Futurystyczne lekkie pionowzloty – koncepcje a realia [wideo]

Futurystyczne lekkie pionowzloty – koncepcje a realia [wideo]05.02.2012 16:40
UrbanAero
Adam Maciejewski

Na Gadżetomanii od czasu do czasu możecie przeczytać o jakoby przełomowych projektach lekkich pojazdów latających pionowego startu i lądowania. Większość z nich to techniczne bajki, ale intensywne prace nad takimi maszynami trwają.

Na Gadżetomanii od czasu do czasu możecie przeczytać o jakoby przełomowych projektach lekkich pojazdów latających pionowego startu i lądowania. Większość z nich to techniczne bajki, ale intensywne prace nad takimi maszynami trwają.

Od razu trzeba wyzbyć się złudzeń, że takie maszyny szybko zaczną zastępować w ruchu ulicznym samochody, albo i skutery. Nie ten poziom rozwoju technologii (ale wcale nie chodzi o jakieś kosmiczne nanomateriały do budowy kadłubów), nie ten pułap cenowy. Jeżeli ktoś, jako pierwszy dostanie takie maszyny, będzie to wojsko. Większość cywilnych projektów to techniczne utopie, których „konstruktorzy” nie mają pojęcia o aerodynamice lub napędzie. Choć od strony estetycznej są one często bez zarzutu.

Israel-Times.com Technology - The flying car - Urban X-Hawk

Bardzo zaawansowane prace nad takim pojazdem prowadzi izraelska firma Urban Aeronautics Ltd. (UrbanAero). Filmik powyżej przedstawia pojazd nazwany X-Hawk. Przewidziane są 2 wersje: cywilna X-Hawk B i wojskowa X-Hawk C.

UrbanAero
UrbanAero

X-Hawk B miałby maksymalną masę startową lekko ponad 3 t, ładowność ok. 860 kg i dość paliwa na 2 godz. (+ 20 min. rezerwy) lotu z prędkością maksymalną ponad 200 km/godz.

UrbanAero
UrbanAero

X-Hawk C byłby cięższy – ok. 4,2 t i przewoziłby ok. 1,1 t. Osiągi czasoprzestrzenne byłyby bez zmian. Podobnie wymiary zewnętrzne. Różny byłby napęd. W przypadku X-Hawk B będzie to silnik P&WC PT6A-67 (1200 KM), a w wersji C General Electric z serii T700 – bardzo popularna turbina, napęd choćby śmigłowców Apache i Black Hawk. Choć projektanci chcą silnika o mocy 2 850 KM, więcej niż najmocniejsze, seryjnie produkowane silniki rodziny T700/CT7.

UrbanAero
UrbanAero

Na tym rysunku widać najważniejsze elementy układu napędowego. 2 okrągłe okna pionowo umieszczonych wirników wentylatorowych. To one zapewniają pionowy start i lądowanie (ang. VTOL). Ale latać w poziomie potrzebne są 2 niewielkie, akurat też tunelowane, śmigła pchające. Poza tym widzimy wszystkie elementy układu przeniesienia mocy z silnika do wirników. Takie „błahostki” często umykają domorosłym projektantom. A skonstruowanie samolotu, który już w locie płynnie przechodzi od zawisu do lotu nie jest łatwe. Najlepiej widać to na przykładzie choćby myśliwca F-35B, czy zmiennopłatów AW609 i V-22. W tradycyjnych śmigłowcach problem ten rozwiązuje zmienny skok (kąt nachylenia) łopat wirnika głównego.

Bell/Urban X-Hawk VTOL aircraft

Wideo pokazuje koncepcję użycia wojskowego X-Hawka C. Wersję cywilną i wojskową łączy też środowisko działania, czyli miasto. Ciasnota ulic utrudnia lub uniemożliwia wykorzystanie śmigłowców (problemy z tym związane dobrze pokazał film Black Hawk Down) z ich wirnikami nośnymi o dużej średnicy i długimi belkami ogonowymi. Dlatego projektanci sięgają po tunelowane wentylatory. Jednak niech nikt nie myśli, że technika wciąż jest na etapie komputerowych animacji.

Urban Aeronautics AirMule hovering

To kolejna konstrukcja UrbanAreo, czyli AirMule. Zasada lotu ta sama. Powstaje na zamówienie izraelskiej armii i jego podstawowym zadaniem ma być zaopatrywanie oddziałów naziemnych i ewakuacja rannych, nawet zza linii wroga (doświadczenia izraelskiej inwazji na Liban w 2006 r.). W odróżnieniu od X-Hawka, AirMule jest bezzałogowcem. Bsl ma jedną zaletę, nie naraża załogi w sytuacji, gdy łatwo o zestrzelenie. AirMule obecnie ma maksymalną masę startową ok. 1,4 t, prędkość lotu 180 km/godz. i może przebywać w powietrzu do 5 godzin. Napędza go francuski silnik Turbomeca Arriel 2 o mocy 940 KM. Obecnie trwają prace nad obniżeniem echa radarowego, akustycznego i termicznego AirMule’a, aby trudniej było wykryć.

Piasecki Aircraft Corp.
Piasecki Aircraft Corp.

A to już wizja bezzałogowego powietrznego ambulansu VTOL, nad którą pracuje amerykańska firma Piasecki Aircraft Corporation razem z naukowcami z Carnegie Mellon University. Grafika pokazuje zmiennopłat, ale główne wysiłki obecnie koncentrują się na automatycznymi systemami sterowania, szczególnie omijania przeszkód terenowych. Tak, aby przyszła maszyna była całkowicie autonomiczna i nie potrzebowała zdalnego sterowania. System nosi przydługą nazwę Autonomous Helicopter Collision Avoidance & Landing Zone Selection System for Casualty Evacuation and Transport (w wolnym tłumaczeniu: niezależny helikopterowy system unikania zderzenia i wyboru lądowiska do ewakuacji i transportu rannych). Pewnie dlatego pojawiła się bardziej zwięzła nazwa KlearPath (czysta ścieżka). Prototyp systemu, zamontowany na specjalnie przebudowanym śmigłowcu MD 530F, przeszedł próby w 2010.

KlearPath

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.