Latający samochód AeroMobil 3.0. Zachwycający projekt, który nie przyniesie żadnej rewolucji

Latający samochód AeroMobil 3.0. Zachwycający projekt, który nie przyniesie żadnej rewolucji03.11.2014 17:43
Fot. Aeromobil.com

Pali tyle, co zwykły samochód, mieści się na miejscu parkingowym a zatankować można go na zwykłej stacji benzynowej. Latający samochód AeroMobil 3.0 wydaje się spełnieniem marzeń o takiej formie transportu. Tylko czy rzeczywiście możemy spodziewać się nadejścia transportowej rewolucji?

Słowacka hybryda

AeroMobil 3.0 wydaje się najciekawszym z dotychczas prezentowanych, latających samochodów. Sądząc po udostępnionych informacjach nie jest to samolot z możliwością jazdy po drodze czy samochód, któremu doczepiono skrzydła, ale jedna z pierwszych, dopracowanych hybryd, łącząca zalety obu środków transportu.

Słowaccy twórcy AeroMobilu 3.0, pracujący pod kierunkiem Štefana Kleina, zaprezentowali coś wyjątkowego: latający pojazd, który w powietrzu spala 15 litrów na godzinę lotu, a na lądzie zadowala go zaledwie 8 litrów na 100 kilometrów. Do tego jest zdolny do lądowania i startu z przygodnych, gruntowych lotnisk czy nawet 300-metrowego kawałka łąki, a rozmiarami – po złożeniu skrzydeł – nie odbiega zanadto od samochodu dostawczego.

Fot. Aeromobil.com
Fot. Aeromobil.com

Co więcej, AeroMobil 3.0 nie jest jedynie ciekawym projektem – maszyna ma już za sobą pomyślnie przeprowadzone testy w powietrzu. Co istotne, sam projekt jest efektem długiej, ponad 20-letniej ewolucji i stopniowego udoskonalania latającego samochodu, zaprojektowanego przed laty przez Štefana Kleina. Wydaje się zatem, że ma wszelkie szanse na to, by zaistnieć na rynku i stać się alternatywą dla dotychczasowych środków transportu.

Fot. Aeromobil.com
Fot. Aeromobil.com

Latające samochody? To nic nowego!

Warto jednak postawić pytanie, co tak naprawdę z tego wynika? Przeglądając dostępne w Sieci informacje zauważyłem dość bezkrytyczne podejście do tematu i obwieszczanie nadejścia nowej epoki w dziejach lotnictwa i motoryzacji. Nie brakuje pełnych entuzjazmu zapowiedzi, że za kilka lat zasiądziemy za sterami takich maszyn. Problem w tym, że moim zdaniem to zwyczajnie nieprawda.

AeroMobil 3.0 - official video

AeroMobil 3.0 jest bez wątpienia bardzo interesującą konstrukcją. Co więcej – co udowodniono podczas prezentacji – rzeczywiście lata. Tylko czy na pewno jest tym długo oczekiwanym przełomem w transporcie? Jeszcze kilka lat temu sądziliśmy to samo o latającym samochodzie Terrafugia Transition, który nie tylko pomyślnie zaliczył prezentacje, ale przeszedł serię wymagających testów i został doprowadzony do stanu, w którym możliwa stała się produkcja seryjna. Aktualne plany przewidują dostawy seryjnych modeli w 2016 roku – zobaczymy, co z tego wyniknie.

Warto pamiętać o tym, że latające samochody powstają od niemal wieku. Były to bardzo różne konstrukcje, ale wiele z nich dowiodło swojej użyteczności – wystarczy wspomnieć choćby takie maszyny, jak PAL-V, Aerocar czy Terrafugia Transition. One już i latały, i jeździły. Niektóre były nawet gotowe do produkcji seryjnej (więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Latające samochody. Zobacz w akcji najciekawsze projekty i prototypy!”).

Rewolucja? Nie tędy droga!

Żadna z nich nie podbiła rynku, nie przyniosła rewolucji ani nie zdobyła szerszej popularności. Gdzie zatem tkwi problem? Może chybiona jest sama koncepcja takiej hybrydy? Nie będę udawał, że znam odpowiedź na to pytanie. Nie mam również zamiaru pouczać konstruktorów – zakładam, że są świetnymi specjalistami i wycisnęli z dostępnych technologii wszystko, co możliwe. A do tego stworzyli maszynę, która - jak na mój gust - prezentuje się po prostu świetnie i korzystnie wypada choćby w porównaniu z modelem Terrafugia Transition.

Fot. Terrafugia.com
Fot. Terrafugia.com
Fot. Aeromobil.com
Fot. Aeromobil.com

Problemem jest jednak coś innego – niszowość takiego rozwiązania oraz zupełnie inny reżim techniczny, wymagany w przypadku obiektów latających. Patrząc na stan wielu mijanych na drodze samochodów i słuchając różnych opowieści o przeglądach technicznych jestem przekonany, ze dla wielu użytkowników to bariera nie do przejścia.

Dla wąskiej grupy ludzi takie połączenie może być atrakcyjne i rzeczywiście dzięki maszynom takim jak AeroMobil 3.0 czy Terrafugia Transition ich życie stanie się odrobinę prostsze. Dla całej reszty to jednak bez znaczenia, a kolejne projekty tego typu nie oznaczają żadnej transportowej rewolucji. Sądzę, że ta – o ile w najbliższym czasie nadejdzie – będzie raczej wynikiem pomysłów takich jak opisywany przed rokiem Hyperloop, a nie latających samochodów.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.