Jak firmy traktują swoich klientów? Dwie strony medalu: CDP.pl i RTV EURO AGD [akt.]

Jak firmy traktują swoich klientów? Dwie strony medalu: CDP.pl i RTV EURO AGD [akt.]10.10.2012 10:51
Jak dbać o klientów?

Jak w polskich warunkach wygląda obsługa klienta w branży IT? Czytając opinie w Internecie, można odnieść wrażenie, że jest gorzej niż źle. Wrażenie to potęgują opisy standardów obowiązujących w bardziej cywilizowanych rejonach świata. Okazuje się jednak, że stereotypy nie zawsze są prawdziwe i zdarzają się chlubne wyjątki.

Jak w polskich warunkach wygląda obsługa klienta w branży IT? Czytając opinie w Internecie, można odnieść wrażenie, że jest gorzej niż źle. Wrażenie to potęgują opisy standardów obowiązujących w bardziej cywilizowanych rejonach świata. Okazuje się jednak, że stereotypy nie zawsze są prawdziwe i zdarzają się chlubne wyjątki.

Pewien użytkownik Wykopu postanowił niedawno opisać swoją przygodę z firmą CDP.pl. W dużym skrócie sprowadzała ona się do tego, że kupił grę Planescape: Torment w wersji, która poza tym, że była powszechnie dostępna np. na Allegro, nie istniała ani w bazie wydawcy, ani dużego sklepu internetowego. CDP.pl wydał grę w kolekcji eXtra Klasyka Gold i zapomniał się tym pochwalić.

Po kupieniu gry szczęśliwy nabywca napisał w tej sprawie do CDP.pl, sugerując dodanie nabytego wydania do bazy produktów. Odpowiedź okazała się zaskakująca. Nie dość, że utrzymano ją w tonie znacznie odbiegającym od korporacyjnego sztywniactwa i dołączono unikatowe zdjęcie lewej ręki odpisującego, to na dodatek po kilku dniach dotarła przesyłka z podziękowaniami.

Znalazł się w niej film na DVD, Wiedźmin 2 ER i kilka gadżetów związanych z tą grą, w tym dwa wiedźmińskie medaliony.

Oczywiście, wśród komentarzy dotyczących tej sprawy pojawiły się opinie malkontentów, że CDP.pl tanim kosztem robi sobie reklamę. Według mnie jednak jest to kapitalny przykład, w jaki sposób warto reagować na głosy klientów. Nie dość, że niewielki feler firmowej bazy gier został naprawiony, a jego znalazca doceniony, to wieść o reakcji firmy szybko rozniosła się w Sieci.

Warto zgłaszać błędy! (Fot. Wykop.pl)
Warto zgłaszać błędy! (Fot. Wykop.pl)

Z działaniami CDP.pl w ciekawy sposób kontrastuje inny, niedawno opisywany przypadek, związany z internetowym sklepem RTV EURO AGD. Tym razem problem był poważniejszy - użytkownik znalazł w sklepie lukę, dzięki której można było kupować towary za kwoty stanowiące ułamek ich wartości.

Wynikało to z tego, że sklep nie weryfikował kwoty przelewu, a jedynie sam fakt jego wykonania. Dzięki temu można było kupić dowolny przedmiot, płacąc za niego np. 1 zł - system RTV EURO AGD traktował to jako przelew pełnej kwoty i towar był wysyłany wraz z fakturą zawierającą prawidłową cenę.

Internauta był na tyle uprzejmy, że zamiast zamówić na podstawionego bezdomnego kilka kontenerów elektroniki, poinformował sklep o całej sprawie. Jak się okazało, sama informacja nie wystarczyła - problem ewidentnie przerósł pracowników RTV EURO AGD i ich zdaniem błąd nie mógł wystąpić. Na wszelki wypadek poproszono uprzejmego internautę o napisanie szczegółowej instrukcji, jak ominąć sklepowe zabezpieczenia.

W międzyczasie odkrywca błędu zamówił tablet Nexus 7. Zapłacił za niego złotówkę i po kilku dniach otrzymał przesyłkę. Niezwłocznie zgłosił ten fakt do RTV EURO AGD, ustalił sposób zwrotu tabletu i poświęcił sporo czasu na stworzenie dla pracowników sklepu instrukcji dotyczącej luki i jej wykorzystania.

Nexus 7 za złotówkę? Poproszę 1000!
Nexus 7 za złotówkę? Poproszę 1000!

Sklep w ramach podziękowania zaproponował rabat na swoje produkty. Jak rabat wyglądał w praktyce? Jak się okazało, za swoją uczciwość, zaangażowanie i chęć pomocy internauta dostał specjalną ofertę - na Nexusa rabatu nie udzielono, ale zamiast kupić iPada za 2099 zł, mógł zapłacić za ten tablet, uwaga, 2399 zł.

Na podstawie tych dwóch przypadków łatwo o kilka wniosków. Nietrudno zgadnąć, że po nagłośnieniu tej drugiej historii mało komu będzie się chciało za darmo pomagać RTV EURO AGD w usuwaniu problemów z ich sklepem internetowym. Firma zaproponowała wprawdzie rabat na swoje produkty, ale w praktyce było to jakieś nieporozumienie.

Co innego CDP.pl. Podejście tej firmy do swojego wizerunku i troska o dobre relacje z klientami pokazują, że się to po prostu opłaca. Opisany wyżej przypadek nagrodzenia klienta to tylko jeden z wielu przykładów. Pamiętam aferę, jaka wybuchła w związku z edycją kolekcjonerską Wiedźmina 2 - sam doświadczyłem nie lada zawodu, gdy po otrzymaniu przesyłki okazało się, że dołączone do zestawu popiersie Geralta wygląda na trochę poobijane. Był to dość powszechny problem i nie byłem jedynym niezadowolonym.

Po kontakcie z dystrybutorem gry i wysłaniu kilku fotek pokazujących feler firma przysłała nowe popiersie (starego nie trzeba było odsyłać), dołączając jako przeprosinowy gratis wiedźmiński medalion i możliwość zamówienia darmowej koszulki. Efekt takich działań jest widoczny w Sieci - dobra opinia, pozytywne komentarze, a nawet obrona firmy przez jej klientów w przypadku pojawiania się różnych zarzutów i piętnowanie piratów.

Niestety, wiele działających w Polsce firm wciąż wydaje się tego nie rozumieć. Świetnie obrazuje to opisywany jakiś czas temu przypadek reklamacji w Amazonie albo wadliwych produktów Western Digital i Nokii. Polskie oddziały po prostu spławiły klienta, a zagraniczne dołożyły wszelkich starań, aby rozwiązać problem i nie stracić dobrej opinii ani potencjalnego nabywcy kolejnych produktów.

Troska o klientów, szczególnie tych zaangażowanych, dających firmie jakąś informację zwrotną, po prostu się opłaca. Przecież właśnie ci, którzy nie tylko kupują, ale zwracają uwagę na problemy czy krytykują występujące błędy są najcenniejsi. Sądzicie, że jest szansa, by w najbliższym czasie właściwa obsługa stała się normą? A może macie jakieś ciekawe doświadczenia związane z obsługą klienta albo reklamacjami? Napiszcie, jak zostaliście potraktowani.

Aktualizacja

Po opublikowaniu tego artykułu otrzymaliśmy od RTV EURO AGD oficjalne stanowisko firmy w opisywanej sprawie:

Przyznajemy, że cała sytuacja wynikała z kilku popełnionych przez nas błędów – technicznego w mechanizmie sklepu oraz z nieprzemyślanej komunikacji z Klientem.

Jesteśmy wdzięczni, że Klient wykrył nieszczelność systemu i zachował się bardzo uczciwie – jego postawa jest godna naśladowania. Zgłoszony przez niego błąd, został szybko naprawiony. Co ważniejsze uświadomił nam braki, które mieliśmy jako firma w kontaktach z takimi Klientami.

Była to cenna lekcja, z której wyciągnęliśmy wnioski na przyszłość.

Chcemy stworzyć system, który pomoże nam wdrażać oraz wynagradzać zgłoszenia osób, które wyślą nam swój pomysł rozwojowy lub zasygnalizują błąd w systemie. Z naszym Klientem już się skontaktowaliśmy, aby przeprosić za nadwyrężone zaufanie i podziękować za pomoc. Mamy nadzieję, że będzie pierwszym z wielu Klientów wynagrodzonych za wkład w rozwój firmy.

Tomasz Siedlecki, Dyrektor ds. marketingu

Źródło: WykopWykop

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.