Prosumenci zużywają tylko 20 proc. energii. Reszta trafia do sieci

Prosumenci zużywają tylko 20 proc. energii. Reszta trafia do sieci26.01.2023 12:34
Instalacja fotowoltaiczna na gruncie. Fotowoltaika zapewnia zieloną energię
Źródło zdjęć: © Unsplash

Autokonsumpcja energii elektrycznej produkowanej przez instalacje fotowoltaiczne nie jest zbyt wysoka. Zgodnie z informacjami, które udostępnia Tauron, tylko 20 proc. generowanego w ten sposób prądu jest zużywane na miejscu.

Instalacja fotowoltaiczna to inwestycja, która przynosi wyraźne zyski w dłuższej perspektywie. Pozwala ona w znacznym stopniu obniżyć rachunki za energię elektryczną, czasem nawet do zera. Wielu prosumentów zapomina jednak o tym, jak ważna w kontekście oszczędności jest autokonsumpcja generowanego przez panele fotowoltaiczne prądu.

Tauron poinformował, że w skali roku prosumenci zużywają tylko ok. 20 proc. generowanej przez przydomowe instalacje fotowoltaiczne prądu. Pozostałe 80 proc. wyprodukowanej energii wraca do sieci dystrybucyjnej, co jest niekorzystne zarówno dla właścicieli instalacji, jak i dla operatora sieci, który może mieć problem z odpowiednim zarządzaniem nią.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartwatch Fitbit Sense 2?

- Klientom wciąż opłaca się posiadać instalację fotowoltaiczną. Na największe oszczędności mogą liczyć te gospodarstwa domowe, które zmaksymalizują autokonsumpcję, czyli bieżące zużycie produkowanej energii elektrycznej. Im lepiej dopasowana instalacja do rzeczywistego zużycia i większa autokonsumpcja energii wytworzonej przez tę instalację, tym oszczędności z fotowoltaiki są większe i można znacząco obniżyć rachunki za energię - mówi Paweł Szczeszek, prezes Grupy Tauron.

Standardowa instalacja fotowoltaiczna o mocy 5 kWp w polskich warunkach produkuje ok. 5 tys. kWh energii elektrycznej. Tylko 20 proc. z tej wartości jest zużywanych na miejscu, reszta oddawana jest do sieci. Zdaniem Taurona optymalne oszczędności przynosi autokonsumpcja na poziomie co najmniej 40 proc. wyprodukowanej energii. Pozwala ona oszczędzać na zużyciu energii, ale także na jej dystrybucji. Co więcej, wyższa autokonsumpcja prosumentów to niższe napięcie w sieci dystrybucyjnej, a więc lepsze parametry dostarczanej energii i mniej wyłączeń instalacji fotowoltaicznych w regionie.

Fotowoltaika - jak zwiększyć opłacalność?

- Istnieje wiele sposobów na zwiększenie poziomu autokonsumpcji. Najprostszym, a jednocześnie niegenerującym kosztów sposobem jest planowanie i kontrolowanie zużycia energii. Większość nowych urządzeń wyposażonych jest w programator, dzięki któremu możliwe jest opóźnienie ich uruchomienie na czas maksymalnej produkcji. Spowoduje to zwiększenie naszej bieżącej konsumpcji - mówi prezes Szczeszek.

Bardziej zamożni prosumenci mogą zainteresować się magazynem energii dla domu. Trzeba jednak przyznać, że obecnie urządzenia te są dość drogie, przez co trudno mówić o opłacalności tego typu inwestycji w przypadku standardowego korzystania z energii elektrycznej. Co więcej, pojemność magazynu musi być dobrana w odpowiedni sposób, tak, aby był w stanie zmagazynować wystarczającą ilość energii na określony czas dla danego gospodarstwa domowego, a jednocześnie nie był zbyt duży.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.