Dzwonią z kierunkowego +44. Fala oszustw trwa
Wciąż trwa kampania oszustw telefonicznych, w której wykorzystywane są zagraniczne numery kierunkowe, takie jak +44. Każdy może otrzymać taki telefon i usłyszeć automatyczny komunikat. Oszuści, stosując różne preteksty, starają się nakłonić nieświadome osoby do nawiązania kontaktu przez WhatsAppa i inne komunikatory.
Od kilku tygodni Polacy są nękani przez niespodziewane połączenia z zagranicznych numerów kierunkowych. Oszuści dzwonią z takich numerów jak +31, +34 i +44. Po odebraniu telefonu, w słuchawce można usłyszeć automatyczną wiadomość. Samo odebranie połączenia nie jest szkodliwe, ale stanowi jedynie wstęp do manipulacji, która różni się od popularnego oszustwa "one call".
Połączenie z numeru kierunkowego +31, +44 i +34
Gdy ktoś odbierze nieznane połączenie z zagranicy, w słuchawce usłyszy głos odczytujący krótką wiadomość. Choć preteksty mogą być różne, cel pozostaje ten sam – nakłonienie do kontaktu przez WhatsAppa, Telegram lub inny komunikator internetowy. Jeśli osoba uwierzy, że powinna nawiązać rozmowę z nieznajomym przez internet, może być łatwo zmanipulowana w dalszych etapach. Ostatecznym celem oszustów jest kradzież danych i pieniędzy z konta ofiary.
Oszuści mogą stosować różnorodne wymyślone historie, aby skłonić ofiarę do udostępnienia danych, pobrania fałszywego załącznika, odwiedzenia spreparowanej strony internetowej z formularzami do wyłudzania danych lub bezpośredniego przelania pieniędzy na ich konto. Podobnie działa popularny schemat rozpoczynający się od SMS-a "do mamy" – tutaj również celem jest przeniesienie rozmowy z wiadomości SMS na komunikator, różni się jedynie domniemany powód.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ponownie apelujemy o ostrożność w przypadku prób kontaktu z numerów zagranicznych. Choć samo odebranie takiego połączenia nie stanowi zagrożenia, zastosowanie się do treści komunikatu może już być ryzykowne. Zasadniczo nie powinno się również oddzwaniać na takie numery, jeśli połączenie zostało nieodebrane. Może to prowadzić do nieświadomego narażenia się na dodatkowe koszty, które ujawnią się dopiero przy otrzymaniu kolejnej faktury za usługi telekomunikacyjne.