To pierwszy taki pociąg na świecie. Pojawił się w Niemczech

Francuzi tworzyli pociąg w pełni napędzany paliwem wodorowym
Francuzi tworzyli pociąg w pełni napędzany paliwem wodorowym
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alstom
Adam Gaafar

26.08.2022 16:59, aktual.: 26.08.2022 17:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Francuska firma Alstom dokonała przełomu w transporcie publicznym. Jej produkt - ​​pierwszy na świecie pociąg napędzany w pełni wodorem - dotarł właśnie do Bremervörde w Dolnej Saksonii w Niemczech.

Coradia iLint – bo tak nazywa się najnowsze dzieło Francuzów – emituje jedynie parę i skroploną wodę, pracując przy niskim poziomie hałasu. Producent przekonuje, że jest to pierwszy krok do stworzenia najbardziej ekologicznej sieci kolejowej na świecie. 

Pociągi napędzane wodorem 

Transport bezemisyjny jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość, a Alstom ma wyraźną ambicję, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych dla kolei. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy, Coradia iLint, pokazuje nasze zaangażowanie w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią - mówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom, cytowany przez serwis Interesting Engineering.  

Warto nadmienić, że 1 kg paliwa wodorowego ma wydajność zbliżoną do 4,5 kg oleju napędowego. Zgodnie z zawartą umową, opiewająca na 93 miliony dolarów, kilkanaście pociągów wodorowych ma zastąpić 15 obecnie obsługiwanych składów. Nowe pojazdy mają kursować przez cały dzień, korzystając z jednego zbiornika wodoru. Ich deklarowany zasięg wynosi ok. 1 tys. km. Maksymalna prędkość pojazdów to 140 km/h, ale regularna prędkość pojazdów na tej linii waha się pomiędzy 80 a 120 km/h.   

Cordia iLint to nie tylko pierwszy na świecie pociąg napędzany w pełni wodorem. Pojazd łączy w sobie także wiele przełomowych rozwiązań, w tym konwersję czystej energii, magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentne zarządzanie mocą napędową i dostępną energią. Docelowo pociągi firmy Alstom mają pojawić się w niedalekiej przyszłości również we Frankfurcie i we Włoszech.  

Adam Gaafar, dziennikarz Gadżetomanii