Gadżety zamiast ubrań. Pandemia naprawdę zmieniła nasze nawyki

Gadżety zamiast ubrań. Pandemia naprawdę zmieniła nasze nawyki28.01.2021 14:04
Adam Bednarek

Spędzamy więcej czasu w domach, więc… bardziej nam na nich zależy. To jeden z pierwszych wniosków, jaki nasuwa się po analizie wyników badań Samsunga.

"Zdecentralizowane życie: od nawyków wyrobionych w czasie lockdownu po nowy sposób życia" - brzmi badanie Samsunga, którego celem było sprawdzenie, jak zmieniły się zwyczaje i nawyki Europejczyków w trakcie pandemii.

Oczywiście koronawirus to przede wszystkim troska o swoje zdrowie, w wielu przypadkach też niepewność na rynku pracy. Nie da się jednak ukryć, że w tych niełatwych warunkach żyć trzeba, a jedyną przystanią jest po prostu miejsce zamieszkania.

I to zaczęliśmy doceniać

39 proc. Europejczyków wyraźniej niż kiedykolwiek postrzega swój dom jako miejsce, w którym mogą wyrażać siebie, a 37 proc. twierdzi, że dziś bardziej niż przed pandemią zależy im na wyglądzie domu.

Co ciekawe, dom "miejscem do wyrażania siebie" stał się dla przeszło 53 proc. Polaków. To jeden z największych wyników w Europie.

Zmiana myślenia o domu, powoduje także zmiany w nawykach zakupowych. Co trzeci (33 proc.) badany twierdził, że w porównaniu do czasów przed pandemią dziś ważniejsze są dla niego przedmioty poprawiające emocjonalny lub mentalny dobrostan, natomiast dla 37 proc. istotniejsze jest dziś kupowanie rzeczy, które zwiększają wygodę życia w domu.

Gadżet lepszy niż ubranie

Europejczycy (spośród zaprezentowanych im opcji) aż 10-krotnie częściej wybierali inteligentne technologie i sprzęty domowe (38 proc.) niż markowe ubrania (4 proc.) czy dodatki (3 proc.)

Teoretycznie bardzo łatwo to wytłumaczyć - nie ma gdzie się pokazać, więc markowe ubrania przestają być aż tak dużą atrakcją niż wcześniej. Co innego ubrać gustowną marynarkę czy elegancką suknię kiedy idzie się do restauracji czy teatru, a co innego, gdy non stop siedzi się w domu.

Zapewne po zdjęciu restrykcji wynik może się zmienić, ale wcale niekoniecznie musi wrócić do przed pandemicznych rezultatów. Pewnie u sporej części użytkowników zmienił się sposób myślenia.

Telewizor, lodówka czy oczyszczacz powietrza nie musi tylko spełniać swojej funkcji. Dobrze by było, gdyby także cieszył oko. Telewizor sprzedany wraz z obrazem na aukcji to rzecz raczej wyjątkowa, ale choćby za sprawą nowych internetowych usług możemy zacząć inaczej postrzegać funkcje odbiorników.

Dziś telewizor jednocześnie może być konsolą do gry - bez konieczności podłączania dodatkowego urządzenia - jak i estetycznym dodatkiem. To duża zmiana.

Wraz ze wzrostem popularności wideorozmów, zapraszamy do naszych domów więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej, aczkolwiek robimy to wirtualnie. Chcemy więc, by nasz dom odzwierciedlał naszą osobowość. Ogromną rolę odgrywają w tym najnowsze technologie, dlatego nie dziwi mnie, że ludzie znacznie chętniej inwestują w inteligentne urządzenia do domu niż w markową biżuterię czy odzież. Zaobserwowaliśmy także niezwykły wzrost popytu na urządzenia, które można personalizować, by lepiej pasowały do naszego domu, lub które łączą funkcjonalność z wygodą i przyjemnością – takich jak bezprzewodowe słuchawki i inteligentne głośniki

Nie oznacza to jednak, że przestaliśmy kupować ubrania. Pokazują to dane firmy Shoper, z których wynika, że sprzedaż odzieży wzrosła o 34 proc. względem roku 2019.

Z drugiej strony "inne branże z dużym udziałem transakcji tylko internetowych" to hobby (wzrost o ponad 28 proc.), a także komputery i elektronika (ponad 24 proc.).

Prawda jest jednak też taka, że elektronika rośnie, bo… Polacy nie mieli wyboru. Praca zdalna stała się często obowiązkiem. A niekoniecznie byliśmy na to przygotowani. Cierpią przez to kręgosłupy, ale też portfele.

Pokazuje to z kolei inne międzynarodowe badanie, przeprowadzone przez firmę Fellowes . 53 proc. zapytanych Polaków twierdzi, że ich warunki pracy w domu znacznie odbiegają od warunków pracy w biurze, co przekłada się na liczne bóle i dolegliwości.

Co więcej, 3 na 4 respondentów z Polski (76 proc.) osobiście kupiło wyposażenie domowego biura – średnio przeznaczyli na ten cel 2 514 zł, nie utrzymując przy tym wsparcia od pracodawcy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.