Brand Killer, czyli świat bez reklam. AdBlock, który działa poza Internetem!

Brand Killer, czyli świat bez reklam. AdBlock, który działa poza Internetem!29.01.2015 08:11

AdBlock działający w realnym świecie? To naprawdę działa! Grupa studentów stworzyła oprogramowanie, które dzięki goglom AR wytnie z naszego świata reklamy!

Gdy widzę elewacje, całe pokryte reklamami, albo reklamowy chaos przykrywający miejską architekturę to mam mieszane odczucia. Wiem, że politycznie poprawnie byłoby w tym miejscu wyrazić święte oburzenie i ponarzekać na to, jak bardzo reklamy szpecą nasze ulice, ale tego nie zrobię. Dlaczego?

Nadmiar kolorowych reklam nie wygląda dobrze. Ale jest zarazem widocznym przejawem przedsiębiorczości. Tej na najniższym szczeblu – nie wielkich korporacji, ale różnych punktów usługowych, warsztatów, małych manufaktur typu „Wkręt-Met-Bud-Tech-Szwagropol”, niezliczonych mikrofirm i sklepików.

Studenci kontra reklamy

Jest jednak faktem, że reklamowy chaos nie wygląda dobrze, a widoczna w miejskiej przestrzeni pstrokacizna szyldów i reklam często wydaje się raczej odstraszać, niż zachęcać do skorzystania z jakichś usług. I choć różne miast w różny sposób i z różnym skutkiem usiłują jakoś rozwiązać ten problem, to z reguły reklamy atakują nasze zmysły bardzo skutecznie. Istnieją szacunki, wskazujące, że każdego dnia widzimy po kilka tysięcy różnych reklam i symboli firm.

Mogłoby się wydawać, że nie ma przed nimi ucieczki, jednak grupa studentów z University of Pennsylvania stworzyła rozwiązanie, które można nazwać AdBlockiem działającym w realnym świecie (o dylematach, związanych ze stosowaniem AdBlocka przeczytacie w artykule „AdBlock – obrona konieczna czy narzędzie nieuczciwych cwaniaków?”).

Aplikacja o nazwie Brand Killer wykorzystuje opracowany w 1999 roku algorytm SIFT (skaloniezmiennicze przekształcenie cech), który analizuje widziany przez użytkownika obraz i rozpoznaje w nim kształty, kolory i wzory, odpowiadające zapisanym w bazie reklamom.

Brand Killer

Usuwanie reklam – Brand Killer

Fragment obrazu, będący reklamą zostaje następnie zamazany, przez co reklama staje się – teoretycznie – niewidoczna. Teoretycznie, ponieważ niektóre zestawienia kolorów i kształtów są tak charakterystyczne, że nawet po rozmyciu można domyślać się, jaka marka się za nimi kryje.

Podobne mechanizmy były już wcześniej wykorzystywane, ale w przeciwnym celu – kilka miesięcy temu rozpoznawanie obrazu zostało wykorzystane przez firmy Brand24 i NEXT, by zareklamować Coca-Colę. Jak widać każdy kij ma dwa końce i tym razem rozpoznawanie obrazu pozwoli nam uniknąć reklam.

To oczywiście tylko półśrodek. Brand Killer usuwa przecież skutki, a nie przyczynę, do tego karmiąc nas iluzją wirtualnego świata. Jako doraźny sposób na reklamę wydaje się jednak całkiem pomysłowy i – po dopracowaniu – może stać się ciekawą propozycją dla użytkowników gogli AR. Przed twórcami tego rozwiązania jeszcze długa droga. Ciekawe, czy znajdzie się firma, skłonna zainwestować w rozwiązanie, które może uderzyć w rynek reklamowy?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.