Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa

Znacie hasło „tiry na tory”? Pomysł, by ograniczyć liczbę samochodów przewożących towary na długich trasach, nie jest nowy, jednak koncepcję transportowania samochodów pociągami rozważył na nowo Siemens. Pomysł, na jaki wpadli niemieccy inżynierowie, jest bardzo nietypowy: zamiast przewozić tiry pociągami, postanowili przenieść na autostrady rozwiązania znane z pociągów i trolejbusów.

Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa 1eHighway (Fot. Gizmag.com)
Łukasz Michalik

Znacie hasło „tiry na tory”? Pomysł, by ograniczyć liczbę samochodów przewożących towary na długich trasach, nie jest nowy, jednak koncepcję transportowania samochodów pociągami rozważył na nowo Siemens. Pomysł, na jaki wpadli niemieccy inżynierowie, jest bardzo nietypowy: zamiast przewozić tiry pociągami, postanowili przenieść na autostrady rozwiązania znane z pociągów i trolejbusów.

Idea autostradowych pociągów została jakiś czas temu zaproponowana przez Volvo. Według koncepcji tej firmy podróżujące w jednym kierunku pojazdy miały komunikować się z sobą i automatycznie tworzyć zwarte konwoje, w których kierowany przez człowieka byłby tylko pierwszy pojazd. Pozostałe miały podążać za nim automatycznie, zwalniając kierowców z konieczności kierowania, a zarazem oszczędzając paliwo za sprawą mniejszych oporów i odpowiedniego sposobu jazdy.

Trolejbusy w swojej liczącej niemal półtora wieku historii miały już okresy wzlotów i upadków. Popularny kilkadziesiąt lat temu środek transportu zaczyna powoli wracać do łask. Dowodem na to jest opracowany przez Siemensa pojazd – hybrydowa ciężarówka eHighway, która może być zasilana z umieszczonej nad drogą sieci trakcyjnej.

Tiry na tory? A może lepiej trolejbusy na autostrady? Ciekawy pomysł Siemensa 2
eHighway (Fot. Gizmag.com)

Koncepcja Siemensa zakłada, że ciężarówka, korzystając z napędu spalinowego, dojeżdżałaby do sieci, a po podniesieniu pantografu kontynuowałaby na zasilaniu elektrycznym podróż, rozwijając prędkość do 90 km/h. Choć budowa sieci trakcyjnej to poważna inwestycja, rozwiązanie takie ma liczne zalety.

Istotny, zwłaszcza dla dróg o dużym natężeniu ruchu ciężarówek, jest w tym przypadku brak spalin. Przy okazji ograniczono by problem tirów wyprzedzających się przez pół godziny z minimalną różnicą prędkości (tak przy okazji – jeśli irytują Was takie sytuacje, obejrzyjcie ten film – wiele wyjaśnia).

Choć Siemens o tym nie wspomina, łatwo wyobrazić sobie zwolnienie kierowcy z konieczności kierowania takim samochodem - w połączeniu z istniejącym systemem, odpowiedzialnym za kontrolę położenia pantografu, nie powinno to być wielkim problemem. Co ciekawe, przewidziano również opcję oddawania przez samochody nadmiaru energii do sieci.

Propozycja Siemensa nie należy do prostych we wdrożeniu – wymaga ogromnych nakładów na budowę infrastruktury. Testy pojazdu wykazały jednak, że hybrydowa ciężarówka spełnia założenia projektu. Może zatem jest to kierunek, w którym powinien podążać transport kołowy?

Wydzielony pas dla jadących w przewidywalny sposób ciężarówek, brak spalin, a przy okazji częściowe uniezależnienie się do paliw kopalnych wydają się właściwym kierunkiem rozwoju. Podoba mi się ten pomysł. Co o nim sądzicie?

Źródło: GizmagInhabitatSiemens

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację