Fotowoltaika na twoim dachu? "Boom może się skończyć"

Fotowoltaika na twoim dachu? "Boom może się skończyć"03.03.2021 10:32
Adam Bednarek

Choć obecnie oferta na panele fotowoltaiczne stale się rozrasta, opłacalność technologii wkrótce może zmaleć. Mało tego - jej efektywność także.

Popularność fotowoltaiki w Polsce widać gołym okiem. Umowę podpiszemy u telewizyjnego operatora, liczbami chwali się rząd, sukcesem chwalą się firmy z branży, które wprowadzają nowinki, wyprzedzając przy tym technologicznych gigantów.

Jacek Krzemiński, dziennikarz ekonomiczny, na łamach Obserwatora Finansowego zauważa, że "już dziś zakłady energetyczne często odmawiają podłączenia do sieci planowanych elektrowni fotowoltaicznych". W 2019 odmów było 400, siedem razy więcej niż w 2018 - wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki.

Problemem w tym przypadku jest niedostosowanie infrastruktury elektroenergetycznej do przyłączania instalacji fotowoltaicznych. Słowem: chętnych jest więcej, niż możliwości na to pozwalają.

Duże zainteresowanie fotowoltaiką - jesienią 2020 roku w Polsce było ponad 350 tys. mikroinstalacji fotowoltaicznych; na początku 2018… niecałe 30 tys. - może doprowadzić do przeciążenia sieci w niektórych miejscach. A dokładnie tam, gdzie wyrastały niczym grzyby po deszczu.

Inną konsekwencją może być zbyt duże napięcie, przez które urządzenia elektroniczne - Krzemiński jako przykład podaje żarówki - będą wyczerpywać się szybciej.

Na problem już zwracają uwagę zarządzający sieciami, a ich uwagi musiały dotrzeć do rządu. Stąd szykowana zmiana w dotacjach - program "Mój Prąd" ma premiować większymi dotacjami tych, którzy będą częściej korzystać z prądu, np. poprzez ładowanie własnego samochodu elektrycznego. Obecne zużycie wytworzonej energii wynosi ok. 30 proc.

Dziennikarz dostrzega jeszcze inną problematyczną kwestię:

W Polsce sieć do przesyłu prądu była budowana jako sieć pasywna, jednokierunkowa, w której prąd płynął od dużych elektrowni do odbiorców. Elektrownie fotowoltaiczne produkują prąd nieregularnie, co w przypadku mikroelektrowni, instalacji prosumeckich, oznacza, że ich właściciele raz dostarczają prąd do sieci, a innym razem go pobierają i jest to mało przewidywalne. Jeśli takich instalacji są setki tysięcy, to sieć trzeba przebudować z jednokierunkowej na dwukierunkową, aktywną, inteligentną, scyfryzowaną, dostosowaną do nowych warunków. Bo inaczej nie będzie ona dobrze funkcjonować.

Oczywiście modernizacja to olbrzymie wydatki, często też czasochłonne. Ale to pieniądz jest główną barierą. Zarządzający sieciami muszą sięgnąć do kieszeni, a tymczasem ich zyski się kurczą. Im więcej osób samodzielnie wytwarza własny prąd, tym mniej osób go kupuje. Spadek zainteresowania przekłada się na większe rachunki tych, którzy korzystają z tradycyjnych rozwiązań.

Wpada się więc w błędne koło, na dodatek pojawia się grupa, która dostaje po kieszeni - użytkownicy niezainteresowani fotowoltaiką lub niemający możliwości jej instalacji.

Póki infrastruktura elektroenergetyczna w Polsce nie zostanie pod tym kątem zmodernizowana i rozbudowana - przewiduje dziennikarz na łamach Obserwatora Finansowego - boom na fotowoltaikę jest "poważnie zagrożony".

Mimo że w branży słychać ponoć głosy wątpliwości i sugestii, jak wyeliminować ewentualne przeszkody, niektórzy patrzą w przyszłość optymistyczniej. Planujemy rozwinąć się 10-krotnie na obecnych rynkach, czyli w Szwecji, Norwegii, Niemczech i Polsce - zapowiada firma SunRoof.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.