Polski samolot najlepszy. Na RWD-6 Żwirko i Wigura pokonali czołowych pilotów Europy

Polski samolot najlepszy. Na RWD-6 Żwirko i Wigura pokonali czołowych pilotów Europy28.08.2019 12:34
Polski samolot RWD-6 podczas krótkiego startu (1932 r.)
Źródło zdjęć: © Flightglobal, Lic. CC BYSA 4.0

Dwóch odważnych Polaków i samolot RWD-6. Tyle wystarczy, by pokonać najlepszych pilotów Europy. Na pamiątkę tego sukcesu 28 sierpnia obchodzimy święto lotnictwa. Czym wsławili się Żwirko i Wigura?

Przedwojenna Europa była areną niezwykłych zawodów. Najlepsi piloci i konstruktorzy samolotów startowali w prestiżowych wyścigach wokół kontynentu, znanych powszechnie pod francuską nazwą Challenge. Połowę z nich wygrali Polacy.

Brzmi niesamowicie? Taki też był wyczyn pilota, Franciszka Żwirki i mechanika, a zarazem konstruktora samolotów, Stanisława Wigury.

Cud aerodynamiki

Polska załoga zapisała się jako zespół, zaprzeczający - na pozór - prawom fizyki. Polacy podczas zawodów dokonywali cudów, jak choćby przelot samolotem z minimalną prędkością... 57 km/h. Aby tego dokonać, maszyna leciała, wisząc ogonem w dół. Wprawiło to w konsternację konkursowe jury - organizatorzy opracowując punktację nie przewidzieli, że samolot może lecieć tak wolno.

Innego rodzaju wyzwaniem był przelot wokół Europy. Trasa o długości niemal 7,7 tys. km była podzielona na trzy etapy, wiodące w dużej części nad górami.

Burze, załamania pogody, konieczność doraźnych napraw i nawigowania w ekstremalnych warunkach - wszystko to stanowiło gigantyczne wyzwanie zarówno dla samych maszyn, jak i prowadzących je załóg.

Samolot RWD-6, Źródło zdjęć: © domena publiczna
Samolot RWD-6
Źródło zdjęć: © domena publiczna

Samolot na Challenge

Samolot RWD-6, na którym wystartowali Polacy, był konstrukcją przygotowywaną pod presją czasu. Wszystko za sprawą faktu, że organizatorzy Challenge z 1932 roku – Niemcy – mocno opóźnili publikację regulaminu zawodów. Dawało to zawodnikom i konstruktorom z innych państw mało czasu na przygotowanie odpowiednich maszyn.

Było to tym bardziej istotne, że Challenge z roku na rok stawiał uczestnikom coraz wyższe wymagania. Konkurs początkowo miał promować rozwój myśli lotniczej i klasy samolotów turystycznych. Po dwóch edycjach przekształcił się w rywalizację wyspecjalizowanych, zaawansowanych maszyn, budowanych specjalnie z myślą o zawodach.

Trasa Challenge 1932, Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Pibwl, Lic. CC BYSA 3.0
Trasa Challenge 1932
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Pibwl, Lic. CC BYSA 3.0

Ludzie i maszyny

Konstruktorzy mieli zatem wysoko postawioną poprzeczkę. Punkty można było zdobyć za doskonałość techniczną maszyn – ergonomię kabiny, widoczność z fotela pilota i pasażera, zużycie paliwa, czy minimalną i maksymalną prędkość. A także za przelot na trasie, liczącej wiele tysięcy kilometrów.

Challenge 1932 zapisał się złotymi zgłoskami w historii polskiego lotnictwa. To właśnie wtedy Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zdobyli na samolocie RWD-6 pierwszy laur dla Polski. W dniu ich zwycięstwa, 28 sierpnia, obchodzimy Święto Lotnictwa Polskiego.

Polska ekipa podczas Challenge 1932 na tle RWD-6, Źródło zdjęć: © domena publiczna
Polska ekipa podczas Challenge 1932 na tle RWD-6
Źródło zdjęć: © domena publiczna

Żwirko i Wigura, polski dream team

Prowadzona przez nich maszyna wyróżniała się nietypowym, jak na swój czas, układem kabiny, z fotelami umieszczonymi nie jeden za drugim, ale obok siebie.

RWD-6 był zarazem pierwszą polską maszyną o właściwościach STOL (Short Take-Off and Landing), pozwalających na krótki rozbieg i dobieg samolotu, czyli - w praktyce - startowanie z przygodnych, improwizowanych lotnisk.

Stanisław Wigura i Franciszek Żwirko, Źródło zdjęć: © NAC, domena publiczna
Stanisław Wigura i Franciszek Żwirko
Źródło zdjęć: © NAC, domena publiczna

RWD-6: tragedia po sukcesie

Niestety, spektakularny sukces Polaków odwrócił uwagę od niedoskonałości budowanej w pośpiechu maszyny. RWD-6 - mimo zwycięstwa w prestiżowym konkursie - nie był w pełni dopracowaną konstrukcją.

Kilkanaście dni po swoim wielkim triumfie, Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura wyruszyli na RWD-6 na mityng lotniczy do Pragi. 11 września 1932 roku podczas przelotu przez burzę w samolocie oderwało się skrzydło. Maszyna uderzyła o ziemię, a Żwirko i Wigura zginęli w katastrofie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.