Internetowe serwisy randkowe A.D. 2014. Gdzie poznamy kogoś interesującego?

“Jestem sam. Nie mam dziewczyny. Jest mi niedobrze” - tymi słowami jeden z bohaterów “Rejsu” podsumował przed laty pewną piosenkę. Gdyby żył w naszych czasach, zamiast użalać się nad swoim smutnym losem, mógłby go zmienić, odwiedzając jeden z serwisów randkowych. Jak wyglądają internetowe randki w Polsce w 2014 roku?

Ten artykuł ma 4 strony:
Jak wiele innych branż, również ta została opanowana przez kilka silnych marek. Jak wynika z ostatniego raportu Megapanelu, Sympatia, SympatiabPlus i eDarling kontrolują ponad 80 proc. rynku. Warto przy tym zauważyć, że choć termin “serwis randkowy” jest na tyle pojemny, by pomieścić wszystkie z prezentowanych usług tego typu, nie zawsze kryje się za nim to samo.
Na przykład Sympatia powstała jako typowy serwis randkowy, w którym użytkownicy mogli przeglądać inne profile lub poszukiwać osób spełniających określone kryteria, ale nie jest to jedyne rozwiązanie. Nieco inaczej działają serwisy, które powstały jako platformy matrymonialne i ich celem jest znalezienie partnera do długiego związku.
Tym, co je wyróżnia, są rozbudowane algorytmy dopasowujące, które na podstawie podanych przez użytkowników danych proponują im odpowiednich partnerów. Dobrym przykładem takiego zróżnicowania może być randkowa Sympatia i Sympatia Plus, w której większy nacisk położono na automatyczne dobieranie par.
Sympatia
Należąca do Onetu Sympatia działa od 2002 roku i wyróżnia się bardzo dużą bazą użytkowników. Serwis powstał początkowo jako typowa platforma randkowa - użytkownicy mogli poszukiwać interesujących osób, przeglądając profile lub korzystając z rozbudowanej wyszukiwarki.
Zobacz również: Gdzie się podziały prawdziwe RPG-i
Serwis oferuje darmową rejestrację oraz konta premium. Co istotne, w wersji darmowej można bez przeszkód przeglądać dostępne profile. Konto płatne dodaje do serwisu funkcje komunikacyjne: czat, wiadomości, tworzenie czarnej listy użytkowników czy możliwość zamieszczania filmów.
Sympatia udostępnia ponadto rozbudowaną część poradnikową i pozwala na weryfikację profili. Przygotowano również aplikację dla użytkowników mobilnych (platformy iOS, Android i BB).
eDarling
Niemiecki serwis działa w wielu krajach Europy i ma w sumie 14 milionów użytkowników. W Polsce eDarling pojawił się w roku 2010, przynosząc nową jakość: algorytmy pozwalające na znalezienie osoby o cechach dających szansę na długi związek.
Atutem serwisu jest dobór partnerski oparty na pięcioczynnikowym modelu osobowości, znanym również jako Wielka Piątka. Jest to jedna ze współczesnych, spopularyzowanych w latach 80. koncepcji ujmujących osobowość człowieka za pomocą różnych cech.
Profil (…) powstaje w oparciu o pięcioczynnikowy model osobowości opracowany przez dwóch amerykańskich psychologów Roberta McCrae i Paula Costy, który wyróżnia pięć czynników istotnych dla relacji partnerskich: sumienność, ugodowość, otwartość, ekstrawersja oraz neurotyczność. Analiza testu osobowości, w połączeniu z indywidualnymi kryteriami wyszukiwania oraz osobistymi preferencjami, pozwala na dobranie optymalnie pasujących do siebie partnerów.
Serwis wzbudził sporo kontrowersji swoimi praktykami dotyczącymi kont premium. Po wykupieniu 3-miesięcznego abonamentu płatne konto jest automatyczne przedłużane, o ile użytkownik wcześniej nie zrezygnuje z tej usługi — przed laty ostrzegaliśmy przed tym w artykule "Łatwo się nie uwolnisz! Tak naciągają Cię serwisy randkowe".
Ten artykuł ma 5 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze