Koniec kłamstw operatorów? Internet ma być szybki, jak w reklamie

Koniec kłamstw operatorów? Internet ma być szybki, jak w reklamie15.09.2012 11:27
Połączenie z Internetem szybkie, jak w reklamie? (Fot. Flickr/photosteve101/Lic. CC BY)

Gdyby traktować serio wszystko, czym dostawcy Internetu usiłują przekonać nas do podpisania umowy, statystyczne polskie łącze byłoby najszybsze na świecie. Niestety, jak jest wie każdy, kto skuszony łączem 100 Mb/s ze zdziwieniem stwierdzi, że byle klip na YouTube buforuje mu się w nieskończoność. UKE postanowiło z tym skończyć.

Gdyby traktować serio wszystko, czym dostawcy Internetu usiłują przekonać nas do podpisania umowy, statystyczne polskie łącze byłoby najszybsze na świecie. Niestety, jak jest wie każdy, kto skuszony łączem 100 Mb/s ze zdziwieniem stwierdzi, że byle klip na YouTube buforuje mu się w nieskończoność. UKE postanowiło z tym skończyć.

Fakt, że wartości, podawane przez operatorów w specyfikacji łącz internetowych nie zawsze odpowiadają rzeczywistości, nie jest żadną tajemnicą. Wytrychem, pozwalającym podać w reklamie dowolną bzdurę, jest magiczne słowo „do”, pisane zazwyczaj maczkiem tak, aby skusić mniej zorientowanych klientów.

Niestety, górna granica przepływności łącza pozostaje niekiedy abstrakcją. Problem został dostrzeżony już dawno. Jeszcze na wiosnę 2011 roku informowaliśmy o pierwszych przymiarkach Ministerstwa Infrastruktury, usiłującego zmusić operatorów, by dostarczali usługę, na którą dali się złapać klienci. Dopuszczalne odstępstwo miało wynosić zaledwie 10 proc. reklamowanej przepływności łącza.

Operatorzy, krytykując wówczas ten pomysł uznali go za nierealny. Choć postulowana wówczas zmiana prawa telekomunikacyjnego nie doszła do skutku, pojawiła się jednak inna możliwość egzekwowania od operatorów rzetelnego wykonywania usługi.

Prezes UKE, Magdalena Gaj (Fot. UKE.gov.pl)
Prezes UKE, Magdalena Gaj (Fot. UKE.gov.pl)

UKE uzyskał możliwość oceny jakości połączenia. W przypadku, gdy operator podaje publicznie prędkość transmisji danych, na żądanie prezesa UKE ma dostarczyć informacje, w jaki sposób zostało to zmierzone. UKE może ocenić, czy wyjaśnienie jest wiarygodne, a w przypadku wątpliwości samodzielnie dokonać pomiarów wybraną przez siebie metodą.

Jeśli wyniki będą odbiegać od tych, podawanych przez operatora, UKE może zażądać zwiększenia szybkości, zmiany oferty albo nałożyć na nierzetelnego usługodawcę karę.

Aby poprawić jakość usług telekomunikacyjnych, UKE postuluje również wprowadzenie nowego wskaźnika, oceniającego operatorów. Będzie on uwzględniał czas oczekiwania na podłączenie, dostępność infolinii, czas usuwania uszkodzeń, dostępność faktur i szereg innych czynników, które mają wpływ na realną wartość usługi.

Ostateczna wersja porozumienia pomiędzy UKE a operatorami ma zostać opublikowana do 21 września. Podpisanie dokumentu nastąpi prawdopodobnie w październiku.

Źródło: Wyborcza.biz

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.