiągnąć znacznie większe prędkości.

Wsiąść do pociągu byle jakiego... 2
Dringo (Fot. Douglas-Self)

Silniki miały po 6 cylindrów i były niebywale głośne, gdyż system wydechowy był pozbawiony tłumienia. Jak się pewnie domyślacie, całość była bardziej zbieraniną części lotniczych i kolejowych niż pełnoprawnym prototypem. Sam pomysł narodził się, gdy wprowadzone powojenne restrykcje nie pozwalały na militarne wykorzystanie już gotowych silników.

Railplane

Wsiąść do pociągu byle jakiego... 3
Railplane (Fot. Douglas-Self)

W 1930 r. oddano do użytku krótką linię testową, która prezentowała możliwości pojazdu. Jej fragment widzicie na zdjęciu powyżej. Projekt był przyjęty bardzo pozytywnie, a testy wytrzymałościowe przeszły bez najmniejszych potknięć. Niestety, potencjalni inwestorzy nie byli za grosz zainteresowani tym innowacyjnym sposobem na podróż. Trasę testową rozebrano w 1941 r., a jej części przeznaczono na złom. Wynalazca George Bennie zmarł w ubóstwie i zapomnieniu.

Szynowy Zeppelin

Wsiąść do pociągu byle jakiego... 4
Rail Zeppelin (Fot. Douglas-Self)

Źródło: Douglas-Self

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Rewolucja w budownictwie: samonaprawiające się budynki z grzybów
Rewolucja w budownictwie: samonaprawiające się budynki z grzybów