Regi-Robo: automatyczny system w pełni zastępujący sklepowego kasjera

Regi-Robo: automatyczny system w pełni zastępujący sklepowego kasjera10.03.2017 06:45
Jarosław Balcerzak

Podczas gdy w USA pracownicy sieci McDonald’s domagają się podwyżek, w Japonii rozwija się automatyka sprzedaży. Bezobsługowy system rozpoznaje towary, przyjmuje płatności i pakuje zakupy. Czy to początek końca zawodu kasjera?

Sklepowa innowacja wspierana przez rząd

O zawodach zagrożonych ekspansją robotyki słyszymy coraz częściej, co przy obecnym tempie rozwoju nie powinno już dziwić. Tym razem przyczyną nie jest jednak kolejny przełom w badaniach nad sztuczną inteligencją, a innowacyjny pomysł na zautomatyzowanie procesów dostaw i sprzedaży. Za całą inicjatywę odpowiada Panasonic, ideę rozwijający wspólnie z marką Lawson.

Pomysł narodził się w Japonii, a więc jednym z państw najsilniej dotkniętych malejącym przyrostem naturalnym, a w konsekwencji kurczeniem się zasobów siły roboczej. Rozwiązaniem ma być zastępowanie ludzi maszynami, tym razem w zawodzie sklepowego sprzedawcy. Projekt Panasonica zyskał w tym cenne wsparcie japońskiego Ministerstwa Ekonomii, Handlu i Przemysłu.

Testowanie nowego rozwiązania rozpoczęto w jednym ze sklepów spożywczych Lawson w Osace. W dniach między 12.12.2016 – 20.02.1017 sprawdzono w nim działanie Regi-Robo – systemu pozwalającego błyskawicznie dokonać zakupów i płatności. Dwa tygodnie później publicznie zademonstrowano jego działanie, odnotowując pełen sukces.

Produkt oznaczony układem RFID.
Produkt oznaczony układem RFID.

Znana technologia w nowej roli

Kluczowym przygotowaniem do uruchomienia projektu okazało się dołączenie do każdego produktu w sklepie etykiety RFID (Radio-Frequency Identification). Niewielki układ zyskał dotąd wiele zastosowań – od zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w formie naklejek na płyty CD/DVD aż po wszelkiego rodzaju identyfikatory czy przepustki.

Wybrane w sklepie produkty trafiają do inteligentnego koszyka Smart Basket, który pozornie nie odróżnia się od klasycznych. Przy kasie należy odłożyć go w wyznaczone miejsce, gdzie jego dolna część otworzy się, a zakupy spadną wprost do przygotowanej torby. Zostają tam następnie zeskanowane, a na ekranie wyświetla się łączna kwota za towary.

Gdy tylko należność zostaje bezgotówkowo uregulowana, torba z produktami unosi się do góry, skąd odbiera ją klient. W tym samym czasie odbywa się również aktualizacja stanu magazynowego sklepu. Cały proces trwa krótką chwilę.

Zakupy z koszyka trafiły już do siatki, a po opłaceniu trafią do klienta.
Zakupy z koszyka trafiły już do siatki, a po opłaceniu trafią do klienta.

Robotic Checkout System "Regi-robo(TM)" with RFID Tags for Next Generation of Retail

Ekonomiczne korzyści i społeczne ryzyko

To nie jest pierwsza wspólna inicjatywa Panasonica i Lawsona: obie firmy nawiązały partnerstwo w roku 2013 i od tego czasu realizują „Blue Project”. Obejmuje on działania prozdrowotne, proekologiczne i teleinformatyczne, a w jego ramach w 1600 sklepach wymieniono lodówki i zamrażarki na modele bezfreonowe. Przyniosło to większą energooszczędność i mniejszą emisję dwutlenku węgla.

O wiele większe plany obie spółki wiążą z Regi-Robo. W przyszłości automatyzacja ma bowiem pójść jeszcze dalej: naklejki RFID dołączaliby do produktów ich producenci – tak jak dzisiaj kody kreskowe. Pozwoliłoby to na monitorowanie całych łańcuchów dostaw, a dzięki temu -ograniczenie rozmiarów nadprodukcji i marnowania żywności.

Dla konsumentów nie oznacza to wyłącznie błyskawicznej i komfortowej obsługi kasowej. Pociągnęłoby to za sobą także spore zwolnienia wśród sklepowych kasjerów, których wydajność nie może równać się z wydajnością maszyny. W kraju o fatalnej demografii nie musi to stanowić poważnego problemu, ale gdy ta sama technologia zawita np. do USA, wywoła społeczne trzęsienie ziemi.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.