Chińczycy naprawdę to zbudowali! Ten autobus jeździ nad samochodami

Chińczycy mają pomysł jak rozwiązać problem miejskich korków. Zamiast przeciskać się między samochodami, autobus może jeździć nad nimi!

  1. Kiedy zaprojektowano nadziemny autobus?
  2. Jak Chińczycy chcą zmienić transport?
  3. Czy autobus jest lepszy od metra?
  4. Kiedy TEB wyjedzie na ulice?

Projekt z 2010 roku

Dawno temu Czytelnicy Gadżetomanii mogli przeczytać o nietypowym projekcie transportowym. Pomysł był bardzo niecodzienny – chodziło o zaprojektowanie takiego autobusu, który mógł przemieszczać się po zatłoczonych ulicach, ignorując korki.

Sposób na rozwiązanie tego problemu okazał się niezwykły: chińscy projektanci wymyślili bowiem autobus (projekt nosił wówczas nazwę Elevated High-Speed Bus), który – dzięki pokaźnym rozmiarom i uniesieniu kabiny pasażerskiej – został wyposażony w tunel biegnący przez całą długość pojazdu. Tunel miał szerokość pasa ruchu, dzięki czemu autobus mógł przejeżdżać nad stojącymi w korku samochodami, a samochody miały możliwość swobodnego przejazdu pod autobusem.

Więcej korzyści czy kłopotów?

Pomysł wydawał się wówczas dość karkołomny. Owszem – pojazd wyglądał bardzo efektownie i działał na wyobraźnię, jednak problemem były kwestie praktyczne, czyli przeniesienie śmiałej wizji z ekranów komputerów na ulice chińskich miast. Potencjalnych kłopotów było bez liku: ot, choćby samo wsiadanie do położonej na wysokości pierwszego piętra kabiny i konieczność zbudowania odpowiedniej infrastruktury. Innym problemem była manewrowość takiego pojazdu, który najlepiej sprawdziłby się jeżdżąc na długich, pozbawionych zakrętów trasach.

Wątpliwość budził również sens budowy takiego pojazdu w sytuacji, gdy w nawet największych metropoliach stosunkowo nieźle sprawdza się połączenie metra, autobusów i – gdzieniegdzie – tramwajów albo trolejbusów. Odrębną kwestią jest samopoczucie kierowców, którzy w słoneczny dzień mogli niespodziewanie znaleźć się w ciemnym tunelu albo — w przypadku np. oczekiwania na zmianę świateł — utknąć w ciemności na kilkadziesiąt sekund.

Od pomysłu do prototypu

Okazuje się, że dla Chińczyków nie ma projektów niemożliwych do realizacji. Oni naprawdę to zbudowali! I nie chodzi tu o makietę, którą – kilka lat po fakcie – ekscytowały się kilka miesięcy temu polskie media, ale o pełnowymiarowy autobus, mogący jeździć nad pasem ruchu, a właściwie nad dwoma pasami. Co więcej, pojazd ma modułową konstrukcję — TEB może być łączony nawet w 3-modułowe składy, przewożące za jednym razem nawet 900 pasażerów.

Zobacz również: Dell Inspiron Q15R

Pierwszy egzemplarz machiny o nazwie Transit Elevated Bus (TEB) został już dostarczony do miasta Qinhuangdao, gdzie lokalne władze wytyczyły dla niego odcinek, na którym autobus będzie testowany. Zdaniem Chińczyków rozwiązanie tego typu zapewnia możliwości transportowe zbliżone do metra przy – po uwzględnieniu wszystkich niezbędnych instalacji, przystanków i systemu zasilania (autobus jest elektryczny) – pięciokrotnie niższych kosztach.

TEB: elektryczny autobus przyszłości

Do tego, w przeciwieństwie do tradycyjnych autobusów czy tramwajów, nie wymaga dodatkowego miejsca: nie trzeba budować torowisk ani wyznaczać buspasów; wystarczy zwykła, prosta droga. W gruncie rzeczy TEB, którego szerokość została dostosowana do szerokości chińskich dróg, porusza się poza pasami ruchu.

Warto przy tym zaznaczyć, że choć testy tego futurystycznego autobusu już trwają, to na razie nie jest znany ich harmonogram ani data potencjalnego rozpoczęcia seryjnej produkcji takich pojazdów. Mimo tego trzeba przyznać, że chiński autobus robi wrażenie. Myślicie, że sprawdziłby się na ulicach polskich miast?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

Za kulisami rezerwacji online. Jak kupić tani bilet? Jak odzyskać hasło ukryte za gwiazdkami? Bill Gates: kradnij pomysły, zdradzaj przyjaciół, ciężko pracuj. Tak zostaniesz miliarderem Współczesne czołgi i pojazdy bojowe Wojska Polskiego. Ten sprzęt ma nas obronić Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Nieznane samoloty polskich konstruktorów, które nigdy nie weszły do produkcji Plextor M8Pe: dyski SSD kilkukrotnie szybsze od SATA III Słuchawki z selektywnym tłumieniem: wyciszą hałas, ale nie odgłos alarmu Sioeye Iris4G: kompaktowe kamery sportowe z Wi-Fi oraz LTE AData SV620 oraz SE730: zawrotnie szybkie zewnętrzne dyski SSD Asus ROG Swift PG248Q: 24-calowy monitor 180 Hz dla esportowców i wymagających graczy Kamizelka XeroVest może uratować życie. Grzeje, odbija fale radarowe i mieści się w kieszeni NVidia Quadro: nowe karty na układach Pascal Najlepsze powerbanki AD 2016. Doradzamy, jaki magazyn energii warto kupić Dla każdego coś dobrego. Najlepsze smartfony LG z różnych półek cenowych Radeon Pro WX: profesjonalne karty graficzne oparte na architekturze Polaris Wieloplatformowość tylko dla wybranych, czy aby na pewno? Następca LG V10 zapowiedziany! Strażnik prywatności: chusta Ishu sprawi, że dla kamer będziemy niewidoczni MSI Vortex G65: gamingowe desktopy stworzone do gamingu w UltraHD ThermaCell: odstraszacz komarów zasilany gazem Teal: najszybszy seryjny dron świata Cooler Master MasterLiquid Pro: kompaktowe i wydajne chłodzenie procesora cieczą Koniec epoki VHS: ostatni producent rezygnuje z magnetowidów

Popularne w tym tygodniu:

Inteligentne rowery LeEco: wbudowana nawigacja, fitness tracker i komunikator Jak odzyskać hasło ukryte za gwiazdkami? DR ZĄBER Sentry: stworzona w Polsce obudowa o wymiarach konsoli Budynek, który walczy ze smogiem. Jest ratunek dla zatrutych miast! Renesans kaset magnetofonowych: trend na przekór cyfryzacji Bill Gates: kradnij pomysły, zdradzaj przyjaciół, ciężko pracuj. Tak zostaniesz miliarderem Siłownia jak starożytna galera. Ćwicz, aby dopłynąć do celu! Majsterkowanie dla zaawansowanych: Xbox One S w formie laptopa Aplikacje dla architektury x86 uruchomimy również na procesorach ARM Basslet: nadgarstkowy subwoofer pozwala poczuć odsłuchiwaną muzykę Najbardziej bezużyteczny klawisz na klawiaturze. Do czego służy? Płonące baterie w przyszłości ugasi wbudowany czynnik gaśniczy