Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa

Znacie hasło „tiry na tory”? Pomysł, by ograniczyć liczbę samochodów przewożących towary na długich trasach, nie jest nowy, jednak koncepcję transportowania samochodów pociągami rozważył na nowo Siemens. Pomysł, na jaki wpadli niemieccy inżynierowie, jest bardzo nietypowy: zamiast przewozić tiry pociągami, postanowili przenieść na autostrady rozwiązania znane z pociągów i trolejbusów.

Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa 1eHighway (Fot. Gizmag.com)
Łukasz Michalik

Znacie hasło „tiry na tory”? Pomysł, by ograniczyć liczbę samochodów przewożących towary na długich trasach, nie jest nowy, jednak koncepcję transportowania samochodów pociągami rozważył na nowo Siemens. Pomysł, na jaki wpadli niemieccy inżynierowie, jest bardzo nietypowy: zamiast przewozić tiry pociągami, postanowili przenieść na autostrady rozwiązania znane z pociągów i trolejbusów.

Idea autostradowych pociągów została jakiś czas temu zaproponowana przez Volvo. Według koncepcji tej firmy podróżujące w jednym kierunku pojazdy miały komunikować się z sobą i automatycznie tworzyć zwarte konwoje, w których kierowany przez człowieka byłby tylko pierwszy pojazd. Pozostałe miały podążać za nim automatycznie, zwalniając kierowców z konieczności kierowania, a zarazem oszczędzając paliwo za sprawą mniejszych oporów i odpowiedniego sposobu jazdy.

Trolejbusy w swojej liczącej niemal półtora wieku historii miały już okresy wzlotów i upadków. Popularny kilkadziesiąt lat temu środek transportu zaczyna powoli wracać do łask. Dowodem na to jest opracowany przez Siemensa pojazd – hybrydowa ciężarówka eHighway, która może być zasilana z umieszczonej nad drogą sieci trakcyjnej.

Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa 2
eHighway (Fot. Gizmag.com)

Koncepcja Siemensa zakłada, że ciężarówka, korzystając z napędu spalinowego, dojeżdżałaby do sieci, a po podniesieniu pantografu kontynuowałaby na zasilaniu elektrycznym podróż, rozwijając prędkość do 90 km/h. Choć budowa sieci trakcyjnej to poważna inwestycja, rozwiązanie takie ma liczne zalety.

Istotny, zwłaszcza dla dróg o dużym natężeniu ruchu ciężarówek, jest w tym przypadku brak spalin. Przy okazji ograniczono by problem tirów wyprzedzających się przez pół godziny z minimalną różnicą prędkości (tak przy okazji – jeśli irytują Was takie sytuacje, obejrzyjcie ten film – wiele wyjaśnia).

Choć Siemens o tym nie wspomina, łatwo wyobrazić sobie zwolnienie kierowcy z konieczności kierowania takim samochodem - w połączeniu z istniejącym systemem, odpowiedzialnym za kontrolę położenia pantografu, nie powinno to być wielkim problemem. Co ciekawe, przewidziano również opcję oddawania przez samochody nadmiaru energii do sieci.

Propozycja Siemensa nie należy do prostych we wdrożeniu – wymaga ogromnych nakładów na budowę infrastruktury. Testy pojazdu wykazały jednak, że hybrydowa ciężarówka spełnia założenia projektu. Może zatem jest to kierunek, w którym powinien podążać transport kołowy?

Wydzielony pas dla jadących w przewidywalny sposób ciężarówek, brak spalin, a przy okazji częściowe uniezależnienie się do paliw kopalnych wydają się właściwym kierunkiem rozwoju. Podoba mi się ten pomysł. Co o nim sądzicie?

Źródło: GizmagInhabitatSiemens

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Alior Bank odświeża aplikację. Nowy wygląd i szybciej dostępny BLIK
Alior Bank odświeża aplikację. Nowy wygląd i szybciej dostępny BLIK
Niedźwiedzie wracają w Karpaty. Polscy naukowcy z UJ wyjaśniają powody
Niedźwiedzie wracają w Karpaty. Polscy naukowcy z UJ wyjaśniają powody
Nowa legitymacja dostępna w aplikacji mObywatel
Nowa legitymacja dostępna w aplikacji mObywatel
Mniej kozic w Tatrach. Turystyka i drapieżniki pod lupą naukowców
Mniej kozic w Tatrach. Turystyka i drapieżniki pod lupą naukowców
PKO Bank Polski ostrzega. Uważaj podczas zakupów
PKO Bank Polski ostrzega. Uważaj podczas zakupów
Zaktualizuj mObywatela. Nowe wydanie to konieczność
Zaktualizuj mObywatela. Nowe wydanie to konieczność
Sensacyjne odkrycie włóczni Piastów. Przez tysiąc lat spoczywała na dnie jeziora
Sensacyjne odkrycie włóczni Piastów. Przez tysiąc lat spoczywała na dnie jeziora
Postawili na podwórku szopę z serwerami. Rachunki za prąd spały o 90 proc.
Postawili na podwórku szopę z serwerami. Rachunki za prąd spały o 90 proc.
Nowa cyfrowa legitymacja w mObywatelu. Opcja dla 385 tys. osób
Nowa cyfrowa legitymacja w mObywatelu. Opcja dla 385 tys. osób
Belgia otworzyła ikoniczny dworzec-most. Powstawał dwie dekady
Belgia otworzyła ikoniczny dworzec-most. Powstawał dwie dekady
Pasożytnicza królowa przejmuje kontrolę nad kolonią mrówek
Pasożytnicza królowa przejmuje kontrolę nad kolonią mrówek
Astronom wykrył nietypowe sygnały z tajnych satelitów zakłócających sprzęt
Astronom wykrył nietypowe sygnały z tajnych satelitów zakłócających sprzęt
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥