Zakupy z głową XVII ? ?zdrowa? żywność i nowości produktowe

Zakupy z głową XVII ? ?zdrowa? żywność i nowości produktowe

Zakupy z głową XVII ? ?zdrowa? żywność i nowości produktowe
Sabina Stodolak
25.02.2010 11:00

Reklama jest dźwignią handlu. Może nam się wydawać, że jesteśmy na nią całkowicie uodpornieni, ale tak naprawdę nie jesteśmy w stanie podejmować decyzji zakupowych wolnych od wpływu reklam ? zbyt wiele reklam nas otacza i zbyt wiele technik jest stosowanych, aby mieć nad nimi kontrolę. Jedną z reklamowych technik chętnie stosowanych przez producentów żywności, jest reklamowanie nowego produktu jako zdrowego. Oczywiście, produkt ów, ze zdrowiem nie musi mieć nic wspólnego.

Reklama jest dźwignią handlu. Może nam się wydawać, że jesteśmy na nią całkowicie uodpornieni, ale tak naprawdę nie jesteśmy w stanie podejmować decyzji zakupowych wolnych od wpływu reklam ? zbyt wiele reklam nas otacza i zbyt wiele technik jest stosowanych, aby mieć nad nimi kontrolę. Jedną z reklamowych technik chętnie stosowanych przez producentów żywności, jest reklamowanie nowego produktu jako zdrowego. Oczywiście, produkt ów, ze zdrowiem nie musi mieć nic wspólnego.

W Polsce nie istnieje żadne prawo, które zabraniałoby producentom nadawania nazwy ?zdrowy? swojemu produktowi. O ile żywność ekologiczna musi spełniać określone normy i poddawana jest kontroli, tzw. zdrowej żywności, nikt nie kontroluje. Jeśli więc kupujecie produkty z przedrostkiem ?bio?, ?bios?, ?eko? to musi to być produkt ekologiczny (a zatem również zdrowszy). Jeśli jednak kupujecie produkt zdrowy, może on być tak samo chemiczny jak ?niezdrowy? produkt umieszczony obok.

W badaniu przeprowadzonym niedawno w Wielkiej Brytanii, okazało się, że wystarczy dodać do płatków śniadaniowych kilka garści pełnoziarnistego zboża, aby matki uważały, że produkt jest zdrowy dla dzieci, mimo iż zawierał znacznie więcej cukru niż inne płatki, bez pełnoziarnistego dodatku. Ufając reklamie, nie przychodzi nam bowiem do głowy, że ktoś mógłby nas po prostu oszukiwać. Jak zatem nie dać się oszukać?

  • Ufaj produktom eko, a nie zdrowym
  • Czytaj opis składu produktu
  • Zwracaj uwagę na tabelę wartości odżywczych i porównuj produkty między sobą

Ciekawą techniką, na którą również się łapiemy, są nowości produktowe. Każdy producent wprowadza ?nowość? średnio co kwartał. Służy to podwyższeniu sprzedaży, a nie rzadko nie jest w rzeczywistości nowością, lecz jedynie odświeżeniem produktu (czyli zapakowaniem go w nowe opakowanie). My, skuszeni jednak wizją tego, że w butelce soku odnajdziemy nową świeżość, lub też przekonani, że nasz stary produkt jest przestarzały, kupujemy nowość.

Jeśli kupujesz ?nowości?:

  • sprawdź czy nowy produkt różni się czymś więcej niż tylko opakowaniem (sprawdzając skład lub funkcjonalności)
  • zapytaj sam siebie, czy te nowe funkcjonalności (np. w różnego rodzaju gadżetach) są Ci na pewno potrzebne, skoro poprzedni gadżet jeszcze działa
  • sprawdź czy  droższa ?nowość? producenta nie jest tym samym co tańszy ?staroć? innego.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)