Pociąg drogowy SARTRE pomyślnie zaliczył testy w ruchu ulicznym [wideo]

Pociąg drogowy SARTRE pomyślnie zaliczył testy w ruchu ulicznym [wideo]29.05.2012 09:00
SARTRE na drodze (Fot. Gizmag.com)

Pociągi drogowe kojarzą się zazwyczaj z niezwykle długimi ciężarówkami, ciągnącymi za sobą wiele naczep. Tę samą nazwę zastosowano dla europejskiego projektu SARTRE. Jest to kolumna samochodów, z których tylko jeden jest kierowany przez człowieka, a reszta podąża automatycznie za nim. Jak SARTRE sprawdza się w praktyce?

Pociągi drogowe kojarzą się zazwyczaj z niezwykle długimi ciężarówkami, ciągnącymi za sobą wiele naczep. Tę samą nazwę zastosowano dla europejskiego projektu SARTRE. Jest to kolumna samochodów, z których tylko jeden jest kierowany przez człowieka, a reszta podąża automatycznie za nim. Jak SARTRE sprawdza się w praktyce?

Idea SARTR-a (Safe Road Trains for the Environment) zakłada, że na czele pociągu jedzie ciężarówka prowadzona przez zawodowego kierowcę (o projekcie wspominałem m.in. w artykule prezentującym trolejbusy Siemensa). Dla niego SARTRE nie oznacza większych zmian – prowadzi swój samochód i po prostu jedzie do celu. Istotne zmiany dotyczą jednak tego, co dzieje się za nim.

Za prowadzącą ciężarówką podążają inne, kierowane automatycznie samochody. Pojazdy utrzymują bardzo małe odstępy – podczas prób utrzymywano pomiędzy nimi odległość 15 metrów, zmniejszoną następnie do zaledwie pięciu metrów. Ponieważ samochody komunikują się między sobą, są w stanie płynnie i jednocześnie przyspieszać i zwalniać, utrzymując zwarty szyk nawet na krętej drodze.

Linda Wahlström, menedżer projektu SARTRE w Volvo Car Corporation (Fot. Gizmag.com)
Linda Wahlström, menedżer projektu SARTRE w Volvo Car Corporation (Fot. Gizmag.com)

Kierowcy pilotowanych przez ciężarówkę samochodów nie muszą zwracać uwagi na drogę i mogą w tym czasie zająć się czymś innym. SARTRE to jednak nie tylko wygoda kierowców, którzy mogą zająć się np. pracą, czytaniem gazety czy piciem kawy (w tym przypadku sprawdzi się samochodowy ekspres Handpresso Auto), ale zarazem duże oszczędności. Jak oceniają specjaliści z Volvo, dzięki płynnej jeździe i redukcji oporów powietrza w kolumnie aut, zużycie paliwa może być mniejsze nawet o 20 proc.

Niedawno zakończyły się, prowadzone w pobliżu Sewilli, testy SARTR-a w ruchu ulicznym. Poza ciężarówką wzięły w nich udział trzy samochody: Volvo XC60, Volvo V60 i Volvo S60. Ponieważ system kontroli toru jazdy i położenia pojazdów zdał egzamin, kolejnym zadaniem, jakie postawili przed sobą twórcy SARTR-a, jest skupienie się na jak największym ograniczeniu zużycia paliwa. Pierwszy z poniższych filmów pokazuje ogólną koncepcję systemu, a drugi jego działanie w praktyce.

SARTRE Road Train Concept

Volvo's SARTRE public road train (Spain)

Choć główną rolę w rozwijaniu SARTR-a odgrywa Volvo, w program zaangażowane są również inne firmy i instytucje, m.in. Ricardo UK Ltd, Applus Idiada, Robotiker, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (IKA) i SP Technical Research Institute. Mam nadzieję, że SARTRE nie pozostanie tylko ciekawym prototypem i za kilka lat zobaczymy go na drogach – projekt jest finansowany z funduszy unijnych, czyli pośrednio przez nas wszystkich. Nie jest to nierealne, bo SARTRE został zaprojektowany tak, aby można było go zastosować w obecnie produkowanych samochodach.

Źródło: Gizmag

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.