Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo]

Rosnące koszty wykoleją szybką kolej dla Kalifornii? [wideo]03.11.2011 20:26
California High-Speed Rail Authority
Adam Maciejewski

Jednym z pomysłów prezydenta Obamy na rozruszanie amerykańskiej gospodarki są

inwestycje w kolejnictwo. Elementem tej koncepcji miała być rozbudowa sieci szybkich kolei w Kalifornii. Było nie było najbogatszym stanie USA. Opublikowany 1 listopada raport o kosztach całej inwestycji wprawił w osłupienie. Nawet Kalifornia może być za biedna.

Jednym z pomysłów prezydenta Obamy na rozruszanie amerykańskiej gospodarki są

inwestycje w kolejnictwo. Elementem tej koncepcji miała być rozbudowa sieci szybkich kolei w Kalifornii. Było nie było najbogatszym stanie USA. Opublikowany 1 listopada raport o kosztach całej inwestycji wprawił w osłupienie. Nawet Kalifornia może być za biedna.

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Projekt szybkich kolei w Kalifornii jest bardzo ambitny, ale na pierwszy rzut oka kuszący. Według obiektywnych szacunków, ze względy na prognozowany wzrost populacji, Kalifornia będzie musiała wydać na rozbudowę infrastruktury transportowej ok. 170 mld dol. Inwestycja w kolej byłaby idealnym rozwiązaniem.

The Big Picture: The CA High-Speed Rail Authority's 2009 Business Plan

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Argumenty podnoszone za to wzrost zatrudnienia (600 tys. miejsc pracy związanych z budową i 450 tys. z funkcjonowaniem kolei, przy stopie bezrobocia pow. 12%) oraz ekonomika transportu kolejowego, tak pod względem emisji CO2, jaki i wskaźników czasoprzestrzennych.

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Budowa sieci pozwoliłaby zmniejszyć ruch samochodowy i odciążyć transport lotniczy.

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Modernizacja obecnych linii byłaby z korzyścią dla każdego typu transportu.

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Przy przewidywanej prędkości pociągów 220 mil/godz. podróż z z San Francisco do San Diego trwałaby tylko ok. 4 godzin, a jest to aż 616 mil (ok.990 km).

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Podnoszonych jest też kilka „ale”. Przede wszystkim koszty. Najnowszy raport, który uwzględnia wartość inflacji podaje wartość inwestycji na 100 mld dolarów! To zimny prysznic dla zwolenników. Zakładali oni, że całość będzie kosztować 43 mld.

California High-Speed Rail Authority
California High-Speed Rail Authority

Koszty wynikają po części z niesprzyjającego ukształtowania terenu. Problematyczna jest też ostateczna cena biletów. Zwolennicy projektu podają cenę 81 dolarów, przeciwnicy 300. W tym drugim przypadku kolej będzie za droga i przez to deficytowa.

Anaheim ARTIC Station

Budowa będzie etapowa. Pytanie, który odcinek budować pierwszy? Ekipa obecnego gubernatora chce do 2020 połączyć San Francisco via Los Angeles z Anaheim.

CA High-Speed Rail: Bakersfield Rail Yards and Kern River Bridge

Budowa ma się rozpocząć (część linii kładzionych od podstaw, a część modernizowanych) na obszarze Doliny Kalifornijskiej (Cental Valley). Ten etap zakończyłby się w 2017 i dalej prace posuwałyby się w kierunku Los Angeles na południe i Merced lub San Jose na północ.

San Francisco Bay

Krytycy gubernatora Browna proponują najpierw rozpocząć prace w gęściej zaludnionych regionach północnej i południowej Kalifornii, a nie centralnej.

Marco Stellini
Marco Stellini

Na koniec drobny polski akcent w temacie kolei dużych szybkości. Na zdjęciu pędzi skład Pendolino ETR 460, dzieło włoskiej firmy Fiat Ferroviaria. Był to w połowie lat 90-tych obiekt niespełnionych wtedy marzeń PKP. Pomysł po latach odżył i wiemy, że pierwsze składy pojawią się w 2013. Będzie to niestety wariant bez oryginalnego mechanizmu wychylanego pudła przy wchodzeniu w zakręty z dużą prędkością (pendolino to po włosku wahadełko), co czyni cały zakup niezbyt sensownym.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.