Z wizytą w fabryce Elona Muska. Oto najnowocześniejsza wytwórnia samochodów na świecie

Fabryka, w której powstają samochody Tesla, wygląda jak scenografia filmu SF. Maszyny budują w niej inne maszyny, a udział człowieka został ograniczony do minimum.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Ile robotów pracuje przy produkcji samochodów Tesla?
  2. Jak nazywa się największa fabryka akumulatorów na świecie?
  3. Ile samochodów ma produkować rocznie Tesla Motors?

Trzeba przyznać, że Elon Musk ma dar przekonywania. Supernowoczesna fabryka samochodów i działająca, ale wciąż jeszcze wykańczana gigantyczna, największa na świecie fabryka akumulatorów, to w gruncie rzeczy przedsięwzięcia oparte na obietnicach i wierze inwestorów, banków i klientów, że południowoafrykański wizjoner urzeczywistni to, co obiecuje.

Czyli — zanim wyśle nas z misją kolonizacyjną na Marsa i wsadzi do kapsuł systemu transportowego Hyperloop - zrewolucjonizuje świat motoryzacji.

Motoryzacyjna rewolucja według Elona Muska opiera się na razie na dwóch filarach. Drugim z nich jest szeroko komentowana w mediach Gigafactory – ogromna fabryka akumulatorów, która już niebawem ma zawstydzić Chińczyków i całą resztę potentatów w produkcji elektroniki, wytwarzając akumulatory wydajniej i taniej, niż ktokolwiek inny na świecie.

Pierwszym filarem jest jednak inna fabryka. Choć Elon Musk snuje już wizje budowy kolejnych obiektów w Chinach czy Europie, to właśnie we Fremont mieszczą się hale produkcyjne, gdzie powstają samochody spod znaku Tesla Motors. Miejsce, gdzie maszyny budują inne maszyny wygląda jak gotowa scenografia do jakiegoś filmu SF.

Magnetyczne paski w podłodze wyznaczają trasę robotycznego wózka, który transportuje częściowo skompletowane nadwozie Modelu S.

Zobacz również: Gadżet tygodnia: Oculus Rift

Błotnik Modelu S zaczyna swoje życie jako płaski kawałek blachy. Robot laserem wycina z niego pożądany kształt, który później jest formowany za pomocą prasy, wywierającej nacisk rzędu 1000 ton. Następnie element trafia na stanowisko pomiarowe, gdzie jest kontrolowany pod kątem występowania jakichś wad.

Za montaż odpowiadają roboty niemieckiej firmy Kuka. Czytelnicy Gadżetomanii mogli śledzić rozwój tych niesamowitych maszyn, o których wspominaliśmy m.in. w artykule „Ten robot złapie wszystko, co rzucisz. Nawet rakietę tenisową!”. W fabryce pracuje około 200 robotów tego typu. Maszyny samodzielnie kontrolują swoją pracę m.in. za pomocą kamer 3D o wysokiej rozdzielczości. Niektóre z nich zostały nazwane imionami superbohaterów, jak Wolverine czy Storm.

W tłoczni kawałki aluminium przybierają kształt elementów nadwozia samochodów Tesla. Zastosowanie lekkiego stopu jest w tym przypadku jednym z czynników, zapewniających pojazdom tej marki duży zasięg. Przygotowując się do masowej produkcji Modelu 3, na który zebrano już ponad 400 tys. zamówień, Tesla rozbudowała tłocznię aluminium, inwestując w tym celu 1,6 mld dolarów.

Ludzie pojawiają się na ostatnim etapie montażu samochodów. To oni, a nie roboty, montują część elementów wewnętrznego wyposażenia. Do końca tego roku Tesla ma zamiar wyprodukować swój 190-tysięczny samochód. Do końca 2018 roku fabryki Tesla Motors mają uzyskać moce produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie pół miliona samochodów rocznie. Gdy w 2020 roku Gigafactory i Fremont osiągną pełnię mocy produkcyjnych, Tesla Motors ma produkować rocznie milion nowych samochodów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

Za kulisami rezerwacji online. Jak kupić tani bilet? Jak odzyskać hasło ukryte za gwiazdkami? Bill Gates: kradnij pomysły, zdradzaj przyjaciół, ciężko pracuj. Tak zostaniesz miliarderem Współczesne czołgi i pojazdy bojowe Wojska Polskiego. Ten sprzęt ma nas obronić Te samoloty mają nas bronić! Jakim sprzętem dysponuje polskie lotnictwo? Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Nieznane samoloty polskich konstruktorów, które nigdy nie weszły do produkcji Nvidia Ansel, czyli zrzuty ekranu, jakich jeszcze nie widzieliście Testujemy najnowsze pralki LG 6 Motion TurboWash 2016! Jak to działa? Cz. 8: radio Skandal czy przypadek? Lodówka Samsunga wyświetla plan niemieckiej inwazji na Polskę LG 6 Motion TurboWash 2016 - pralki, które dogadają się z Twoim smartfonem Netatmo Healthy Home Coach: inteligentny strażnik ciszy i jakości powietrza Muzyka prosto z burzowej chmury. Making Weather to niesamowity, lewitujący głośnik Bluetooth Tydzień z Gadżetomanią. 7 dobrych powodów, dla których warto nas czytać Kreator stron WWW pl.Mfirma.eu: szybki, prosty i tani sposób na własną stronę internetową Polak potrafi! Ścieżka rowerowa zbudowana pod Lidzbarkiem Warmińskim zachwyciła świat Sieć LAN o przepustowości 2.5 i 5 Gbit/s nadejdzie szybciej niż się spodziewamy Google Home, Google WiFi i Chromecast Ultra: inteligentny dom Google’a, czyli życie pod kontrolą Androida Koniec samotności za kierownicą. Oto Kirobo Mini – zbudowany przez Toyotę robotyczny towarzysz podróży Śmialiście się z Apple’a? Ponownie wyznaczył trendy: USB typu C to gwóźdź do trumny minijacka Tydzień z Gadżetomanią. 7 dobrych powodów, dla których warto nas czytać Polski C64 zadziwił świat i jest jak wyrzut sumienia. Pracuje od 26 lat bez przerwy - na pohybel moralnemu starzeniu Thermaltake Engine 27: niskoprofilowe chłodzenie kinetyczne dla procesorów Intela

Popularne w tym tygodniu:

Jak odzyskać hasło ukryte za gwiazdkami? DR ZĄBER Sentry: stworzona w Polsce obudowa o wymiarach konsoli Polak wyrzuci, Szwed naprawi. Dlaczego tak łatwo tracimy pieniądze? Budynek, który walczy ze smogiem. Jest ratunek dla zatrutych miast! Renesans kaset magnetofonowych: trend na przekór cyfryzacji Bill Gates: kradnij pomysły, zdradzaj przyjaciół, ciężko pracuj. Tak zostaniesz miliarderem Majsterkowanie dla zaawansowanych: Xbox One S w formie laptopa Aplikacje dla architektury x86 uruchomimy również na procesorach ARM Najbardziej bezużyteczny klawisz na klawiaturze. Do czego służy? Płonące baterie w przyszłości ugasi wbudowany czynnik gaśniczy Za kulisami rezerwacji online. Jak kupić tani bilet? Icaros: przyrząd do ćwiczeń fizycznych podczas gry w VR