Wszystko o nowej kamerze Panasonic Full HD 3D [wideo]

Wszystko o nowej kamerze Panasonic Full HD 3D [wideo]

Wszystko o nowej kamerze Panasonic Full HD 3D [wideo]
Blomedia poleca
24.06.2010 11:00, aktualizacja: 15.01.2022 14:20

Wpis gościnny z bloga TechSfera.

Z przodu przypomina przyjaznego robota Wall-E z superprodukcji Pixara. Jednak logo z boku 3D Professional zdradza o niej wszystko. Mamy tu do czynienia z pierwszą na świecie w pełni zintegrowaną kamerą Panasonic Full HD 3D. To prototypowe urządzanie trafi do sprzedaży dopiero jesienią, ale my wiemy już o niej niemal wszystko. Zobaczcie materiał z planu filmu „Bitwa Warszawska 1920” Jerzego Hofmana, na którym kamera przechodziła gruntowne testy.

Wpis gościnny z bloga TechSfera.

Z przodu przypomina przyjaznego robota Wall-E z superprodukcji Pixara. Jednak logo z boku 3D Professional zdradza o niej wszystko. Mamy tu do czynienia z pierwszą na świecie w pełni zintegrowaną kamerą

Pełna nazwa kamery Full HD 3D to Panasonic AG-3DA. Urządzenie zostało zaprezentowane w styczniu 2010 r. na targach 2010 International CES w Las Vegas w Stanach Zjednoczonych. Producent chwali się, że to pierwsza na świecie kompaktowa profesjonalna w pełni zintegrowana kamera 3D umożliwiająca nagrywanie filmów w Full HD. Kamera ma kosztować w Polsce ok 75 000 zł netto i będzie dostępna jesienią tego roku. Prototypowy egzemplarz tego cacka był testowany na planie filmu „Bitwa Warszawska 1920” Jerzego Hoffmana, którego budżet wyniesie 20 milionów złotych, a premiera jest planowana na 19 września 2010r.

Jest to kamera, która jako urządzenie kompaktowe potrafi zapisywać sygnał 3D za pomocą dwóch strumieni niezależnych dla lewego i prawego oka – mówi Dariusz Grudzień, Product Manager działu profesjonalnych kamery firmy Panasonic. - Kamera przede wszystkim charakteryzuje się bardzo niewielkimi wymiarami, co za tym idzie także niewielką wagą oraz kompaktową funkcjonalnością. Jedna osoba bez nadmiernego wysiłku może realizować nagranie 3D, także bez asysty dodatkowych osób.

Kamera waży jedynie 3 kg, co oznacza, że bez problemu można nagrywać nią „z ręki”, niczym zwykłą kamerą 2D. O tym, jak wielka to zaleta, mogliśmy przekonać się na planie filmu Hoffmana. Kilka metrów za kamerą Panasonika nagrywano materiały konwencjonalnymi systemami kamer 3D za pomocą rigów.

*

W tego typu systemie dwie kamery są przymocowane poziomo równolegle do ramy w odległości około 6,5 cm – co odpowiada rozstawowi źrenic. W ten sposób można uzyskać paralaksę dwuoczną, czyli efekt widzenia parą oczu, które widzą prawie tak samo. Lekka, wręcz niezauważalna różnica jeszcze lepiej informuje nasz mózg o trzecim wymiarze obrazu. Na takie ustawienie pozwalają jednak tylko nieduże urządzenia, a nie typowe telewizyjne czy filmowe giganty. W takiej sytuacji kamery są ustawiane prostopadle po dwóch stronach półprzepuszczalnego lustra. W rezultacie otrzymujemy wielki, stacjonarny system.

Materiał z klasycznych kamer jest na bieżąco rejestrowany na dwóch nagrywarkach. Kamera Full HD 3D firmy Panasonic posiada zintegrowane obiektywy, głowicę i podwójną nagrywarkę na karty pamięci SDHC, a na każdej karcie jest rejestrowany obraz z jednego obiektywu. Urządzenie wyposażono również w regulatory stereoskopowe. Dzięki temu do obsługi tego typu kamer nie jest potrzeba aż tak duża wiedza oraz przede wszystkim wielkie doświadczenie. Krótko mówiąc nawet niewprawiony operator po chwili zapoznania się z nową kamerą marki Panasonic będzie wiedział, jak się z nią obchodzić. Na zdjęciach możecie zobaczyć, jak bardzo kamera Panasonika różni się wielkością od klasycznych kamer 3D.

Obraz

Warto też podkreślić, ze podwójny obiektyw wykorzystany w omawianej kamerze pozwala na rejestrację obrazu oddzielnie dla lewego i prawego oka. Na końcu zespołu obiektywowego znajdziemy dwa przetworniki, które rejestrują obraz i przetwarzają go na wersję elektroniczną, a później przesyłają do procesora.

Obiektywy są tak zaprojektowane, aby można było ustawiać płynnie zbieżność ich w zależności od tego, gdzie chcemy ustawić okno stereoskopowe – opisuje Dariusz Grudzień, podając ludzkie oko za dobry przykład działania takiego systemu.

W ustawieniu konwergencji, czyli zbieżności obydwu obiektywów, pomoże wbudowany obrotowy monitor kamery. Reszta elementów kamery nie odbiega od standardów wykorzystywanych w klasycznych kamerach 2D.

System Panasonika ma też swoje wady. Każda zintegrowana konstrukcja optyczna wymusza na konstruktorach pewne ograniczenia, które negatywnie odbijają się na jakości rejestrowanego obrazu. Poza tym obiektywów nie można wymienić, zatem operator jest skazany na wbudowany zakres ogniskowych. Kiedy jednak spojrzymy na gabaryty klasycznych kamer 3D i nowego Panasonika szybko zapomnimy o tych minusach.

Na testach w całej Europie

Panasonic AG-3DA jest obecnie testowany w całej Europie, dzięki czemu będzie można przeanalizować jakość materiałów oraz wyeliminować ewentualne błędy przed wprowadzeniem jej do sprzedaży jesienią tego roku.

W ostatnich miesiącach kamera brała udział w bardzo wielu wydarzeniach i różnego rodzaju produkcjach także testowych, między innymi podczas transmisji z prestiżowego turnieju tenisowego w Paryżu na kortach imienia Rollanda Garros – opowiada Dariusz. Już teraz, na kilka miesięcy przed rozpoczęciem regularnej sprzedaży, mamy kilkaset zamówień z Europy – dodał na koniec.

Do innowacyjnej kamery już teraz można podłączyć telewizor Panasonic Viera 3D i oglądać na nim na bieżąco nagrywany obraz poprzez złącze HDMI. Jednak w czasie zdjęć na planie profesjonalnych produkcji filmowych korzystanie z pięćdziesięciocalowego telewizora nie jest zbyt wygodne. Już niebawem firma Panasonic zaprezentuje dedykowane ekrany do swojej prototypowej kamery Full HD 3D.

Dostępny będzie profesjonalny monitor 3D o przekątnej 25 cali z profesjonalnymi złączami, które umożliwiają podgląd materiałów 3D za pomocą technologii okularów pasywnych. Dzięki temu więcej osób tańszym kosztem może zobaczyć efekt nagrywanego materiału na kamerze.

W planach firmy jest także profesjonalny, cyfrowy mikser audio-wideo HD do produkcji programów na żywo.

Obraz

Kamera Panasonic AG-3DA Full HD 3D trafi do sprzedaży jesienią tego roku i będzie dostępna tylko na specjalne zamówienie. Urządzenie jest dedykowane dla profesjonalnych odbiorców, a w tej klasie cena 70-80 tysięcy nie wydaje się bardzo wygórowana. Wiemy już, że kamera wywarła dobre wrażenie na pierwszych testerach. Mamy nadzieję, że niebawem zostaną udostępnione pierwsze materiały filmowe wykonane tą pionierską kamerą. Tymczasem zapraszamy do obejrzenia pełnego wywiadu z Dariuszem Grudniem, Product Managerem działu kamer profesjonalnych firmy Panasonic. W piątek opublikujemy szczegółową galerię z planu.

Źródło: TechSfera

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)