Volvo pokazało samochód z poduszkami powietrznymi dla pieszych
Współczesne samochody projektowane są tak, by zapewnić bezpieczeństwo nie tylko pasażerom, ale również pieszym. W celu zminimalizowania skutków zderzenia usuwa się z nich wystające przedmioty i kształtuje przednią część w taki sposób, aby pieszy odniósł jak najmniejsze obrażenia. Volvo twórczo rozwinęło ten pomysł.
08.03.2012 | aktual.: 10.03.2022 16:07
Współczesne samochody projektowane są tak, by zapewnić bezpieczeństwo nie tylko pasażerom, ale również pieszym. W celu zminimalizowania skutków zderzenia usuwa się z nich wystające przedmioty i kształtuje przednią część w taki sposób, aby pieszy odniósł jak najmniejsze obrażenia. Volvo twórczo rozwinęło ten pomysł.
W czasie gdy rynkiem motoryzacyjnym rządzi kilka wielkich koncernów, a wymuszana obniżaniem kosztów unifikacja różnych podzespołów, silników czy całych płyt podłogowych utrudnia utrzymanie odrębności i niepowtarzalnego charakteru marek, Volvo stara się nie rezygnować ze swojego znaku rozpoznawczego tworzonego przez kilkadziesiąt lat – bezpieczeństwa.
Pokazany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie nowy model Volvo V40 to 5-drzwiowy hatchback, którego wyglądem, wszechstronnością i wykonaniem z dbałością o najdrobniejszy szczegół zachwyca się w wywiadach Stefan Jacoby, prezes Volvo Car Corporation. Zostawmy jednak na boku marketingową mowę – nie potrzebujemy komentarza twórców, by ocenić, czy wygląd samochodu przypadł nam do gustu. Najistotniejsze jest to, czego nie widać.
Samochód został naszpikowany elektroniką – dla wszystkich ośmiu wersji silnikowych oferuje funkcję start-stop i odzyskiwanie energii podczas hamowania. Bezpieczeństwo zwiększają czujniki utrzymywania toru jazdy, asystent parkowania równoległego Park Assist Pilot i system unikania kolizji w ruchu miejskim City Safety (o wpadce Volvo podczas prezentacji systemu Collision Warning with Auto Brake możecie przeczytać w tym artykule).
Zobacz także
Szczególnie innowacyjna jest jednak ochrona zapewniana pieszym. Nowe Volvo V40 wyposażono w zewnętrzne poduszki powietrzne. W przypadku kolizji zasłaniają one miejsca, w które najprawdopodobniej uderzy pieszy – słupki i dolną część przedniej szyby. Jak stwierdził Stefan Jacoby, jest to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie i żaden inny samochód nie zapewnia ochrony pieszych na tak wysokim poziomie.