Im więcej masz znajomych na Facebooku, tym gorzej dla Ciebie. Dlaczego?

Im więcej masz znajomych na Facebooku, tym gorzej dla Ciebie. Dlaczego?06.12.2012 16:00
Zestresowana dziewczyna (Fot. Flickr/Jixa/Lic. CC by)
Marta Wawrzyn

Dzięki serwisom społecznościowym możemy być w ciągłym kontakcie ze znajomymi z różnych środowisk, ba, możemy poznać w ten sposób ludzi, których nigdy poza Internetem nie spotkaliśmy. Ale wbrew pozorom ci z nas, którzy mają dużo znajomych na Facebooku, nie są największymi szczęściarzami na świecie.

Dzięki serwisom społecznościowym możemy być w ciągłym kontakcie ze znajomymi z różnych środowisk, ba, możemy poznać w ten sposób ludzi, których nigdy poza Internetem nie spotkaliśmy. Ale wbrew pozorom ci z nas, którzy mają dużo znajomych na Facebooku, nie są największymi szczęściarzami na świecie.

Czy Twoi facebookowi znajomi Cię stresują? - pyta "The Atlantic". I odpowiada na swoje pytanie: tak. Z nowego badania University of Edinburgh Business School wynika, że im więcej mamy przyjaciół na Facebooku, tym gorzej wpływa to na naszą psychikę.

Masz 300 znajomych? Lepiej kilku się pozbądź

Brzmi to absurdalnie, ale użytkownicy, którzy mają dużo facebookowych znajomych, przeżywają z tego powodu stres. Tacy internetowi mikrocelebryci są na świeczniku, niemal jak prawdziwi celebryci – choć oczywiście skala jest inna. Ale skala nie ma aż znaczenia. Nawet jeśli kilka osób powie Ci, że fatalnie się ubrałeś czy napisałeś coś głupiego, będziesz się tym przejmował.

Im bardziej jesteś popularny na Facebooku, tym bardziej rośnie niebezpieczeństwo, że przytrafi Ci się coś niemiłego. Albo że napiszesz coś, co sprawi, iż ktoś z Twoich licznych przyjaciół poczuje się urażony. Im więcej ich więc masz, w tym większym stresie żyjesz.

Masz dużo przyjaciół na FB? Fatalnie! (Fot. Flickr/ lenifuzhead/Lic. CC by-nd)
Masz dużo przyjaciół na FB? Fatalnie! (Fot. Flickr/ lenifuzhead/Lic. CC by-nd)

Ilu znajomych wystarczy, żebyś zaczął przeżywać stres, wchodząc na Facebooka? Różne badania różnie mówią. Brytyjska ankieta z zeszłego roku, o której pisze "The Telegraph", dowodziła, że już nieco ponad 100 znajomych może na nas źle wpływać. Z tegorocznego badania wynika, że niebezpieczeństwo zaczyna się od 300 znajomych. Dla zdrowia psychicznego warto więc zmniejszyć nieco liczbę facebookowych przyjaciół.

Mama i tata na imprezie? Kiepski pomysł

A już na pewno należy pomyśleć dwa razy, zanim zaprzyjaźnimy się na Fejsie z rodzicami albo szefem. Jak tłumaczy Ben Marder, autor raportu uniwersytetu w Edynburgu:

Facebook był jak świetna impreza dla wszystkich Twoich przyjaciół, na której mogłeś tańczyć, pić i flirtować. Teraz, po przybyciu mamy, taty i szefa, impreza stała się niepokojąca, pełna potencjalnych społecznych min, na które możesz nadepnąć.
Rodzice chętnie "zaprzyjaźniają się" z dziećmi na FB (Fot. Flickr/Spirit-Fire/Lic. CC by)
Rodzice chętnie "zaprzyjaźniają się" z dziećmi na FB (Fot. Flickr/Spirit-Fire/Lic. CC by)

Czyli na Facebooku jak w życiu – inaczej rozmawiasz z kolegą, inaczej z mamą czy wykładowcą. Niełatwo dostosować język wpisów do nich wszystkich. Oczywiście, Facebook daje możliwość wysłania wiadomości tylko do konkretnej grupy (np. najbliższych przyjaciół, kolegów z pracy itp.), ale czy z tej opcji kiedykolwiek będziemy korzystać masowo? Według uniwersytetu w Edynburgu obecnie używa jej jedna trzecia użytkowników. Ja nie skorzystałam z niej nigdy.

Obecność mamy i taty na Facebooku to poważny problem dla wielu osób. Ze statystyk wynika, że aż 80% rodziców śledzi profile swoich dzieci (dotyczy to również dorosłych dzieci) w serwisach społecznościowych. Połowie z nich zdarzyło się zamieścić wpis na profilu dziecka. Coraz więcej z nas zaprzyjaźnia się też na Facebooku ze swoimi szefami. Efekt jest taki, że musimy cały czas uważać, co mówimy.

Jak dbać o PR na Facebooku? Odpuścić sobie włączanie komputera, kiedy jesteśmy w stanie nie do końca trzeźwym. Zwracać uwagę na fotki, na których jesteśmy. Nie pozwalać się tagować znajomym. Zajrzeć do ustawień prywatności.

Warto jednak pamiętać, że mama i tata, a także obecny szef i wszyscy przyszli szefowie potrafią czasem dobrać się do naszych starych postów i na ich podstawie mieć do nas pretensje (albo nas nie zatrudnić). Najlepiej więc na Facebooku sprzedawać ugrzecznioną wersję siebie. Może nie będziesz szalenie popularny, ale przynajmniej nie osiwiejesz ze stresu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.